تابستان سال جاری کانادا قصد دارد مرزهایش را به‌روی گردشگران واکسینه‌شده باز کند. در‌صورت مهار شیوع ویروس کرونا، در ۹ ‌آگوست‌ ۲۰۲۱ کاهش محدودیت سفر به کانادا و بازگشایی مرزهای این کشور برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم ایالات ‌متحدۀ آمریکا آغاز و در همین روز، قانون قرنطینۀ اجباری سه‌روزه در هتل‌های تأییدشدۀ دولت کانادا لغو خواهد شد. ناگفته نماند مرزهای این کشور برای مسافران واکسینه‌شده از کشورهای دیگر از ۷سپتامبر۲۰۲۱ بازگشوده خواهد شد. همچنین، مسافران واکسینه‌شده دیگر موقع رسیدن به کانادا و در روز هشتم اقامت در این کشور به انجام آزمایش COVID-19 نیازی ندارند؛ اما ممکن است به‌‌طور تصادفی در مرزها از آن‌ها خواسته شود این آزمایش را انجام دهند.

در کشور کانادا، مسافرانی کاملاً واکسینه‌شده محسوب می‌شوند که تمام دُزهای توصیه‌شده از واکسن‌های تأییدشده در کانادا را تزریق کرده باشند. ناگفته نماند آخرین دُز واکسن چهارده روز پیش از رسیدن به کانادا باید تزریق شده باشد و مهم نیست افراد واکسن را در چه کشوری تزریق کرده باشند. درحال‌حاضر، واکسن‌های ساخت شرکت‌های آسترازنکا، فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون در وزارت بهداشت کانادا تأیید شده‌اند. تمام مدارک تزریق واکسن به زبان انگلیسی یا فرانسوی باید صادر یا به این زبان‌ها ترجمۀ رسمی شده باشد. مسافران پیش از رسیدن به کانادا تمامی مدارک را در وبگاه یا اپلیکیشن ArriveCAN باید ثبت کنند و برنامه‌ای برای قرنطینۀ چهارده‌روزه ارائه دهند. کاهش محدودیت سفر به کانادا در ۹ آگوست از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد به‌وقت منطقۀ زمانی شرقی (ET) آغاز خواهد شد. همچنین بنابر تصمیم مسئولان کانادایی، محدودیت سفر به این کشور از مبدأ هند تا ۲۱آگوست تمدید شده است.

قوانین مربوط به کودکان واکسینه‌نشده

کانادا قوانین مربوط به کودکان کوچک‌تر از دوازده سال واکسینه‌نشده را نیز به‌روز کرده است. براساس این به‌روزرسانی، از ۹آگوست فرزندان واکسینه‌نشدۀ وابستۀ مسافران کانادا دیگر به ماندن در قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه نیازی ندارند و فقط قوانین بهداشت عمومی را باید رعایت کنند. این افراد همچنان تمام آزمایش‌های ورود به کانادا را باید انجام دهند و افراد خواهان سفر از آمریکا به کانادا نیز مشمول این قانون می‌شوند. همچنین، مقام‌ها گفته‌اند از سپتامبر فرزندان تمام گردشگران واردشده به کانادا مشمول این قانون خواهند بود.

درحال‌حاضر، فهرستی از فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز برای کودکان وجود ندارد و آنان تا دو هفته پس از سفر به این کشور، تنها از اجتماع گروهی در مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها باید خودداری کنند. ممکن است استان‌ها و قلمروهای مختلف قوانین متفاوتی در این زمینه داشته باشند. به‌گفتۀ دولت کانادا، جزئیات بیشتر دربارۀ این موضوع در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

قوانین مربوط به آزمایش

از ۹آگوست، شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا که برای کمتر از ۷۲ ساعت به آمریکا سفر می‌کنند، آزمایش پیش از ورود به آمریکا را در کانادا می‌توانند انجام دهند و دیگر به آزمایش در زمان ورود به آمریکا نیازی ندارند.

افراد بهبودیافته از بیماری COVID-19 که نتیجۀ آزمایششان همچنان مثبت است، هنگام ورود به کشور نتیجۀ مثبت آزمایشی را باید همراه داشته باشند که از ۱۴ تا ۱۸۰ روز پیش انجام داده‌اند.

گفتنی است افراد واکسینه‌شده به انجام آزمایش پس از ورود به کشور نیازی ندارند؛ مگر اینکه تصادفاً از آنان خواسته شود در زمان ورود آزمایش دهند. تغییری در قوانین آزمایش اجباری برای مسافران واکسینه‌نشده اعمال نشده و این افراد همچنان هنگام ورود به کشور و هشت روز پس از آن باید آزمایش COVID-19 دهند.

مدرک اثبات واکسیناسیون

از ۹آگوست، افسران هوایی پیش از پرواز مسافران به‌سمت کانادا، صحت اطلاعات ثبت‌شده در اپلیکیشن ArriveCAN را بررسی خواهند کرد و به گردشگرانی اجازۀ پرواز نخواهند داد که رسید اپلیکیشن ArriveCAN را به آنان نتوانند ارائه کنند. خطوط هوایی این رسید را هم در تلفن‌های همراه هوشمند و هم چاپ‌شده می‌پذیرند. افزون‌براین، از مسافران می‌خواهند علاوه‌بر رسید اپلیکیشن، مدارک حقیقی واکسیناسیون را همراه داشته باشند.

پس از کاهش محدودیت سفر به کانادا در آگوست مسافران با دلایل سفر غیرضروری تنها درصورتی‌که کاملاً واکسینه‌شده و شهروند یا مقیم دائم ایالات‌متحدۀ آمریکا باشند، از مرز آمریکا و کانادا به این کشور می‌توانند سفر کنند و دارندگان اقامت موقت آمریکا و شهروندان آمریکایی خواهان سفر از مبدأ کشوری دیگر به کانادا مشمول این قانون نخواهند شد.

مسافران دارای اجازۀ ورود به کانادا، مانند شهروندان کانادا و افراد معاف از محدودیت‌های سفر، اطلاعات مرتبط با واکسیناسیون را در اپلیکیشن ArriveCAN باید وارد کنند؛ اما اگر این قانون را رعایت نکرده باشند، از پرواز منع نخواهند شد.

کاهش محدودیت قرنطینه براساس وضعیت واکسیناسیون

افرادی که به‌دلایل پزشکی نمی‌توانند کاملاً واکسینه شوند، از کاهش محدودیت قرنطینه می‌توانند برخوردار شوند؛ اما ممکن است از آنان خواسته شود قرنطینه را با شرایط خاصی رعایت کنند. به‌گفتۀ دولت کانادا، جزئیات بیشتر این قانون در روزهای آینده منتشر می‌شود.

علاوه‌براین، مسافرانی که با کشتی به کانادا سفر می‌کنند، درصورت واکسینه‌بودن، از مزایای قوانین کاهش قرنطینه و الزام انجام آزمایش می‌توانند برخوردار شوند. این افراد همچنان پیش از سفر باید آزمایش دهند و اطلاعات لازم را در اپلیکیشن ArriveCAN ثبت کنند. آنان این کار را در زمان ورود به کانادا نیز می‌توانند انجام دهند؛ چراکه در طول سفر به اینترنت دسترسی ندارند. ناگفته نماند همچنان تمامی مسافران کانادا در زمان ورود به این کشور، برنامه‌ای برای قرنطینه باید همراه داشته باشند؛ چراکه ممکن است به تشخیص افسران مرزی مشمول قانون معافیت از قرنطینۀ اجباری نباشند.

فرودگاه‌های جدید پذیرندۀ پروازهای بین‌المللی

با شروع کاهش محدودیت سفر به کانادا در ۹ آگوست پنج فرودگاه جدید به فرودگاه‌های پذیرای پروازهای بین‌المللی افزوده می‌شوند. فرودگاه‌های شهرهای هالیفکس، کبک‌سیتی، اتاوا، وینیپگ و ادمونتون از این تاریخ پروازهای بین‌المللی را می‌پذیرند. در طول همه‌گیری ویروس کرونا، پروازهای بین‌المللی به مقصد کانادا فقط در فرودگاه‌های شهرهای ونکوور، کلگری، تورنتو و مونترال فرود می‌آمد.



منبع: