مهندسی نفت یکی از شاخه‌های رشته مهندسی است که به فعالیت‌های تولید هیدروکربن و نفت خام و گاز طبیعی مربوط می‌شود. تلقی رایج این است که اکتشاف و تولید در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که اکتشاف دانشمندان زمین‌شناسی و مهندسی نفت دو شیوه و رشته اصلی در حوزۀ استخراج نفت و گاز از زیرسطح‌ها به‌شمار می‌آیند. مهندسی نفت بر به‌حداکثر رساندن بازیابی اقتصادی هیدروکربن از مخازن زیرسطحی متمرکز است. مهندسان نفت حجم بازیابی‌شدنی منابع را با استفاده از مطالعۀ دقیق رفتار فیزیکی نفت و آب و گاز درون سنگ متخلخل در فشار خیلی زیاد اندازه‌گیری می‌کنند. زمین‌شناسان و مهندسان نفت در حوزه‌هایی همچون افزایش طول عمر هیدروکربن و توسعۀ مخازن استخراج منابع اولیه به‌طور مشترک همکاری دارند و تأثیر زیادی بر اقتصاد میدانی نفت و گاز می‌گذارند. مهندسان نفت به دانش کافی در بسیاری از رشته‌های مرتبط دیگر مثل ژئوفیزیک، زمین‌شناسی نفت، حفاری، اقتصاد، شبیه‌سازی مخزن، مهندسی چاه و سیستم‌های بالابر نیاز مصنوعی دارند. ایتالیا از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که رشته مهندسی نفت را در برنامۀ آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های‌شان گنجانده است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا را یکی از اولویت‌های اصلی‌شان قرار داده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، در این مطلب قصد داریم شرایط تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا را شرح دهیم و دانشگاه‌های معتبر این رشته را معرفی کنیم.

شرایط تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا

در ایتالیا، تنها دانشگاه پلی‌تکنیک تورین (Politecnico di Torino) رشته مهندسی نفت را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل رشته مذکور در دانشگاه تورین به زبان انگلیسی است و دانشجویان مختلف از سراسر جهان در محیطی بین‌المللی و استاندارد برای حضور در شرکت‌های نفت و انرژی می‌توانند آماده شوند. فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت در دانشگاه پلی‌تکنیک تورین در شرکت‌های نفت و معدن، شرکت‌های خدماتی یا سازمان‌های مدیریت و تنظیم انرژی و معدن می‌توانند مشغول فعالیت شوند. دانشجویان این رشته واحدهایی مانند مکانیک سیالات در محیط متخلخل، زمین‌شناسی نفت و معدن، فناوری نفت، منابع پایدار و محیط‌زیست، ژئوفیزیک اکتشاف، تحلیل خطر، مکانیک سازه و ژئومکانیک مخازن را باید پشت‌سربگذارند. تحصیل این رشته در پلی‌تکنیک تورین دوسال طول می‌کشد و دانشجویان برای ثبت‌نام باید سپتامبر هرسال اقدام کنند.

علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا در رشته مهندسی نفت به‌ ارائۀ مدرک آیلتس 5/5 یا تافل 72 یا نمرۀ 59 از PTE Academic نیاز دارند. از دیگر شرایط لازم برای ورود به دانشگاه تورین برای تحصیل این رشته داشتن مدرک دوره‌های ابتدایی و متوسطه و کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر است. دانشگاه‌های ایتالیا برای کسانی که قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نفت تحصیل کنند؛ ولی هنوز مدرک کارشناسی‌شان را دریافت نکرده‌اند، امکانی فراهم کرده است که باعنوان Laurea magistrale شناخته می‌شود. بااستفاده از چنین امکانی دانشجویان بعد از سپری‌کردن مقاطع ابتدایی و دبیرستان، رشته‌های کارشناسی ارشد را به‌جای دوسال در پنج‌ یا شش سال می‌توانند بگذرانند. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی سالانه حدود 2،600 یورو شهریه برای تحصیل مهندسی نفت در ایتالیا و دانشگاه پلی‌تکنیک تورین بپردازند. همچنین هزینۀ زندگی در ایتالیا بین 660 تا 980 یورو تخمین زده می‌شود. که بسته به شیوه و محل زندگی متغیر خواهد بود. این مبلغ هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، قبض‌های برق و اینترنت، خرید کتاب و خوراک را شامل می‌شود.

درآمد مشاغل مهندسی نفت در ایتالیا

عناوین شغلی فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت در ایتالیا از این قرارند: 1. مهندس میدان نفتی: در مقام مسئول یا ناظر میدان نفتی فعالیت می‌کند و وظیفۀ تعیین خصوصیات مایعات و سنگ رسوب را با دیگر مهندسان رشته‌های مرتبط بر‌عهده دارد و با استفاده از شبیه‌سازی رفتارهای تولید نفت، استراتژی‌های تولید احتمالی نفت در آن منطقه را شناسایی می‌کند؛ 2. مهندس حفاری: وظیفۀ او تهیه و اجرای حفاری و تکمیل چاه‌های نفتی براساس رویکردها و ابزارهای مختلف است. تخصص در فعالیت‌های مرتبط با ساخت‌وساز و انعطاف‌پذیری و مدیریت ازجمله ویژگی‌های مهندس حفاری به‌حساب می‌آید. براساس آمار منتشرشده در وبگاه www.erieri.com فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد مهندسی نفت بیشترین سهم را در بازار کار این رشته به‌دست آورده‌اند. گفتنی است متوسط درآمد مهندسان نفت برای هرساعت کار 41 یورو و در سال حدود 86هزار یورو تخمین زده شده است. گفتنی است این وبگاه پیش‌بینی می‌کند تا سال 2026 متوسط درآمد مهندسان نفت با رشدی 14درصدی به حدود 98هزار یورو در سال برسد.

منابع