رشته دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتال به مجموعه‌ای از ابزارها و فعالیت‌هایی می‌گویند که برای بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می‌شود. دیجیتال مارکتینگ شامل روش‌های سنتی تبلیغات مانند تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و تبلیغات چاپی نیست و درواقع، با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، مانند سئو (SEO) بر بستر اینترنت اتفاق می‌افتد. بازاریابی دیجیتال انواع مختلفی همچون بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی موبایل، تبلیغات کلیکی، تحلیل داده، اینفلوئنسر مارکتینگ، وایرال مارکتینگ و بازاریابی ازطریق رسانه‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد.

با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ روزهای طلایی خودش را سپری می‌کند و اقبال افراد به تبلیغات ازطریق دیجیتال مارکتینگ بسیار بیشتر از تبلیغات سنتی است. در‌این‌بین به‌دلیل اهمیت این رشته، کشورهای مختلف به‌تازگی دیجیتال مارکتینگ را به‌عنوان رشته تحصیلی در دانشگاه‌هایشان ارائه می‌دهند. در مطلب حاضر، قصد داریم دربارۀ تحصیل در کانادا در رشته دیجیتال مارکتینگ بیشتر سخن بگوییم.

گفتنی است فارغ‌التحصیلان رشته دیجیتال مارکتینگ می‌تواند در ردیف‌های شغلی متنوعی همچون مدیر محتوای دیجیتال، مدیر محتوای اینترنت و استراتژیست، متخصص دیجیتال مارکتینگ، متخصص سئو، تحلیلگر محتوا، تحلیلگر دیجیتال، توسعه‌دهندۀ واقعیت مجازی و دیگر ردیف‌های شغلی مرتبط با رشته بازاریابی دیجیتال مشغول کار شوند.

مقاطع تحصیلی

رشته دیجیتال مارکتینگ در کانادا در مقاطع مختلف کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره‌های گواهینامه ارائه می‌شود. غیر از دانشگاه‌های دولتی کانادا، برخی از کالج‌های معتبر نیز این رشته را به‌صورت دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های کارشناسی ارائه می‌دهند. گفتنی است دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه مونت رویال، دانشگاه یورک، دانشگاه ساسکچوان، دانشگاه تکنولوژی انتاریو، دانشگاه کوئینز، دانشگاه اتاوا، دانشگاه رایرسون، دانشگاه کنکوردیا، دانشگاه رجینا، دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه نیوبرانزویک، دانشگاه لورنتین، دانشگاه HEC مونترال، دانشگاه لث بریج، دانشگاه کارلتون، دانشگاه ونکوور آیلند، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه آلبرتا و نیز کالج‌هایی مانند کالج شریدان، کالج کانگستا، کالج سنتنیال، کالج هامبر و کالج کانادایی تکنولوژی و تجارت برگزار می‌شود.

دانشگاه‌های برتر

دانشگاه های برتر

همان‌طورکه گفتیم، هدف از رشته دیجیتال مارکتینگ تبلیغات بهتر محصولات و خدمات و فروش وسیع‌تر آن‌هاست. در‌ادامه، برخی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در کانادا را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز (Queen's University at Kingston) یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در کانادا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه دولتی سال ۱۸۴۱ در کینگستون بنیان نهاده شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه کوئینز رتبۀ دویست‌وچهلم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، ردۀ دوازدهم را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مدیریت مارکتینگ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کوئینز یک ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشته یادشده در دانشگاه کوئینز کسب خواهید کرد.

دانشگاه یورک

دانشگاه یورک (York University) از دیگر دانشگاه‌های برتر به‌منظور تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در کاناداست. این دانشگاه دولتی از سال ۱۹۵۹ کارش را در تورنتو آغاز کرد. بنابر رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه یورک رتبۀ چهارصدونودوچهارم را در بین دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ پانزدهم را در میان دانشگاه‌های برتر کانادا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ مارکتینگ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یورک یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. جزئیات بیشتر دربارۀ تحصیل رشته مارکتینگ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یاد‌شده را از این لینک بخوانید.

دانشگاه ساسکچوان

دانشگاه ساسکچوان (University of Saskatchewan) از دیگر دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در کانادا محسوب می‌شود. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۰۷ در ساسکاچوان تأسیس شد. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه ساسکچوان چهارصدوپنجاه‌وهشتمین دانشگاه معتبر جهان و براساس رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، هجدهمین دانشگاه برتر کانادا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ علوم در مارکتینگ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساسکچوان دو ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل این رشته در دانشگاه ساسکچوان کسب خواهید کرد.

دانشگاه تکنولوژی انتاریو

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته دیجیتال مارکتینگ در کانادا دانشگاه تکنولوژی انتاریوست. براساس رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تکنولوژی انتاریو رتبۀ چهل‌وهفتم را در بین دانشگاه‌های برتر کانادا ازآنِ خود کرده است. گفتنی است تحصیل رشته مطالعات مدیای دیجیتال و ارتباطات در مقطع کارشناسی دانشگاه تکنولوژی انتاریو چهارساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با چندوچون تحصیل یادشده در دانشگاه تکنولوژی انتاریو، به لینک مراجعه کنید.

منبع: