دانشگاه اسلو (University of Oslo) دانشگاهی دولتی و پژوهش‌محور است که در شهر اسلو استقرار دارد. دانشگاه یادشده قدیمی‌ترین دانشگاه نروژ است که سال 1811 باالگوبرداری از دانشگاه‌های کپنهاگ و برلین تأسیس شد. در آن دوران دانشگاه اسلو با نام پادشاه فردریک ششم دانمارک و نروژ شناخته می‌شد ولی سال 1939 به دانشگاه اسلو تغییر نام داد. در رتبه‌بندی‌ دانشگاهی معتبر جهان، این دانشگاه جایگاه پنجاه‌وهشتم را به‌دست آورده است و سومین دانشگاه برتر کشورهای شمال اروپا نیز شناخته می‌شود.درحال‌حاضر، بیش از 27هزار نفر دانشجو در دانشگاه اسلو مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد 15درصد دانشجوی بین‌المللیند.

دانشکده‌های زیادی در دانشگاه‌ اسلو وجود دارند که رشته‌های گوناگونی را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. دانشکده‌های پزشکی، حقوق، علوم انسانی، ریاضیات، علوم طبیعی، علوم اجتماعی و دندانپزشکی از جمله دانشکده‌های مهم این دانشگاه محسوب می‌شوند که درکنار دیگر مرکزها و مؤسسه‌های آموزشی کشور نروژ مثل بیمارستان‌‌های اسلو و مرکز تحقیقات بین‌المللی آب‌وهوا و محیط‌زیست (CICERO) فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام می‌دهند. در این مقاله، رشته‌های دانشگاه اسلو نروژ را به‌تفکیک دانشکده‌های این دانشگاه معرفی خواهیم کرد؛ ولی پیش‌از‌آن، با شرایط عمومی پذیرش و متوسط هزینۀ تحصیل در این دانشگاه آشنا خواهیم شد.

رتبه‌بندی دانشگاه اسلو نروژ

در رتبه‌بندی تازه‌ترین رتبه‌بندی ارائه‌شده در سال 2021 مؤسسه‌های رتبه‌بندی QS و Times و شانگهای، دانشگاه اسلو به‌ترتیب در جایگاه‌های صدوسیزدهم و صدوبیست‌وهفتم و شصتم جهان ایستاده است. همچنین براساس رتبه‌بندی QS و شانگهای، دانشگاه مذکور به‌ترتیب رتبه‌های سی‌ونهم و بیستم را میان دانشگاه‌های برتر اروپا از آن خود کرده است که اعتبار آموزشی و پژوهشی این دانشگاه بین مرکزهای علمی دنیا و اروپا را نشان می‌دهد.

شرایط تحصیل در دانشگاه اسلو نروژ

تحصیل در نروژ در مقطع کارشناسی دانشگاه اسلو معمولاً به‌ زبان نروژی است و دانشجویان بین‌المللی پیش از ثبت‌نام و تحصیل رشتۀ مدنظرشان دورۀ فشردۀ زبان نروژی را می‌توانند بگذارنند. افزون‌براین درصورت داشتن دیپلم Bergenstest یا مدرک آزمون مهارت زبان نروژی، علاقه‌مندان در دانشگاه اسلو می‌توانند تحصیل کنند. در مقطع کارشناسی، عموم رشته‌ها به‌ زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی مدرک آیلتس یا تافل با نمرۀ عالی باید ارائه دهند. رشته‌های پرطرفدار دانشگاه اسلو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری عبارتند از: اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، فناوری، حقوق، علوم طبیعی، رسانه، پزشکی، آموزش، پرستاری، بازرگانی، امور مالی، بازاریابی و طراحی. در مقطع دکتری تنها امکان تحصیل رشتۀ الهیات به‌صورت از راه‌دور وجود دارد. گفتنی است دانشگاه اسلو برای علاقه‌مندان به رشته‌هایی مثل تاریخ نروژ و حقوق بشر و سیاست‌ بین‌الملل دوره‌های کوتاه تابستانی برگزار می‌کند. تحصیل برای دانشجویان بومی و بین‌المللی رایگان است و متوسط هزینۀ زندگی در شهر اسلو بین 1،102 تا 1،813 یورو در ماه تخمین می‌شود.

شهر اسلو مرکز مهمی برای صنایع و تجارت دریایی در اروپا به‌شمار می‌رود و بخش‌های عمدۀ اقتصاد این شهر به بانکداری و حمل‌ونقل و بیمه اختصاص یافته است. از جمله شرکت‌های معتبر موجود در اسلو عبارت‌اند از: Norsk Hydro, Petroleum Geo-services, Siemens, H&M, Schenker, Phillip Morris, Agra Foods, Opera Software, Ernst & Young.. دانشجویان بین‌المللی حین تحصیل به‌عنوان کارآموز و بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان کارمند و... به‌راحتی می‌توانند جذب این شرکت‌ها شوند و در زمینۀ تخصصی‌شان ‌فعالیت کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه اسلو.webp

رشته‌های کارشناسی در دانشگاه اسلو

رشته‌های دانشگاه اسلو نروژ در مقطع کارشناسی به‌تفکیک دانشکده بدین شرح‌اند: 1.دانشکدۀ حقوق: جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی حقوق و حقوق بشر و واحدهای حقوقی؛ 2.دانشکدۀ علوم انسانی: فرهنگ، مذهب، زبان‌های آسیایی و مطالعات آسیایی و آفریقایی، زبان‌های اروپایی و ادبیات و مطالعات اروپایی و آمریکایی، تاریخ و باستان‌شناسی، مطالعات ایبسن، رسانه و ارتباطات، موسیقی‌شناسی، فلسفه، تاریخ هنر و ایده‌ها، مطالعات اسکاندیناوی، مطالعات سلتی، علوم زبان‌شناسی و متن‌شناسی؛ 3.دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی: علوم زیستی، شیمی، کارآفرینی، علوم زمین، انفورماتیک، ریاضیات، داروسازی، فیزیک، تکنولوژی و نظریه‌های فیزیک نجومی؛ 4. دانشکدۀ پزشکی: مدیریت و اقتصاد سلامت، سلامت بین‌المللی، پزشکی و علوم تغذیه؛ 5.دانشکدۀ علوم اجتماعی: اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، انسان‌شناسی اجتماعی، جامعه‌شناسی و جغرافیای انسانی و فناوری و اختراع و فرهنگ؛ 6.دین و الهیات.

رشته‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه اسلو

تعداد رشته‌های دانشگاه اسلو در مقطع کارشناسی ارشد به 53 رشته می‌رسد و تقریباً 28هزار نفر دانشجوی بومی و بین‌المللی در این رشته‌ها مشغول تحصیل می‌کنند. بیشتر این رشته‌ها به ‌زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و دانشجویان مدارک آیلتس یا تافل باید ارائه دهند. رشته‌های دانشگاه اسلو نروژ در مقطع کارشناسی ارشد به‌تفکیک دانشکده عبارت‌اند از: 1.دانشکدۀ علوم اجتماعی: مطالعات آسیا و خاورمیانه، اندازه‌گیری و ارزیابی و تکامل، زبان‌های اروپایی، مطالعات جنسیت، اقتصاد دیجیتال و انفورماتیک، مطالعات رسانه و انسان‌شناسی اجتماعی؛ 2.دانشکدۀ علوم انسانی: مطالعات کلاسیک،مطالعات ایبسن، زبان انفورماتیک و فناوری، زبان‌شناسی، موسیقی و ارتباطات و فناوری، مطالعات جنگ و صلح، فلسفه، ریشه‌های دین در اروپا و نظریه و عمل حقوق بشر؛ 3. دانشکدۀ علوم کامپیوتر: علوم داده، مهندسی انفورماتیک، جغرافیای انسانی، انفورماتیک در طراحی و تعامل، امنیت اطلاعات، برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، فیزیک، حقوق اطلاعات و فناوری ارتباطات و فرهنگ‌های تصویری؛ 4. دانشکدۀ ریاضیات و علوم طبیعی: نجوم، شیمی، علوم زیستی، فیزیک و ریاضیات؛ 5. دانشکده علوم زمین و مطالعات محیط‌زیست: زمین‌شناسی، تنوع زیستی، توسعه و تغییرات محیط‌زیست و فرهنگ؛ 6.دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار: اقتصاد، مدیریت کارآفرینی و نوآوری، ریاضیات و مدل‌سازی تصادفی، آمار و تجزیه‌و‌تحلیل خطرهای بازار؛ 7.دانشکدۀ مهندسی و فناوری: حقوق انرژی دریایی، سیستم‌های انرژی جایگزین، علوم مواد برای انرژی و نانوفناوری و مکانیک سیال؛ 8.دانشکدۀ هنر و طراحی و معماری: مطالعات ایبسن، موسیقی؛ ارتباطات و فناوری و فرهنگ‌های تصویری؛ 9.دانشکدۀ پزشکی: روانشناسی، سلامت جوامع بین‌المللی و سلامت و اقتصاد.

رشته‌های دکتری در دانشگاه اسلو

رشته‌های دانشگاه اسلو در مقطع دکتری محدود و تخصصی هستند و دانشجویان سه تا پنج‌سال به مطالعات و پژوهش‌های‌شان باید ادامه دهند. تحصیل در این مقطع رایگان و زبان تدریس انگلیسی است. دانشکده‌های مختلف دانشگاه اسلو دوره‌های دکتری را به‌صورت پژوهشی و سمینار برگزار می‌کنند. برخی از رشته‌های یادشده از این قرارند:دندانپزشکی، علوم تربیتی، حقوق، ریاضیات و علوم طبیعی، الهیات، پزشکی و علوم سلامت، علوم اجتماعی و علوم انسانی.

منابع