برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا ارائه می‌شود و یکی از برنامه‌های برتر، برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ برنامه استانی مانیتوبا برای مهاجران توضیحاتی را ارائه دهیم.

استان مانیتوبا یکی از استان ها سرسبز کاناداست که در قلب این کشور قرار دارد و وینیپگ، بزرگ‌ترین شهر و مرکز این استان، هشتمین شهر بزرگ کانادا به‌شمار می‌رود. اداره‌های دولتی و مرکزهای تجاری بزرگی در شهر وینیپگ واقع شده‌اند و از‌نظر جغرافیایی، این شهر به آمریکای‌شمالی نزدیک و در زمستان و تابستان آب‌و‌هوایش سرد و معتدل است. صنایع اصلی استان مانیتوبا معدن و تولید و کشاورزی است؛ البته ماهی‌گیری نیز در آنجا رواج دارد و حرفه‌ای سنتی به‌حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، این استان مهاجر بسیاری جذب کرده است و می‌کوشد سالانه ده‌هزار نفر مهاجر جدید جذب کند.

برنامه استانی مانیتوبا (MPNP) نیروی متخصص، نیروی متخصص خارجی، برنامه آموزش بین‌المللی و برنامه سرمایه‌گذاری تجاری را شامل می‌شود که در‌ادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

۱. برنامه نیروی متخصص

اولین برنامه استانی مانیتوبا برنامه نیروی متخصص (Skilled Workers) است. ازطریق این برنامه نیروهای متخصص و آموزش‌دیده و باتجربه جذب بازار کار این استان می‌شوند. نیروهای ماهری ازطریق برنامه نیروی متخصص اقامت دائم استان مانیتوبا را می‌توانند بگیرند که با اشتغال مداوم، مهارت‌های کافی، تحصیل مرتبط و آموزش مداوم، تجربۀ کاری و تسلط بر زبان رسمی انگلیسی به توسعۀ اقتصادی مانیتوبا بتوانند کمک کنند.

۲. برنامه نیروی متخصص خارجی

دیگر برنامه استانی مانیتوبا برنامه نیروی متخصص خارجی (Skilled Workers Overseas) نام دارد. نیروهای ماهر خارجی دارای مهارت‌های بین‌المللی از‌طریق این برنامه جذب بازار کار مانیتوبا می‌شوند. آنان از راه‌های حمایت از اعضای خانواده یا دوستان و تحصیلات پیشین و سابقۀ کار در استان مذکور برای دعوت‌نامۀ مستقیم به‌منظور دریافت اقامت دائم کانادا می‌توانند اقدام کنند‌. گفتنی است مدعیان پناهندگی و افراد مشغول کار بدون مجوز کار موقت معتبر در مانیتوبا از‌طریق برنامه نیروی متخصص خارجی برای اقامت دائم نمی‌توانند درخواست دهند. برنامه نیروی متخصص خارجی به دو مسیر تقسیم می‌شود:یکی مسیر اکسپرس اینتری و دیگری مسیر سرمایۀ انسانی.

مسیر اکسپرس اینتری

مسیر اکسپرس اینتری مختص داوطلبانی است که سرمایۀ انسانی ماهر دارای تحصیلات و تجربۀ مرتبط با مشاغل موردنیاز استان مانیتوبا به‌حساب می‌آیند. این افراد در سیستم اکسپرس اینتری حساب کاربری باید ایجاد کنند و حداقل شش ماه سابقۀ کار در مشاغل اعلامی این استان را داشته باشند و حداقل نمرۀ هفت زبان را در سیستم CLB یا NCLC برای مشاغل O و A و حداقل نمرۀ شش زبان را برای مشاغل B کسب کنند و سنشان حداقل هجده باشد.

مسیر سرمایۀ انسانی

مسیر سرمایۀ انسانی ویژۀ نیروهای کار ماهر بین‌المللی است که گواهینامۀ تحصیلات پس از دبیرستان (حداقل یک سال) خود را ارائه دهند. همچنین، این نیروهای کار دست‌کم یک سال سابقۀ کار در مشاغل موردنیاز استان مانیتوبا باید داشته و حداقل نمرۀ پنج زبان را در سیستم CLB یا NCLC برای مشاغل O و A و B کسب کرده باشند. ناگفته نماند نمرۀ زبان موردنیاز در سیستم‌های CLB و NCLC برای مشاغل دولتی هفت و برای مشاغل تجاری (Compulsory Trades) شش اعلام شده است.

۳. برنامه آموزش بین‌المللی

برنامه آموزش بین‌المللی (International Education Stream) نیز جزو برنامه استانی مانیتوبا به‌شمار می‌رود. برنامه مذکور مخصوص فارغ‌التحصیلان بین‌المللی برای تأمین نیازهای صنعت استان مانیتوبا در نظر گرفته شده است. استفاده از این برنامه از سه راه امکان‌پذیر است: ۱. مسیر اشتغال حرفه‌ای؛ ۲. مسیر کارآموزی فارغ‌التحصیلان؛ ۳. مسیر دانشجویان کارآفرین بین‌المللی.

مسیر اشتغال حرفه‌ای

متقاضیان مهاجرت از مسیر اشتغال حرفه‌ای (Career Employment Pathway) در سه سال گذشته از یکی از مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی در مانیتوبا باید فارغ‌التحصیل شده باشند، حداقل نمرۀ هفت زبان را در سیستم CLB یا NCLC کسب کرده باشند، پیشنهاد شغلی تمام‌وقت از کارفرمایی در این استان داشته و هنگام درخواست برای مهاجرت از‌ مسیر مذکور ساکن مانیتوبا باشند.

مسیر کارآموزی فارغ‌التحصیلان

متقاضیان مهاجرت از مسیر کارآموزی فارغ‌التحصیلان (Graduate Internship Pathway) در سه سال گذشته از یکی از مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی در مانیتوبا در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باید فارغ‌التحصیل شده باشند، حداقل نمرۀ هفت زبان را در سیستم CLB یا NCLC کسب کرده باشند، دورۀ کارآموزی Mitacs Elevate یا Accelerate را در صنعت یا شرکت تحقیقاتی واجدشرایط در این استان گذرانده و هنگام درخواست برای مهاجرت از مسیر ذکرشده ساکن مانیتوبا باشند.

مسیر دانشجویان کارآفرین بین‌المللی

متقاضیان مهاجرت از مسیر دانشجویان کارآفرین بین‌المللی حداقل از شش ماه قبل از ارائۀ درخواست مهاجرت برای کارفرمایی در مانیتوبا در ردیف شغلی مدیر ارشد تمام‌وقت باید کار کرده و مجوز کار معتبر پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) داشته باشند. افزون‌براین، حداقل نمرۀ هفت زبان را در سیستم CLB یا NCLC کسب کرده باشند و سنشان بین ۲۱ تا ۳۵ باشد و در زمان درخواست برای مهاجرت از مسیر یادشده ساکن مانیتوبا باشند.

۴. برنامه سرمایه‌گذاری تجاری

برنامه سرمایه‌گذاری تجاری (Business Investor Stream) دیگر برنامه استانی مانیتوبا شناخته می‌شود. این برنامه به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان واجد‌شرایط اجازه می‌دهد از سراسر جهان برای راه‌اندازی و گسترش کسب‌وکارشان در این استان درخواست دهند. برنامه ذکرشده به دو بخش جداگانه تقسیم می‌شود: یکی برنامه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مانیتوبا و دیگری برنامه کارآفرینی مانیتوبا.

برنامه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مانیتوبا

در برنامه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی مانیتوبا (Manitoba Farm Investor Pathway)، متقاضیان حداقل سه سال تجربۀ مالکیت و مدیریت مزرعه باید داشته باشند، در مصاحبه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی بتوانند شرکت کنند، طرحی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در حوزۀ کشاورزی در مانیتوبا داشته باشند، حداقل سیصدهزار دلار در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، مهارت‌های عملی و دانش فنی و تجربۀ مبتنی‌بر فناوری در زمینۀ کشاورزی داشته باشند و ارزش دارایی خالصشان حداقل پانصدهزار دلار باشد.

برنامه کارآفرینی مانیتوبا

در برنامه کارآفرینی مانیتوبا (Manitoba Entrepreneur Pathway)، متقاضیان در پنج سال گذشته دست‌کم سه سال مالک یا مدیر ارشد کسب‌وکاری تمام‌وقت باید بوده باشند، حداقل نمرۀ پنج زبان را در سیستم CLB یا NCLC گرفته باشند، صاحب حداقل یک‌سوم معادل ۳۳درصد از کسب‌و‌کار باشند و ارزش دارایی خالصشان حداقل پانصدهزار دلار باشد. ناگفته نماند محدودیت سنی برای متقاضیان شرکت در برنامه کارآفرینی مانیتوبا وجود ندارد؛ اما افراد ۲۵ تا ۴۹ساله بخت بیشتری برای گرفتن اقامت دائم دارند. نکتۀ مهم اینکه متقاضیان حداقل ۲۵۰هزار دلار در کسب‌و‌کاری در پایتخت مانیتوبا یا حداقل ۱۵۰هزار دلار در کسب‌و‌کاری خارج از پایتخت مانیتوبا باید سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: