کانادا همواره یکی از مقاصد جذاب مهاجران به‌حساب می‌آید. دولت کانادا نیز برای توسعۀ اقتصادی‌اش مزایایی برای نیروی کار مهاجر در نظر گرفته است و برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد. یکی از برنامه‌های مهاجرتی طرح های PNP برای اقامت کانادا به‌شمار می‌رود که در این مطلب، آن را توضیح خواهیم داد.

طرح های PNP برای اقامت کانادا مخفف Provincial Nominee Program و به‌معنای برنامۀ نامزدهای استانی است و به مجموعه‌ای از برنامه‌های مهاجرتی گفته می‌شود که دولت کانادا با مشارکت استان‌های مختلف اجرا می‌کند. هر استان کانادا نیازهای خود را دارد و با‌توجه‌به آن‌ها، طرح‌های PNP را ارائه می‌دهد و مدیریت می‌کند. البته اگرچه استان‌ها طرح‌های مربوط به خود را مدیریت می‌کنند، ادارۀ مهاجرت و پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در‌نهایت دربارۀ درخواست‌های اقامت دائم تصمیم‌گیری می‌کند. ناگفته نماند برنامۀ نامزدهای استانی (PNP) ممکن است گروه‌های هدفی همچون دانش‌آموزان، تاجران، کارگران ماهر و نیمه‌ماهر داشته باشد.

طرح های PNP برای اقامت کانادا مناسب افرادی است که مهارت و تحصیلات و تجربۀ کاری مناسب اقتصاد منطقه‌ای در کانادا را داشته باشند و قصد دارند در آن منطقه زندگی کنند و اقامت دائم کانادا را به‌دست آورند. همۀ استان‌های کانادا، به‌جز استان کبک، برنامه‌های نامزدهای استانی (PNP) خاص ‌خود را دارند که در‌ادامه، دربارۀ هر یک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نحوۀ اپلای طرح‌های PNP

نحوۀ اپلای طرح های PNP برای اقامت کانادا به برنامه‌ای بستگی دارد که متقاضیان مهاجرت انتخاب می‌کنند. این درخواست ممکن است کاغذمحور (Paper-Based) یا آنلاین (از‌طریق فرایند اکسپرس اینتری) باشد. درضمن، متقاضیان برای درخواست مهاجرت به کانادا معاینۀ پزشکی و گواهینامۀ پلیس (عدم سوء‌پیشینه) ارائه دهند.

فرایند کاغذمحور

در فرایند کاغذ‌محور (Paper-Based Process)، متقاضیان ازطریق فرایندی غیراکسپرس اینتری (non-Express Entry) برای معرفی به یکی از استان‌های کانادا درخواست می‌دهند و سپس، شرایط لازم استان مدنظرشان برای مهاجرت را برآورده کنند. درادامه، آنان درخواستی کاغذمحور برای اقامت دائم به ادارۀ مهاجرت و پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) باید ارسال کنند و درنهایت، معاینۀ پزشکی و گواهینامۀ پلیس (عدم سوء‌پیشینه) باید ارائه ‌دهند. گفتنی است فرایند کاغذمحور درمقایسه‌با فرایند اکسپرس اینتری طولانی‌تر خواهد بود.

فرایند اکسپرس اینتری

در فرایند اکسپرس اینتری، دو روش برای اپلای وجود دارد: ۱. متقاضیان برای استان مدنظرشان ازطریق فرایند اکسپرس اینتری تماس می‌گیرند و تقاضای اپلای می‌کنند. اگر استان مدنظر آنان درخواستشان را بپذیرد، حساب کاربری اکسپرس اینتری باید ایجاد کنند؛ ۲. متقاضیان ابتدا حساب کاربری اکسپرس اینتری باید ایجاد و استان‌های مدنظرشان را برای مهاجرت انتخاب کنند. استان‌هایی که شرایط متقاضیان را مطابق با نیازهایشان ببینند، برایشان پیام خواهند فرستاد و متقاضیان برای اکسپرس اینتری درخواست خواهند داد. فرایند ذکر‌شده الکترونیکی است. ناگفته نماند در هر دو روش، متقاضیان شرایط لازم استان‌های مدنظرشان را باید برآورده و حساب کاربری اکسپرس اینتری ایجاد کنند. اگر استانی برای متقاضیان پیام بفرستد، آنان درخواستی الکترونیکی برای ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) باید ارسال کنند.

استان‌ها و قلمروهای کانادا

طرح های PNP برای اقامت کانادا در هر استان و قلمرو این کشور متفاوت و ممکن است هر ساله بدون اطلاع قبلی تغییر کند. در‌ادامه، جزئیات برنامه‌های استانی مهاجرت به کانادا را به‌تفکیک هر استان مشاهده می‌کنید. برای مطالعۀ هرکدام از برنامه‌های استانی، برنامۀ مدنظر را در وبگاه سیم آخر می‌توانید جست‌و‌جو کنید. شایان ذکر است استان کبک برنامۀ نامزدهای استانی (PNP) ندارد.

برنامه‌های استانی کانادا عبارت‌اند از: برنامه استانی آلبرتا، برنامه استانی بریتیش کلمبیا، برنامه استانی مانیتوبا، برنامه استانی نیوبرانزویک، برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور، برنامه استانی انتاریو، برنامه استانی نوا اسکوشیا، برنامه استانی مناطق شمال غربی، برنامه استانی جزیره پرنس ادوارد، برنامه استانی ساسکاچوان و برنامه استانی یوکان.

منبع: