برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا ارائه می‌شود. یکی از برنامه‌های برتر، برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ برنامه استانی نیوبرانزویک برای مهاجران توضیحاتی را ارائه دهیم.

استان نیوبرانزویک یکی از استان‌های سرسبز کاناداست که تقریباً ۸۵درصدش را جنگل تشکیل می‌دهد. مرکز این استان فردریکتون و بزرگ‌ترین شهرش سنت‌جان است. حدود ۶۵درصد مردم استان نیوبرانزویک به زبان انگلیسی و بقیه به زبان فرانسوی سخن می‌گویند. از صنایع مهم این استان به کشاورزی و ماهی‌گیری و تولید می‌توان اشاره کرد. استان نیوبرانزویک در استفاده از فناوری در آموزش سرآمد و تمامی کلاس‌های مدرسه‌هایش به اینترنت مجهز است و بیشترین نرخ فارغ‌التحصیلی از دبیرستان را در میان استان‌های کانادا دارد. در سال‌های اخیر، این استان مهاجران بسیاری جذب کرده است و می‌کوشد سالانه مهاجران جدیدی ازطریق طرح‌های متنوع مهاجرتی جذب کند.

برنامه استانی نیوبرانزویک (NBPNP) به‌منظور استقرار مهاجران اقتصادی و توسعۀ اقتصاد در این استان برنامه‌ریزی شده است. این برنامه‌ها عبارت‌اند از: برنامه نیروی متخصص، برنامه اکسپرس اینتری، برنامه مهاجرت تجاری، برنامه‌ ابتکار استراتژیک نیوبرانزویک برای فرانسوی‌زبانان و برنامه آزمایشی Atlantic Immigration Pilot Project‌. در‌ادامه، دربارۀ هریک از این برنامه‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

برنامه نیروی متخصص

اولین برنامه استانی نیوبرانزویک برنامه نیروی متخصص (Skilled Worker Stream) است. این برنامه مخصوص فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و اتباع خارجی و نیروهای کاری است که مهارت و تجربه و تحصیلات کافی را برای پرکردن مشاغل موردنیاز استان نیوبرانزویک دارند و آمادۀ کار و زندگی در این استان هستند. متقاضیان برنامه مذکور پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و دائمی از کارفرمایی در این استان باید داشته باشند، سنشان بین ۱۹ تا ۵۵ سال باشد، نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB کسب کرده و حداقل دیپلم معادل دبیرستان در کانادا را داشته باشند.

برنامه اکسپرس اینتری

دیگر برنامه استانی نیوبرانزویک برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry Stream) است. این برنامه ویژۀ اتباع خارجیِ دارای مهارت و تحصیلات و تجربۀ کاری طراحی شده است که شرایط لازم برای زندگی و کار در نیوبرانزویک و کمک به اقتصاد این استان را دارند. متقاضیان برنامه اکسپرس اینتری در استان نیوبرانزویک باید زندگی یا برای کارفرمایی در این استان کار یا در برنامه PGWP مؤسسۀ تحصیلات تکمیلی فدرالی ثبت‌نام کرده باشند. همچنین، پیشنهاد شغلی تمام‌وقت و دائمی از کارفرمایی در این استان باید داشته باشند، سنشان بین ۲۲ تا ۵۵ سال باشد، نمرۀ چهار زبان انگلیسی را در سیستم CLB گرفته و حداقل دیپلم معادل دبیرستان در کانادا را داشته باشند.

برنامه مهاجرت تجاری

برنامه مهاجرت تجاری (Business Immigration stream) نیز جزوی از برنامه استانی نیوبرانزویک به‌شمار می‌رود. برنامه مذکور مسیری برای مهاجرت اقتصادی کارآفرینان باتجربه‌ای است که قصد دارند در استان نیوبرانزویک کار و زندگی کنند و کسب‌وکارشان را گسترش دهند. متقاضیان مهاجرت ازطریق برنامه مهاجرت تجاری مالک یک‌سوم یا ۳۳درصد از کسب‌و‌کار باید باشند و حداقل ۱۵۰هزار دلار کانادا در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

برنامه‌ ابتکار استراتژیک نیوبرانزویک برای فرانسوی‌زبانان

دیگر برنامه استانی نیوبرانزویک برنامه‌ ابتکار استراتژیک نیوبرانزویک برای فرانسوی‌زبانان (NB Strategic Initiative Stream for French-speaking immigrants) است. این برنامه‌ برای زندگی و کار آن دسته از نیروهای متخصص فرانسوی‌زبانی طراحی شده است که از مهارت و تحصیلات و تجربۀ کار کافی برای کمک دائمی به اقتصاد نیوبرانزویک برخوردارند. متقاضیان این برنامه باید ۲۲ تا ۵۵ساله باشند و حداقل نمرۀ پنج زبان فرانسوی را در سیستم NCLC کسب کنند و حداقل دیپلم معادل دبیرستان در کانادا را داشته باشند.

برنامه آزمایشی Atlantic Immigration Pilot Project

برنامه آزمایشی Atlantic Immigration Pilot Project آخرین برنامه استانی نیوبرانزویک است. این برنامه برای استخدام کارگران ماهر خارجی و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است که در نیوبرانزویک می‌توانند کار و زندگی کنند. برنامه AIPP زیرنظر وزارت آموزش و کار (PETL) اداره می‌شود و به برخی از کارفرمایان اجازه می‌دهد نیروی کار مدنظرشان را ازطریق این برنامه جذب و در توسعۀ اقتصادی استان نیوبرانزویک ایفای نقش کنند. برنامه AIPP به سه گروه تقسیم می‌شود:

  • تحصیلات تکمیلی بین‌المللی آتلانتیک (Atlantic International Graduate Program)
  • ماهر آتلانتیک (Atlantic High-skilled Program)
  • نیمه‌ماهر آتلانتیک (Atlantic Intermediate-skilled Program)

منبع: