شیوع کرونا وضعیت عجیبی برای بازار کار کانادا به‌وجود آورده است. در‌حالی‌که برخی از بخش‌ها با تعطیلی و تعدیل نیرو دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برخی از بخش‌های دیگر به‌دنبال جذب نیروی بیشتری هستند. دولت فدرال پژوهشی دربارۀ تأثیر کرونا بر نیروی کار هر استان و منطقه انجام داده است. در استان انتاریو، پژوهشگران ۱۰۹ موقعیت شغلی را تحلیل کردند و در‌مقایسه‌با قبل از کرونا تغییرات بزرگی در استخدام یافتند. براساس این یافته‌ها، برخی از مشاغل مورد نیاز انتاریو در سال ۲۰۲۱ را برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا معرفی می‌کنیم.

مدیر تبلیغات و بازاریابی و روابط عمومی

یکی از مشاغل مورد نیاز انتاریو زمینه‌های تبلیغات و بازاریابی و روابط عمومی است. اگرچه در زمان کرونا سرمایۀ کمتری صرف تبلیغات سنتی شد، فعالیت در بخش دیجیتال رشد چشمگیری یافت. به‌نظر می‌آید شرکت‌ها حتی تصمیم گرفته‌اند در آینده بودجۀ بیشتری برای بخش تبلیغات، مخصوصاً تبلیغات دیجیتال، تخصیص دهند؛ به‌همین‌سبب، برای افرادی که با روش‌های پیشرفتۀ تبلیغ و بازاریابی آشنا هستند، موقعیت‌هاش شغلی بیشتری فراهم خواهد شد.

مدیر سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعاتی

شرکت‌هایی که سابقاً به‌طور محدود به کارمندانشان اجازۀ کار از منزل می‌دادند، هم‌اکنون بیش از قبل نیازمند مدیر برای سیستم‌های کامپیوتری و اطلاعاتی هستند؛ به همین سبب، این موقعیت به یکی از مشاغل مورد نیاز انتاریو تبدیل شده است. برخی از شرکت‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند روند دورکاری را برای طولانی‌مدت تمدید کنند. افزون‌براین، خدمات مجازی مثل گرفتن نوبت پزشک یا مصاحبۀ کاری نیازمند نیروی آشنا با آی‌تی است. همۀ این تحولات جدید نشان‌دهندۀ آن است که با تغییر روش کار در شرکت‌ها، تقاضا برای افراد مجرب در زمینۀ کامپیوتر و فناوری اطلاعات نیز افزایش خواهد یافت.

زیست‌شناسان

ناگفته پیداست تقاضا برای متخصصان ویروس‌شناسی، ایمنی‌شناسی، زیست‌فناوری و داروشناسی که روی بیماری کرونا پژوهش می‌کنند، در همۀ دنیا رو‌به‌افزایش است. این موقعیت در فهرست مشاغل مورد نیاز انتاریو نیز خود را نشان می‌دهد. پژوهش و تولید واکسن و درمان برای کرونا موجب شده است موقعیت‌های شغلی زیادی برای افراد در این حوزه به‌وجود بیاید. علاوه‌براین، حالا که مردم دنیا با پاندمی روبه‌رو شده‌اند، بیشتر به اهمیت نقش چنین پژوهشگرانی پی برده‌اند و پیش‌بینی می‌شود موقعیت‌های شغلی در زمینۀ پژوهش روی ویروس‌ها به‌طورکلی افزایش یابد.

تحلیلگر داده

یکی دیگر از مشاغل مورد نیاز انتاریو تحلیلگر داده است. از ابتدای پاندمی کرونا، دولت‌ها و نهادهای غیردولتی و بین‌المللی ردگیری و تحلیل داده از میزان ابتلا به ویروس را در دستورکار خود قرار داده‌اند. تحلیلگران داده همانند متخصصان زیست‌شناسی از همان ابتدا درگیر وضعیت پیش‌آمده بوده‌اند و همچنان به نقش آنان نیاز هست. نیاز روزافزون به جمع‌آوری و نگه‌داری و مدیریت اطلاعات از سلامت افراد جامعه موقعیتی پدید آورده است که در آن بازار کار برای متخصصان داده نیز روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.

تحلیلگر داده


طراح و توسعه‌دهندۀ وبگاه

طراحان و تو‌سعه‌دهندگان وبگاه نقشی انکارناپذیر در راه‌اندازی وبگاه‌های مرتبط با کرونا و اطلاع‌رسانی لازم ایفا کرده‌اند. ازآنجاکه با‌توجه‌به ماهیت‌ کار از پیش از دوران کرونا امکان دورکاری برای طراحان وب وجود داشته ‌است، این پاندمی خسارت چندانی به بازار کار آنان نزده است و همچنان جزو مشاغل مورد نیاز انتاریو به‌شمار می‌آید. با گسترش فروشگاه‌های آنلاین و خدمات اینترنتی، افزایش موقعیت شغلی برای دست‌اندرکاران طراحی و توسعۀ وبگاه تضمین‌شده است.

طراح گرافیک و تصویرگر

آخرین حرفه در مشاغل مورد نیاز انتاریو طراح گرافیک و تصویرگر است. ازآنجاکه محصولات و تبلیغات دیجیتال رو‌به‌افزایش است، موقعیت‌های شغلی برای طراحان گرافیک و تصویرگران نیز افزایش خواهد یافت. فروشگاه‌های مجازی و بانکداری آنلاین و آموزش آنلاین، تنها چند نمونه از زمینه‌هایی است که طراحان گرافیک و تصویرگران برای آن‌ها محتوا می‌توانند تولید کنند.

منبع: