هفتۀ گذشته، تمکن مالی موردنیاز برای افراد برگزیدۀ برنامۀ مهاجرتی اکسپرس انتری کانادا در سال ۲۰۲۱ به‌روز شد. این تغییر برای افراد یادشده ازطریق برنامۀ Federal Skilled Worker Program (FSWP) و Federal Skilled Trades Program (FSTP) اجرا می‌شود و افراد دارای پیشنهاد کاری معتبر کانادایی مشمول این قانون نخواهند بود. نامزدهای برنامه‌های FSWP و FSTP که پیشنهاد کاری در کانادا ندارند، برای مهاجرت به این کشور به میزان گفته‌شده در جدول زیر تمکن مالی باید داشته باشند:

تعداد اعضای خانواده تمکن مالی لازم (دلار کانادا)
۱ ۱۳،۲۱۳
۲ ۱۶،۴۴۹
۳ ۲۰،۲۲۲
۴ ۲۴،۵۵۳
۵ ۲۷،۸۴۷
۶ ۳۱،۴۰۷
۷ ۳۴،۹۶۷
هر عضو اضافه ۳،۵۶۰

اگر تمکن مالی شما کمتر از مقدار مشخص‌شده است، تا ۱۵ژوئیۀ۲۰۲۱ پروفایل اکسپرس انتری‌تان را باید به‌روز کنید. ناگفته نماند به‌روزکردن پروفایل زمان و تاریخ دریافت درخواست در وبگاه ادارۀ مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) را تغییر نمی‌دهد و جایگاه امتیازی‌تان را از دست نخواهید داد.

ادارۀ IRCC برای سال ۲۰۲۱ هنوز فردی را از میان نامزدهای FSWP و FSTP انتخاب نکرده است. به‌علت پاندمی ویروس کرونا، کانادا تاکنون تنها از میان دو برنامۀ مهاجرتی تجربۀ کانادایی (Canadian Experience Class) و منتخب استانی (Provincial Nominee Program - PNP) نامزدها را برای مهاجرت به کانادا انتخاب کرده است؛ چراکه این برنامه‌های مهاجرتی نامزدهای بسیار زیادی دارند و به اثبات تمکن مالی نیازی ندارند.

پیش از پاندمی ویروس کرونا، IRCC میزان تمکن مالی لازم برای هر سال را در ژانویه اعلام می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۲۱، این اطلاع‌رسانی در ژوئیه انجام شده است. این تأخیر در به‌روزرسانی نشان می‌دهد ادارۀ مهاجرت در ژانویه به‌دلیل شرایط محلی و جهانی COVID-19 قصد نداشته است نامزدهای اکسپرس انتری را از میان تمام برنامه‌ها انتخاب کند. بااین‌حال، اقدامات و قوانین ادارۀ بهداشت عمومی با واکسینه‌شدن کانادایی‌ها در حال بازگشت به حالت عادی است.

ادارۀ مهاجرت کانادا اولین‌بار پس از شروع قرنطینۀ سراسری در مارس۲۰۲۰، انتخاب نامزدهای تمام برنامه‌ها را متوقف کرد. سپس در ژوئیۀ۲۰۲۰، انتخاب از میان نامزدهای تمام برنامه‌های اکسپرس انتری را ادامه داد و در آگوست یک بار از میان نامزدهای FSTP انتخاب کرد. براساس این وقایع و به‌روزرسانی تمکن مالی لازم، پیش‌بینی می‌شود IRCC یک گام به انتخاب نامزدهای برنامه‌های FSWP و FSTP در سال جاری نزدیک‌تر شده باشد.

کانادا چه مدرکی را برای اثبات تمکن مالی می‌پذیرد؟

اگر به ثبت درخواست اقامت دائم کانادا دعوت شوید، باید مدرکی ارائه کنید تا نشان دهد پول کافی برای شروع زندگی در کانادا را دارید. براساس اطلاعات وبگاه دولت کانادا، برای اثبات تمکن مالی به نامۀ رسمی بانک یا مؤسسۀ مالی نیاز دارید. این نامه باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • در سربرگ رسمی بانک یا مؤسسۀ مالی چاپ شده باشد؛
  • آدرس و شماره‌تلفن و ایمیل مؤسسه در آن نوشته شده باشد؛
  • نام شما در آن نوشته شده باشد؛
  • فهرست بدهی‌های بزرگ مانند بدهی‌های کارت اعتباری و وام‌ها در آن ذکر شده باشد؛
  • رقم دقیق مانده‌حساب‌ها، روز افتتاح هر حساب بانکی، باقی‌ماندۀ جاری هر حساب و میانگین مانده‌حساب در شش ماه گذشته در آن ذکر شده باشد.

ناگفته نماند وقتی برای اقامت دائم درخواست ارسال می‌کنید و در زمان صدور ویزای اقامت دائم، سرمایه باید دردسترستان باشد؛ یعنی سرمایه نمی‌تواند در قالب سهام باشد و آن را از شخص دیگری نمی‌توانید قرض بگیرید. اگر همسرتان همراه شما مهاجرت می‌کند، سرمایۀ موجود در حساب‌های مشترک را نیز می‌توانید محاسبه کنید. اگر بتوانید ثابت کنید به حسابی به نام همسرتان دسترسی دارید، آن سرمایه را نیز در تمکن مالی‌تان می‌توانید به‌حساب آورید.



منبع: