کشور اسپانیا بیش از 46 میلیون نفر جمعیت دارد و در آن، دَه شرکت هواپیمایی ازجمله Flag Carrier-Iberia و FlyBy فعالیت می‌کنند که‌هرکدام از این شرکت‌ها مدرسه‌های خلبانی تأسیس کرده‌اند و سالانه تعدادی دانشجو برای تحصیل خلبانی در اسپانیا جذب می‌کنند. یکی از منابع مهم اقتصادی اسپانیا صنعت گردشگری است که تأثیر مستقیم و مثبتی بر صنعت هوایی این کشور گذاشته و تقریباً دو میلیون شغل ایجاده کرده است. برای اینکه بدانید چگونه در اسپانیا به خلبانی ماهر و برجسته تبدیل شوید، ابتدا راهنمای گام‌به‌گام تحصیل خلبانی در اسپانیا را مطالعه کنید و درادامۀ مقاله نیز، چند مدرسۀ مهم برای تحصیل خلبانی در اسپانیا را معرفی خواهیم کرد.

مراکز تحصیلی خلبانی در اسپانیا

گزینه‌های مختلفی برای تحصیل در اسپانیا در رشته خلبانی پیش‌روی علاقه‌مندان قرار دارد و پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، دربارۀ هرکدام کاملاً تحقیق کنید و شرایط‌تان را با گزینه‌های مختلف بسنجید. این گزینه‌ها عبارت‌اند از: 1.مدرسۀ خلبانی؛ 2. تحصیل خلبانی در دانشگاه که با انتخاب تحصیلات دانشگاهی را با آموزش‌های خلبانی می‌توانید ترکیب کنید؛ 3. برنامۀ آزمایشی کاد هواپیمایی که با انتخاب آن اشتغال فارغ‌التحصیلان در خطوط هوایپمایی کشور اسپانیا تضمین‌شده است؛ 4. نیروی هوایی ارتش اسپانیا که با پیوستن به آن دوازده‌سال باید مشغول به‌خدمت شوید و سپس اجازۀ اشتغال در شرکت‌های هواپیمایی را پیدا کنید.

شرایط عمومی پذیرش خلبانی در اسپانیا

حداقل سن برای شروع تحصیل خلبانی در اسپانیا و دریافت مدرک دانشجویی خلبانی 17سالگی است و خلبانانی که مداوم پرواز می‌کند در 65سالگی بازنشسته می‌شوند. به‌منظور شروع آموزش خلبانی، تهیه و ارائۀ گواهینامۀ پزشکی الزامی است و برای دریافت آن به مدرسه یا مرکز آموزش مدنظرتان باید مراجعه کنید. نکتۀ مهم دیگر این که که در اسپانیا با داشتن مدرک دبیرستان، مجوز خلبانی دانشجویی و خلبانی خصوصی و خلبانی تجاری می‌توانید دریافت کنید. زبان بین‌المللی خلبانی انگلیسی است و پیشنهاد می‌شود قبل از دریافت مدرک خلبانی تجاری مدرک زبان سطح چهار انگلیسی را بگیرید.

مجوزهای خلبانی در اسپانیا

دانشجویان رشته خلبانی در اسپانیا بعد از گذراندن مراحل آموزشی در هریک از مدرسه‌ها و دانشگاه‌های خلبانی مجوزهای مختلفی دریافت می‌کنند که محدویت‌های پروازی گوناگون و سطح‌ دانشجویان و خلبانان را تعیین می‌کند. این مجوزها عبارتند از: 1. مجوز خلبانی دانشجویی که با عنوان SPL شناخته می‌شود و با دریافت آن دانشجویان پروازشان را می‌توانند شروع کنند؛ 2. مجوز خلبانی خصوصی یا PPL به افراد امکان می‌دهد انفرادی یا همراه با مسافر و بار بدون دریافت دستمزد پرواز کنند؛ 3. مجوز خلبانی تجاری به CPL معروف است که به خلبان اجازۀ پرواز در ازای دریافت دستمزد را می‌دهد و با دریافت این مجوز دانشجویان به خلبانی حرفه‌ای تبدیل می‌شوند؛ 4. رتبه‌بندی تجهیزات: زمانی که خلبانان در این رتبه‌بندی قرار می‌گیرند، بدین معنی است که هواپیما را در هر وضعیت آب‌وهوایی حتی دید کم فقط با استفاده از تجهیزات هواپیمایی می‌توانند کنترل کنند و به مقصد برسانند؛ 5. رتبه‌بندی چندموتوره: با قرارگرفتن در این رتبه‌بندی خلبانان هواپیماهای چندموتوره را می‌توانند به‌پرواز درآورند.

گزینه‌های شغلی برای خلبانان در اسپانیا

بعد از اتمام تحصیل خلبانی در اسپانیا و دریافت مجوزهای پروازی مختلف، فارغ‌التحصیلان در مشاغل گوناگون مرتبط با صنعت هوایی، از جمله. خلبان هواپیمایی برای خطوط هوایی بزرگ یا خطوط کوچکتر و منطقه‌ای، خلبان هواپیمایی شرکتی یا تجاری، خلبان حمل بار، چارتر/خلبان تاکسی هوایی، مربی پرواز، خلبان آمبولانس هوایی/پزشکی و خلبان کشاورزی می‌توانند فعالیت کنند.

دانشگاه‌ های خلبانی در اسپانیا.webp

دانشگاه‌ها و مدرسه‌های خلبانی در اسپانیا

دانشجویانی که می‌خواهند دوره‌های آموزش خلبانی را در سطوح حرفه‌ای‌تر ادامه دهند، پس از ثبت‌نام در دانشگا‌ه‌ها و مدرسه‌های خلبانی در اسپانیا و گذراندن دوره‌های مقدماتی درک بهتری از روش‌های استاندارد و عملیاتی پیدا خواهند کرد. بااین‌حال برای تبدیل‌شدن به خلبانی حرفه‌ای سپری‌کردن دوره‌های مقدماتی کافی نیست و دانشجویان برای تحصیل در علوم پیشرفتۀ هواپیمایی باید به‌فکر دریافت مدارک عالی باشند. درادامه، چند مدرسۀ استاندارد و عالی برای تحصیل خلبانی در اسپانیا را معرفی خواهیم کرد.

مدرسۀ خلبانی اروپایی بارسلونا

مدرسۀ خلبانی اروپایی بارسلونا (European Aviation School of Barcelona) که به‌اختصار EAS نامیده می‌شود، یکی از مدرسه‌های عالی تحصیل خلبانی در اسپانیا است. در این مدرسه دانشجویان پیشرفت‌های فنی در صنعت هواپیمایی را به‌طور مداوم شاهد هستند و مدیران EAS سعی می‌کنند آخرین فناوری‌ها و تازه‌ترین مواد و محصولات را به دانشجویان‌شان معرفی کنند. یکی از فناوری‌های مهم این مدرسه «کابین شیشه‌ای خلبان» (Glass Cockpit) است که داده‌های پرواز بر صفحه‌های بزرگ به‌نمایش درمی‌آیند و دانشجویان با دریافت اطلاعات زنده، پارامترهای مختلف هواپیمایی را می‌توانند تفسیر و تحلیل کنند. تحصیل خلبانی در این مدرسه چهارده ماه حضوری و تمام‌وقت است و دروس نیز به‌زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

آکادمی خلبانی Quality Fly

از دیگر مدرسه‌های آموزشی تحصیل خلبانی در اسپانیا به آکادمی خلبانی Quality Fly می‌توان اشاره کرد که دانشجویان بین‌المللی فراوانی از سی کشور مختلف در آن ‌تحصیل می‌کنند. در این مدرسه، یکی از برنامه‌های ابتکاری یکپارچه ATPL ارائه می‌شود و دانشجویان با آخرین پیشرفت‌ها و قوانین EASA آشنا می‌شود. آموزش‌های آکادمی خلبانی Quality Fly آموزش‌هایی همچون UPRT، KSA، APS MCC، CBTA و TEM را شامل می‌شود. این آموزش‌ها باتوجه به مهارت‌های نرم‌افزاری تکمیل‌کنندۀ مهارت‌های فنی تدریس می‌شوند تا دانشجویان صلاحیت‌‌های اصلی ICAO را بتوانند دریافت کنند و به‌ خلبانانی حرفه‌ای تبدیل شوند. از دیگر آموزش‌های این آکادمی به استفاده از نسل جدید کابین شیشه‌ای خلبان و آموزش APS MCC از طریق شبیه‌ساز Airbus A320 سطح D می‌توان اشاره کرد.

مدرسۀ خلبانی One Air

مدرسۀ خلبانی One Air به شرکت هواپیمایی One Air Aviación اسپانیا وابسته است که در فاصلۀ،5/1 کیلومتری فرودگاه مالاگا اسقرار دارد. شهر مالاگا با داشتن راه‎‌های ارتباطی زمینی و هوایی مطلوب و بیش از سیصد روز آفتابی در سال شهری عالی برای آموزش خلبانی و پرواز به‌حساب می‌آید. در این مدرسۀ خلبانی دور‌ه‌های مختلفی برگزار می‌شود؛ از جمله دورۀ خلبانی فوق‌سبک (ULM)، دورۀ مجوز خلبانی خصوصی (PPL-A)، مجوز خلبان حمل‌ونقل هواپیمایی (ATPL)، دوره‌های بازپروری برای خلبانان و دوره‌های شبیه‌سازی پرواز.

منبع