روانشناسی مطالعۀ علمی ذهن و مغز و رفتار است و گرایش‌های متنوع آن بر روش علمی و کاربردش در مطالعۀ رفتار و فرایندهای فکری در انسان و حیوان تأکید می‌کنند. روانشناسی از رشته‌های پرمخاطبی به‌شمار می‌آید که در زمینۀ مراقبت‌های درمانی بسیار کارآمد است. این رشته یکی از زیرشاخه‌های علوم اجتماعی است و برخی از گرایش‌هایش عبارت‌اند از: روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی و ادراکی، روانشناسی رفتاری، روانشناسی اعصاب، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و روانشناسی تجربی. فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی در مشاغلی همچون روان‌درمانگر، مشاور روانشناسی، مشاور مدرسه، مسئول منابع انسانی، تراپیست بازی کودکان، روانشناسی حقوقی و روانشناسی سازمانی می‌توانند مشغول کار شوند. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ، دربارۀ تحصیل رشته روانشناسی در نروژ بیشتر سخن خواهیم گفت.

دانشگاه‌های برتر

رشته روانشناسی در دانشگاه‌های برتر نروژ ارائه می‌شود. گفتنی است تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های دولتی نروژ رایگان و در آن‌ها امکان تحصیل روانشناسی به زبان انگلیسی فراهم است. در‌ادامه، با دانشگاه‌های برتر نروژ برای تحصیل رشته روانشناسی آشنا خواهیم شد.

دانشگاه اسلو

اولین دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته روانشناسی در نروژ دانشگاه دولتی اسلو (University of Oslo) است که از سال ۱۸۱۱ کارش را در شهر اسلو آغاز کرد. بنابر رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه ردۀ صدودوم را در بین دانشگاه‌های مطرح جهان و براساس رده‌بندی جدید وبگاه وبومتریک، رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های برتر نروژ از‌آنِ خود کرده است. تحصیل رشته Assessment, Measurement and Evaluation در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دو‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با چندوچون تحصیل رشته ذکرشده در دانشگاه اسلو، به این لینک سر بزنید. در دانشگاه اسلو، گرایش‌های متنوع رشته فلسفۀ روانشناسی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود که تحصیل آن دو سال به‌طول می‌انجامد و زبان تدریس دروس انگلیسی است.

دانشگاه علم و صنعت نروژ

نام دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) نیز در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل رشته روانشناسی در نروژ به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه دولتی سال ۱۷۶۰ در شهر تروندهایم تأسیس شد و امروزه، پردیس اصلی‌اش در تروندهایم و پردیس‌های کوچک‌تر آن در شهرهای یوویک (Gjøvik) و السوند (Ålesund) قرار دارد. طبق رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ سیصدوشصت‌ونهم را در بین دانشگاه‌های مطرح دنیا و براساس رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، جایگاه دوم را در میان دانشگاه‌های برتر نروژ کسب کرده است. تحصیل رشته مطالعات دوران کودکی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ رشته یادشده می‌توانید به‌دست آورید.

دانشگاه برگن

دانشگاه برگن (University of Bergen) یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح به‌منظور تحصیل رشته روانشناسی در نروژ محسوب می‌شود. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۴۶ در شهر برگن بنیان نهاده شد و طبق رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، صدونودونهمین دانشگاه معتبر جهان و بنابر تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، سومین دانشگاه برتر نروژ شناخته می‌شود. تحصیل رشته نظریه و عملکرد توسعۀ جهانی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگن دو‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با رشتۀ مذکور، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه ترومسو

دانشگاه ترومسو (University of Tromsø) نیز از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته روانشناسی در نروژ است. این دانشگاه سال ۱۹۶۸م در شهر ترومسو تأسیس شد و براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، رتبۀ چهارصدوچهلم را در بین دانشگاه‌های مطرح دنیا و بنابر جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ چهارم را در میان دانشگاه‌های برتر نروژ از‌آنِ خود کرده است. تحصیل رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه تمام‌وقت است و دو ‌سال طول می‌کشد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل این رشته در دانشگاه ترومسو می‌توانید کسب کنید.

دانشکدۀ تجارت نروژ BI

دانشکدۀ تجارت نروژ BI آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل رشته روانشناسی در نروژ به‌شمار می‌رود. این دانشکدۀ خصوصی کارش را از سال ۱۹۴۳ در شهر اسلو شروع کرد و درحال‌حاضر، بزرگ‌ترین دانشکدۀ تجارت کشور نروژ و دومین دانشکدۀ بزرگ اروپا به‌حساب می‌آید. بنابر رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، دانشکدۀ تجارت نروژ BI دهمین دانشکدۀ برتر این کشور شناخته می‌شود. تحصیل رشته رهبری و روانشناسی سازمانی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با رشتۀ یادشده، این لینک را ببینید.

منبع: