ارزیابی مدارک تحصیلی کانادا (ECA) گزارشی است که براساس آن مدرک تحصیلی صادرشده در خارج از کانادا برابر با معادل کانادایی آن قلمداد می‌شود. این گزارش انواع مختلفی دارد و برای مهاجرت به کانادا گزارش ECA مختص مهاجران را باید تهیه کنید. اگر قبلاً این گزارش با هدف دیگری صادر شده باشد، بسته به نوع آن و سازمان صادرکننده، ممکن است برای مهاجرت نیز بتوانید از آن استفاده کنید. حتماً توجه کنید گزارش ECA را در پروندۀ اکسپرس انتری خود باید داشته باشید. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ ارزیابی مدارک تحصیلی کانادا بیشتر توضیح می‌دهیم.

چه کسانی به ECA احتیاج دارند؟

اگر تحصیلاتتان را در خارج از کشور کانادا به‌پایان رسانده‌اید، به ارزیابی مدارک تحصیلی احتیاج دارید تا برای برنامۀ نیروی کار فدرال واجد صلاحیت شناخته شوید و امتیاز تحصیل در خارج از کانادا را کسب کنید. اگر همسرتان نیز به کانادا مهاجرت می‌کند، برای تحصیلات او نیز به شما امتیاز تعلق می‌گیرد. بدیهی است برای مدرک تحصیلی کانادایی ارزیابی احتیاج نیست. ناگفته نماند در اکثر مواقع، ارزیابی آخرین مدرک تحصیلی کافی است. برای مثال، اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کارشناسی ارشد است، به درخواست برای ارزیابی مدرک کارشناسی نیازی نیست.

چگونه ECA را دریافت کنیم؟

سازمان صادرکنندۀ ارزیابی مدارک تحصیلی شما باید یکی از پنج سازمان تأییدشدۀ ادارۀ مهاجرت کانادا باشد. این پنج سازمان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto School of Continuing Studies)
  • سازمان ارزیابی اعتبار بین‌المللی کانادا (International Credential Assessment Service of Canada)
  • سازمان آموزش جهانی (World Education Services)
  • سازمان ارزیابی صلاحیت بین‌المللی (International Qualifications Assessment Service)
  • سازمان ارزشیابی اعتبار بین‌المللی (International Credential Evaluation Service)

هزینه و مدت زمان ارائۀ گزارش برای هر سازمان متفاوت است. زمانی‌که سازمان مدنظرتان را انتخاب کردید، آن‌ها دربارۀ نحوۀ ارائۀ مدارک و دریافت گزارش راهنمایی‌تان خواهند کرد. توجه کنید برای شروع کار در برخی از موقعیت‌های شغلی به دریافت ECA از سازمان خاصی نیاز است. به‌عنوان نمونه، برای شروع کار به‌عنوان پزشک، شورای پزشکی کانادا ECA برای مدرک تحصیلی‌تان باید صادر کند یا برای شروع کار به‌عنوان داروساز، شورای داروسازی کانادا باید ارزیابی را انجام دهد.

چگونه ECA را دریافت کنیم؟


ارزیابی مدارک تحصیلی به چه معناست؟

ارزیابی مدارک تحصیلی شما نشان می‌دهد تحصیلاتتان در نظام آموزشی خارج از کشور کانادا برابر با تحصیل دبیرستان یا دانشگاه در کاناداست. اگر گزارش نشان ندهد تحصیلاتتان برابر با تحصیلات کانادایی است، نخواهید توانست در برنامۀ نیروی کار فدرال شرکت کنید و برای مدرک تحصیلی‌تان امتیازی در نظام اکسپرس انتری دریافت نخواهید کرد.

چگونه از گزارش استفاده کنید؟

ارزیابی مدارک تحصیلی شما را سازمانی تأیید‌شده و برای هدف مهاجرت باید صادر کرده باشد و تاریخ صدورش از زمان تعیین سازمان به بعد باشد. نکتۀ دیگر اینکه در زمان ارسال پروندۀ اکسپرس انتری یا درخواست برای اقامت دائم، بیش از پنج سال از تاریخ صدور گزارش ECA نباید گذشته باشد. به‌یاد بسپارید از سازمان معین‌شده ارسال گزارش به ادارۀ مهاجرت را درخواست نکنید و وقتی گزارش را دریافت کردید، نتیجه و شمارۀ گزارش را در پرونده‌تان وارد کنید. اصل گزارش را نگه دارید و برای بارگذاری تصویر آن در‌صورت دعوت به اقدام برای اقامت دائم آماده باشید.

منبع: