طراحی گرافیک را می‌توان جلودار برندینگ و تبلیغات دانست که وظیفۀ سروشکل‌دادن به لوگوها و طراحی برندها را بر‌عهده‌ دارد. طراحان گرافیک هرگونه به‌روزرسانی را در لوگوها و برندینگ و تبلیغات انجام می‌دهند. در زندگی روزمره‌، بازۀ گسترده‌ای از نمونه‌های طراحی گرافیکی از جمله تصاویر، شکل‌ها، پوسترها، بسته‌بندی‌ها، کتاب و وبگاه‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. دانشجویان کارشناسی طراحی گرافیک با بنیان‌های این رشته آشنا می‌شوند و اجازه دارند در مؤلفه‌های خلاقیت و تجارت جست‌وجو کنند. در دوره‌های کارشناسی طراحی گرافیک، واحدهایی مثل طراحی و چاپ و تاریخ هنر آموزش داده می‌شوند و ترکیب این واحدها دانشجویان را کمک می‌کند تا دانش‌شان در زمینۀ شیوه‌های طراحی گرافیک را گسترش دهند.

به‌دلیل ارتباط مستقیم طراحی گرافیک با صنعت و تجارت، دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا همچون ایتالیا این رشته را در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می‌دهند. تحصیل گرافیک در ایتالیا برای افراد خلاقی مناسب است که بازی با رنگ‌ها و فرم‌ها و تصاویرها را دوست دارند و از ترکیب این ویژگی‌ها محتوایی بصری حاوی پیام می‌توانند‌ خلق کنند. با تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه‌های ایتالیا در زمینه‌های تایپوگرافی، تکنیک‌های صفحه‌آرایی، رابط کاربری (UI)، تجربۀ کاربری (UX) و نرم‌افزارهای خاص صنعتی این رشته می‌توانید تخصص به‌دست آورید. همچنین بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید در مشاغلی همچون مدیر هنری تبلیغات، انیماتور، تصویرگر، چاپگر یا دیگر مشاغل مرتبط مشغول به‌کار شوید.

معرفی دانشگاه‌های طراحی گرافیک در ایتالیا

دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد برای تحصیل گرافیک در ایتالیا دانشگاه‌های شهرهای میلان و فلورانس و رم را در اولویت قرار می‌دهند. امکان تحصیل در این دانشگاه‌ها به‌زبان انگلیسی وجود دارد و بااستفاده از بورسیۀ استانی دانشجویان از پرداخت شهریه معاف می‌شوند. در این مطلب مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس و مؤسسۀ طراحی میلان و دانشگاه ساپینزای رم را معرفی خواهیم کرد.

مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس

مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس در مرکز شهر فلورانس واقع شده و مؤسسه‌ای ایده‌آل برای تحصیل گرافیک در ایتالیا است. تمام دوره‌های این مؤسسه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌زبان انگلیسی ارائه و در آن، دوره‌های تخصصی کارشناسی ارشد و دیپلم طراحی گرافیک و طراحی داخلی برگزار می‌شود. دوره‌های این مدرسه با تلفیق فن‌آوری‌های پیشرفته و فرهنگ ایتالیا اساس طراحی ایتالیایی را آموزش می‌دهد. با ترکیب سنت و نظریه و فنآوری، دورۀ طراحی مدرسۀ فلورانس درک دقیقی از روند خلاقیت ارائه و با استفاده از نرم‌افزارهای جدید دانشجویان را به استفاده از امکانات تاز‌‌ه‌های فناوری تشویق می‌کند.

تحصیل کارشناسی طراحی گرافیک در مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس

تحصیل رشتۀ طراحی گرافیک در مقطع کارشناسی این مؤسسه سه‌ساله است و مدرک فارغ‌التحصیلان با همکاری دانشگاه چستر صادر می‌شود. از شرایط متقاضیان ورود به دورۀ کارشناسی طراحی گرافیک این مؤسسه به حداقل هجده سال سن، دیپلم دبیرستان یا معادل آن، تسلط به‌زبان انگلیسی و مطالعات هنری می‌توان اشاره کرد. اصول طراحی، نقاشی تحلیلی، تاریخ هنر، تایپوگرافی و زبان ایتالیایی واحدهای سال اول را تشکیل می‌دهند و از طریق آن، دانشجویان با ویژگی‌های اصلی طراحی آشنا می‌شوند. واحدهای سال‌های دوم و سوم مفهوم طراحی را با جزئیات بیشتری پوشش می‌دهد و دانشجویان مسئولیت پروژه‌های بزرگ‌تری را برعهده می‌گیرند و در طول تحصیل ایده‌های‌شان را گسترس می‌دهند.

تحصیل کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در مؤسسۀ بین‌المللی طراحی فلورانس

تحصیل رشتۀ طراحی گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد این مؤسسه برای فارغ‌التحصیلان مدرسه‌های تخصصی، طراحان تازه‌کار، دانشجویان آموزش‌دیده و باتجربه در طراحی گرافیک، ارتباطات تصویری، رسانه‌های تعاملی، علوم ارتباطات و علوم کامپیوتر درنظر گرفته شده است. در این دوره، دانشجویان با توسعۀ تفکر مفهومی خلاق و تعامل گروهی، تولید برنامه‌های پیشرفته ازطریق طراحی و آموزش فشرده در فناوری آشنا می‌شوند. واحدهای درسی دورۀ مذکور عبارتند از: استودیو طراحی گرافیک، طراحی رسانۀ تعاملی، مدل‌های سه‌بعدی کامپیوتری، طراحی تحلیلی، زبان ایتالیایی، عکاسی دیجیتال، نظریه‌های طراحی گرافیک، طراحی رسانه‌ای تعاملی و تاریخ هنر.

دانشگاه های گرافیک در ایتالیا.jpg

دانشگاه Istituto Europeo di Design (IED)

دانشگاه IED بزرگترین شبکۀ بین‌المللی مدرسه‌های مد، طراحی، ارتباطات بصری و مدیریت است که پردیس‌هایی در شهرهای میلان، رم، تورین، ونیز، فلورانس، کالیاری، مادرید، بارسلونا، سائوپائولو و ریودوژانیرو دارد. IED سال 1966 تأسیس شد و در رشته‌های طراحی و مُد 45سال تخصص‌ بین‌المللی دارد. این دانشگاه در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی فعالیت می‌کند و با گسترش در تمامی جهان، به‌عنوان مدرسۀ برتر طراحی و مُد در اروپا شناخته می‌شود. دانشگاه IED دوره‌های گوناگون را به چهار زبان مختلف ارائه می‌دهد و بیش از 10هزار نفر دانشجو از 95 کشور جهان در آن مشغول تحصیلند.

تحصیل کارشناسی طراحی گرافیک در دانشگاه Istituto Europeo di Design (IED)

دانشگاه IED از مراکز مهم تحصیل در ایتالیا در رشته طراحی گرافیک یکی از قطب‌های اصلی این رشته در اروپا شناخته می‌شود. دورۀ کارشناسی طراحی گرافیک در IED به‌صورت تخصصی روی ارتباطات بصری متمرکز است. دانشجویان در این دورۀ سه‌ساله در استودیوهای طراحی گرافیک مشغول فعالیت و به‌تدریج در زمینه‌های مختلف مثل طراحی محصول، ارتباطات، مد، عکاسی و زمینه‌های مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی و تولیدات تلویزیونی نیز وارد می‌شوند. روش تدریس این دانشگاه از نظریه‌های پایۀ طراحی آغاز می‌شود و به شبیه‌سازی‌های حرفه‌ای در سطوح پیشرفته می‌رسد. به‌موازات کلاس‌های طراحی، دانشجویان با مهارت‌های تاریخی، جامعه‌شناسی، اقتصادی و فنی این رشته نیز آشنا می‌شوند تا مهارت‌هایشان در تفسیر و رمزگشایی زبان ارتباطات تصویری و هنرهای معاصر و سینما تقویت شود. گفتنی است فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بخت زیادی در فعالیت در مشاغلی مثل طراح گرافیک، مدیر هنری، مدیر محتوا و طراحی سایت و... در شرکت‌های معتبر ایتالیایی خواهند داشت.

تحصیل کارشناسی ارشد طراحی گرافیک در دانشگاه Istituto Europeo di Design (IED)

دورۀ کارشناسی ارشد دانشگاه IED بر رسانه‌های جدید تمرکز دارد وبرپایۀ روش طراحی، تسلط بر مهارت‌های فنی و فناوری و به‌روزرسانی مداوم دربارۀ تازه‌های بازار این حرفه استوار است. این دوره ویژۀ فارغ‌التحصیلان و متخصصان گرافیک، معماری، طراحی، هنرهای زیبا و تبلیغات است و از متقاضیان باتجربۀ حرفه‌ای با دوسال سابقۀ در زمینه‌های مدیریت، ارتباطات، بازاریابی، روابط عمومی یا ارتباطات تصویری نیز استقبال می‌شود. علاوه‌بر پس‌زمینۀ فرهنگی غنی و ریشه‌ها و تحول‌های طراحی و ارتباطات بصری، دانشجویان این دانشگاه نرم‌افزارهای پرکاربرد و پیشرفته را آموزش می‌بینند. نکتۀ مهم این است که مدرسه‌های IED در ایتالیا بورسیه‌هایی را به دانشجویان شایسته اعطا می‌کنند که تقریباً 50 درصد شهریه را پوشش می‌دهد.

دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome)

دانشگاه ساپینزا در شهر رم واقع شده است و اغلب رشته‌های آن به‌زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. تحصیل رشتۀ گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوسال به‌طول می‌انجامد و دانشجویان سالانه هزاریورو باید شهریه پرداخت کنند. هدف این دانشگاه پرورش طراحانی است تا بتوانند جنبه‌های مختلف محتوایی و زیبایی‌شناختی و فناوری محصولات ارتباطی مرتبط با زندگی روزمرۀ مردم را درک کنند. فارغ‌التحصیلان این دوره مهارت‌های لازم مربوط به طراحی و تولید آثار ارتباطی در زمینه‌های تایپوگرافی، گرافیک، تبلیغات و انتشارات، فعالیت‌های چندرسانه‌ای، ارتباطات تعاملی و هایپرمدیا را آموزش می‌بینند. فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه در رشتۀ گرافیک ازاین‌قرارند: طراحی هویت، طراحی حروف چاپی، گرافیک تحریریه، طراحی سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطی (اینفوگرافیک)، ارتباطات عمومی طراحی و ارتباطات چندرسانه‌ای و تعاملی، گرافیک حرکتی، فیلم‌ها و طراحی رسانه‌های و انجام طراحی برای نمایشگاه‌ها. دانشجویان بعد از اتمام این دوره به‌عنوان فریلنسر یا مدیر شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند مشغول کار شوند.

منبع