همان‌طور‌که می‌دانید، برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا وجود دارد. یکی از برنامه‌های مهاجرتی برتر برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات، در هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، قصد داریم دربارۀ برنامه استانی آلبرتا مهاجران توضیحاتی ارائه دهیم. استان آلبرتا از استان‌های سرسبز کاناداست که در غرب این کشور قرار دارد و مرکز آن ادمونتون و مهم‌ترین شهرش کلگری است. افزون‌براین، آلبرتا یکی از استان‌های پرآب کانادا و نفت ازجمله منابع مهم این استان است؛ بنابراین، توسعۀ اقتصادی این استان رشد سریعی تجربه می‌کند. جاذبه‌های گردشگری مهم و زیبای استان آلبرتا عبارت‌اند از: یکی پارک ملی بانف در نزدیکی شهر کلگری و واقع در میان کوه‌های راکی و دیگری پارک ملی دریاچۀ واترتون در نزدیکی استان مونتانا در آمریکا.

برنامه استانی آلبرتا (AINP) برنامه‌ای مهاجرتی و اقتصادی است که امکان اقامت دائم را برای کار و زندگی در این استان برای متقاضیان فراهم می‌کند. متقاضیان برنامه استانی آلبرتا باید مهارت‌های کافی برای اشتغال در مشاغل موجود در این استان یا برنامه‌ای برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار در این استان داشته باشند و هزینه‌های خود و خانواد‌شان را بتوانند تأمین کنند. برنامه استانی آلبرتا را کانادا و استان آلبرتا ارائه می‌دهند و مدیریت این برنامه با ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) است و دولت فدرال کانادا تصمیم‌های نهایی برای اعطای اقامت دائم را می‌گیرد. گفتنی است کارگران و کارآفرینان ذیل برنامه‌های مهاجرتی نیروی کار و کارآفرینان برای برنامه استانی آلبرتا می‌توانند درخواست دهند. درادامه، با این برنامه بیشتر آشنا خواهیم شد.

برنامه مهاجرتی نیروی کار

برنامه استانی آلبرتا برای کارگرانی که قصد دارند در این استان زندگی و کار کنند، دو برنامه مهاجرتی در نظر گرفته است: ۱. برنامه فرصت آلبرتا (Alberta Opportunity Stream): مناسب آن دسته از نیروهای کاری است که در‌حال‌حاضر در آلبرتا زندگی و کار می‌کنند و از یکی از کارفرمایان آلبرتا پیشنهاد شغل دارند؛ ۲. برنامه اکسپرس اینتری آلبرتا (Alberta Express Entry Stream): مختص نیروهای کار واجد‌شرایطی است که حساب کاربری در برنامه اکسپرس اینتری ایجاد کرده‌اند و استان آلبرتا برای این برنامه از آنان دعوت کرده است برای کسب اقامت دائم درخواست دهند.

برنامه مهاجرتی کارآفرینان

برنامه مهاجرتی کارآفرینان برای مهاجرانی در نظر گرفته شده است که تصمیم گرفته‌اند کسب‌وکارشان را در استان آلبرتا راه‌اندازی و در آنجا زندگی کنند. درواقع، برنامه مهاجرتی کارآفرینان به سه گروه تقسیم می‌شود: 1. برنامه کارآفرینان فارغ‌التحصیل بین‌المللی (International Graduate Entrepreneur Immigration Stream) مختص فارغ‌التحصیلان بین‌المللی مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی در آلبرتاست که می‌خواهند کسب‌وکارشان را در این استان راه بیاندازند یا در یکی از کسب‌وکارهای این استان سرمایه‌گذاری کنند؛ ۲. برنامه کشاورزان خوداشتغال (Self-Employed Farmer Stream) ویژۀ کشاورزان باتجربه‌ای است که قصد دارند در آلبرتا زمین کشاورزی بخرند و در آنجا حرفۀ کشاورزی را گسترش دهند؛ ۳. برنامه Foreign Graduate Start-Up Visa Stream مخصوص فارغ‌التحصیلان خارج از کاناداست که قصد دارند کسب‌و‌کارشان را در استان آلبرتا راه‌اندازی کنند.

منبع: