برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا ارائه می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، برنامه استانی مناطق شمال غربی را معرفی خواهیم کرد.

سرزمین‌های شمال غربی کانادا پرجمعیت‌ترین قلمرو در شمال کانادا به‌شمار می‌روند و با سه استان بریتیش کلمبیا و آلبرتا و ساسکاچوان از جنوب و یوکان از غرب و نوناووت از شرق مرز مشترک دارند. گفتنی است یلونایف، مرکز این استان و تنها شهر آن است و دریاچۀ گریت بِر، بزرگ‌ترین دریاچۀ کانادا، در این سرزمین جای دارد. مناطق شمال غربی کانادا مناطق دست‌نخورده‌ و حیات‌وحش بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که مقصد بسیاری از گردشگران خارجی است. گفتنی است در دَه ‌سال اخیر، مهاجران این استان حدود ۵درصد افزایش یافته است که از توجه مهاجران به این مناطق حکایت می‌کند.

برنامه استانی مناطق شمال غربی یا نورت‌وست تریتوریز (NTNP) مناسب متقاضیانی است که قصد دارند در مشاغل مناطق شمال غربی سرمایه‌گذاری کنند یا از کارفرمایی در این مناطق پیشنهاد کار دارند. برنامه استانی مناطق شمال غربی به برنامه‌های کسب‌وکار و برنامه‌های کارفرمامحور تقسیم می‌شود. در‌ادامه، با این برنامه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

برنامه‌های کسب‌وکار

برنامه‌های کسب‌وکار (Business Stream) جزویی از برنامه استانی مناطق شمال غربی به‌شمار می‌آید. این برنامه مناسب متقاضیانی است که می‌خواهند در مناطق شمال غربی کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند یا مشاغل فعلی این مناطق را بخرند یا حرفه‌شان را در این مناطق گسترش دهند. متقاضیان دریافت اقامت دائم ازطریق برنامه‌های کسب‌وکار در مناطق شمال غربی کانادا حداقل ۳۰۰هزار دلار کانادا برای شروع فعالیت تجاری یا خرید مشاغل در محدودۀ شرکت‌های Yellowknife و مناطق شمال غربی و حداقل ۱۵۰هزار دلار کانادا برای شروع فعالیت تجاری یا خرید مشاغل خارج از محدودۀ شرکت‌های Yellowknife و مناطق شمال غربی باید داشته یا مالک یک‌سوم تجارتشان باشند؛ مگر آنکه سرمایۀ شخصی‌شان حداقل یک‌میلیون دلار کانادا باشد.

متقاضیان این برنامه باید اثبات کنند ارزش خالص دارایی‌هایشان برای شروع فعالیت تجاری یا خرید مشاغل در محدودۀ شرکت‌های Yellowknife و مناطق شمال غربی حداقل ۵۰۰هزار دلار کانادا و برای شروع فعالیت تجاری یا خرید مشاغل خارج از محدودۀ شرکت‌های Yellowknife و مناطق شمال غربی حداقل ۲۵۰هزار دلار کاناداست. علاوه‌براین، آنان حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB یا معادل آن را در سیستم NCLC زبان فرانسوی باید کسب کنند، دانش کافی از مناطق شمال غربی کانادا و اقتصاد این مناطق داشته باشند، مهارت‌های ارتباطی معقولی برای تجارت در این مناطق و همخوانی با جوامع محلی از خود به‌نمایش بگذارند، تمام‌وقت در مناطق شمال غربی کار و زندگی کنند، ازطریق برنامه‌های مهاجرتی دیگر این استان و دیگر استان‌های کانادا نباید فعالیت و نیز ادعای پناهندگی کنند.

برنامه‌های کارفرمامحور

دیگر برنامه استانی مناطق شمال غربی برنامه‌های کارفرمامحور (Employer Driven Program) است. برنامۀ یادشده مختص کارفرمایانی است که به استخدام و معرفی اتباع خارجی درصورت حضورنیافتن کانادایی‌ها یا افراد دارای اقامت دائم کانادا تمایل دارند. این برنامه به کارفرمایان کمک می‌کند نیروهای متخصص و موردنیازشان را استخدام کنند. نیروهای متخصص مدنظر این برنامه از سه طریق برای آن می‌توانند اقدام کنند و اقامت دائمشان را بگیرند: مشاغل نیمه‌ماهر و نیروهای متخصص و اکسپرس اینتری.

مشاغل نیمه‌ماهر

برنامۀ مشاغل نیمه‌ماهر (Entry Level/Semi-Skilled Occupations) به کارفرمایان کمک می‌کند کمبودهای مربوط به مشاغل نیمه‌ماهر را درصورت نیافتن نیروهای کانادایی محلی یا ملی پر کنند. اتباع خارجی برای استفاده از این برنامه شش ماه تمام‌وقت در موقعیت شغلی مدنظر کارفرما باید کار و شرایط مجوز کار موقت را برآورده کرده و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB یا معادل آن را در سیستم NCLC زبان فرانسوی گرفته باشند.

نیروهای متخصص

برنامۀ نیروهای متخصص (Skilled Worker) ویژۀ کارفرمایانی است که با کمبود نیرو در مشاغل موجود در مناطق شمال غربی کانادا مواجه هستند و این مشاغل به آموزش رسمی و تخصصی نیاز دارند. اتباع خارجی برای استفاده از برنامۀ نیروهای متخصص باید بتوانند نشان دهند که از دانش و تجربه و تحصیلات لازم برای برآوردن نیازهای مشاغل یادشده برخوردارند. افزون‌براین، آنان یک ‌سال تجربۀ کار تمام‌وقت در ردیف شغلی مدنظر باید داشته و حداقل نمرۀ پنج زبان انگلیسی را در سیستم CLB یا معادل آن را در سیستم NCLC زبان فرانسوی کسب کرده باشند.

اکسپرس اینتری

برنامۀ اکسپرس اینتری مناطق شمال غربی کانادا (NWT Express Entry) نیز مخصوص نیروهای متخصصی است که در سیستم اکسپرس اینتری حساب کاربری دارند و می‌خواهند در استان مناطق شمال غربی کار و زندگی کنند. سیستم اکسپرس اینتری به کارفرمایان کمک می‌کند نیروهای متخصص موردنیازشان را ازطریق این برنامه جذب کنند. داوطلبان موردنیاز کارفرمایان ازطریق برنامۀ اکسپرس اینتری ششصد امتیاز کسب می‌کنند که احتمال پذیرش برای اقامت دائمشان بیشتر شود. اتباع خارجی برای دریافت اقامت دائم ازطریق سیستم اکسپرس اینتری حساب کاربری معتبر در این سیستم باید ایجاد کنند و کد اعتباری جویندگان شغل (Job Seeker Validation Code) داشته باشند و معیارهای لازم و مهارت و تخصص موردنیاز ردیف شغلی مرتبط را کسب کنند.

منبع: