برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا ارائه می‌شود. یکی از برنامه‌های برتر، برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور برای مهاجران توضیحاتی ارائه دهیم.

نیوفاندلند و لابرادور شرقی‌ترین استان کانادا محسوب می‌شود که در شمال‌شرق آمریکای‌شمالی واقع است و با اقیانوس اطلس مرز ساحلی دارد. بزرگ‌ترین شهر و مرکز استان نیوفاندلند و لابرادور سنت‌جانز است. این استان دو بخش اصلی دارد: یکی جزیرۀ نیوفاندلند و دیگری منطقۀ لابرادور. بیشتر از ۹۰درصد جمعیت این استان در نیوفاندلند ساکن‌اند. استان نیوفاندلند و لابرادور ازجمله استان‌های همگن کانادا به‌شمار می‌رود؛ چراکه بیش از ۹۰درصد ساکنانش به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. از منابع مهم این استان به گاز و معادن باید اشاره کنیم. گفتنی است سواحل زیبا و جنگل‌های وسیع این استان را به محلی رؤیایی برای زندگی مهاجران تبدیل کرده است.

برنامه‌های استانی نیوفاندلند و لابرادور (NLPNP) به‌منظور استقرار مهاجران اقتصادی و توسعۀ اقتصادی این استان برنامه‌ریزی شده است. این برنامه‌ها عبارت‌اند از: نیروی متخصص اکسپرس اینتری و نیروی متخصص و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی. در‌ادامه، دربارۀ هریک از این برنامه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

نیروی متخصص اکسپرس اینتری

در فهرست برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور، برنامۀ نیروی متخصص اکسپرس اینتری (Express Entry Skilled Worker) به‌چشم می‌خورد. این برنامه مناسب نیروهای متخصصی است که شرایط لازم برای اقامت دائم از‌طریق اکسپرس اینتری را دارند. استان نیوفاندلند و لابرادور ضمانت کرده است ۸۰درصد متقاضیان این روش را در مدت شش ماه پذیرش کند. متقاضیان از کارفرمایی در این استان پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و دائمی (حداقل دوساله) و مجوز کار از ادارۀ مهاجرت کانادا باید داشته باشند و چهار ماه تا انقضای آن باقی مانده باشد. افزون‌براین، مدرک تحصیلات تکمیلی آنان منطبق با ردیف شغلی مدنظرشان باشد و دست‌کم نمرۀ زبان انگلیسی هفت را در آزمون CLB یا NCLC گرفته باشند.

نیروی متخصص

برنامۀ نیروی متخصص (Skilled Worker) نیز جزوی از برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور است. این برنامه مناسب نیروهای بین‌المللی و ماهر و واجدشرایطی است که پیشنهاد کار تضمینی از کارفرمای محلی دارند یا در‌حال‌حاضر با مجوز کار معتبر در استان نیوفاندلند و لابرادور شاغل هستند. متقاضیان برنامۀ نیروی متخصص از کارفرمایی در این استان پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و دائمی (حداقل دوساله) و مجوز کار از ادارۀ مهاجرت کانادا باید داشته باشند و چهار ماه تا انقضای آن باقی مانده باشد. افزون‌براین، سنشان بین ۲۱ تا ۵۹ باشد و حداقل نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در آزمون CLB یا NCLC کسب کرده باشند.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی

آخرین نام در فهرست برنامه استانی نیوفاندلند و لابرادور، برنامۀ فارغ‌التحصیلان بین‌المللی (International Graduate) است. این برنامه مناسب متقاضیانی است که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌ و مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) دریافت کرده‌اند و پیشنهاد کاری تمام‌وقت از کارفرمایی در استان نیوفاندلند و لابرادور دارند. گفتنی است ردیف شغلی مدنظر متقاضیان با تحصیلاتشان باید منطبق باشد، دست‌کم نمرۀ زبان انگلیسی چهار را در آزمون CLB یا NCLC کسب کرده باشند، مجوز کار آنان حداقل چهار ماه تاریخ انقضا داشته و سنشان بین ۲۱ تا ۵۹ سال باشد.

منبع: