دپارتمان Statistics Canada از افزایش مهاجرت دانشجویان بین‌المللی به کانادا خبر داده است. تعداد دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا همواره رو به افزایش است و دولت کانادا این افراد را منبع بسیار مناسبی برای نیروی کار می‌داند. به‌گفتۀ دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، تعداد دارندگان اِستادی پرمیت یا مجوز تحصیل کانادا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ از ۱۲۲،۷۰۰ به ۶۴۲،۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین بنابر اعلام دپارتمان آمار کانادا، سه نفر از هر دَه نفر دانشجویی که پس از سال ۲۰۰۰ برای تحصیل به کانادا سفر کرده‌اند، دَه سال پس از دریافت اولین اِستادی پرمیت، اقامت دائم این کشور را گرفته‌اند. در این گزارش آمده است که نیمی از دانشجویان مقطع کارشناسی و شش نفر از هر دَه نفر دانشجوی مقطع دکتری در این بازۀ زمانی دَه‌ساله اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند.

دراین‌میان، آمار مربوط به دانشجویان بین‌المللی مشغول تحصیل در مؤسسه‌های آموزش عالی غیردانشگاهی جالب‌ است. تعداد دانشجویان بین‌المللی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در این دوره‌ها شرکت کرده و به مقیمان دائم کانادا تبدیل شده‌اند، درمقایسه‌با سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بیش از دو برابر افزایش یافته است. این آمار نشان می‌دهد دانشجویان بیشتری برای دریافت اقامت دائم کانادا، ادامه‌تحصیل در دوره‌های آموزش عالی در مؤسسه‌های غیردانشگاهی را انتخاب می‌کنند؛ چراکه پذیرش در این دوره‌ها از دوره‌های دانشگاهی کمی ساده‌تر است.

افزون‌براین، آمارها نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که در زمان تحصیل یا پس‌ازآن در کانادا مشغول کار شده‌اند، ۶۰درصد بیشتر از دیگران اقامت دائم کانادا را دریافت کرده‌اند. گفتنی است میزان دریافت اقامت دائم در میان افرادی که مشاغل پردرآمد داشته‌اند، بیشتر از دیگران بوده است. ۸۷درصد از افرادی که اولین اِستادی پرمیتشان را بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ دریافت کرده‌اند و حقوقشان بیش از ۵۰،۰۰۰ دلار در سال بوده است‌، اقامت دائم کانادا را گرفته‌اند؛ اما تنها ۴۶درصد از افرادی که حقوق سالانه‌شان کمتر از ۲۰،۰۰۰ دلار بوده است، به مقیمان دائم کانادا تبدیل شده‌اند. با‌توجه‌به این داده‌ها، متوجه می‌شویم داشتن تجربۀ کار در کانادا و شغل‌های پردرآمد در این کشور از معیارهای انگیزه‌بخش برای افزایش مهاجرت تحصیلی به کانادا محسوب می‌شود.

چرا افزایش مهاجرت دانشجویان بین‌المللی به کانادا مطلوب است؟

دانشجویان بین‌المللی بخش مهمی از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند. مناسب‌بودن دانشجویان بین‌المللی برای بازار کار کانادا دلایل متعددی دارد؛ ازجمله جوان‌بودن آنان، داشتن تحصیلات کانادایی، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و در بعضی مواقع داشتن تجربۀ کار در کانادا. علاوه‌براین، بسیاری از این افراد با جوامع محلی‌شان ارتباط برقرار می‌کنند و روابط اجتماعی خاص خودشان را می‌سازند؛ بنابراین، دانشجویان بین‌المللی برای دریافت اقامت دائم کانادا درمقایسه‌با افراد دارای تحصیلات و تجربۀ کار خارج از کانادا نامزدهای مطلوب‌تری محسوب می‌شوند.

برخی از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در کانادا برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit - PGWP) می‌توانند اقدام کنند. این مجوز کار برای دانشجویان مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده (DLI) امکان کار برای کارفرمایان کانادایی و کسب تجربۀ کار در این کشور را فراهم می‌کند. سپس، فارغ‌التحصیلان از این طریق وضعیت اقامتی خود را به اقامت دائم می‌توانند تبدیل کنند. افرادی که حداقل یک سال تجربۀ کار در کانادا داشته باشند و تسلطشان به یکی از زبان‌های رسمی این کشور (انگلیسی و فرانسوی) را بتوانند ثابت کنند، ازطریق برنامۀ مهاجرتی Canadian Experience Class (CEC) مستقیماً برای دریافت اقامت دائم می‌توانند اقدام کنند. همچنین، برخی از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که تجربۀ کار خارج از کانادا را دارند، پس از فراغت از تحصیل بدون نیاز به دریافت PGWP اقامت دائم کانادا را می‌توانند بگیرند.



منبع: