در رشتۀ مهندسی پزشکی (medical Engineering) که به‌اختصار آن را BME می‌نامند، از اصول مهندسی و مفاهیم طراحی در پزشکی و زیست‌شناسی برای اهداف بهداشتی همچون تشخیص یا درمان بیماری بهره برده‌ می‌شود. مدیریت استاندارد تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها نیز در حوزۀ اختیارات مهندسی پزشکی قرار می‌گیرد که تجهیز، تهیه، آزمایش‌های مختلف و نگه‌داری پیشگیرانه را شامل می‌شود. در سال‌های گذشته، مهندسی پزشکی در‌مقایسه‌با دیگر رشته‌های مهندسی از مطالعات اختصاصی بیشتری برخوردار شده و از رشتۀ بینارشته‌ای فراتر رفته است. از کاربردهای برجستۀ مهندسی پزشکی می‌توان به ساخت پروتزهای زیستی، ساخت دستگاه‌های مختلف پزشکی تشخیصی و درمانی، ساخت تجهیزات بالینی مثل میکروایمپلنت و تجهیزات تصویربرداری مثل MRI و EKG و ECG اشاره کرد. گسترش این رشته در دانشگاه‌های دنیا باعث شده است تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان به‌عنوان کشوری پیشرو در صنعت و پزشکی در کانون توجه دانشجویان بین‌المللی قرار گیرد. تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمان همچون دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه هامبورگ این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. در این مقاله، شرایط تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان را بررسی خواهیم کرد. اگر به مهاجرت تحصیلی به آلمان علاقه دارید با سیم آخر همراه باشید.

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در آلمان

اگر قصد دارید در رشتۀ مهندسی پزشکی ادامه‌تحصیل دهید و دنبال کشوری مناسب می‌گردید، به‌ این دلایل آلمان گزینۀ مطلوبی برایتان خواهد بود: ۱. فردی که به‌عنوان مهندس پزشکی در آلمان فعالیت می‌کند، معمولاً ۹،۵۶۰ یورو در ماه درآمد کسب خواهد کرد؛ ۲. حداقل و حداکثر دستمزد ماهانه این افراد به‌ترتیب ۴،۴۰۰ و ۱۵،۲۰۰ یورو تخمین زده می‌شود؛ ۳. ساختار کشور آلمان بر فناوری و پیشرفت‌های علمی استوار شده است و بسیاری از برندهای بین‌المللی آلمانی هستند؛ ۴. تعداد مهندسان آلمانی از دیگر کشورهای اتحادیۀ اروپا بیشتر است و این موضوع کشور آلمان را به مقصدی ایدئال برای دانشجویان مهندسی تبدیل کرده؛ ۵. سازمان‌هایی همچون DAAD و Deutschlandstipendium بورسیه‌های تحصیلی متنوعی به دانشجویان اعطا می‌‌کنند که تا ۵۰درصد هزینه‌های تحصیل و مسکن را پوشش می‌دهد.

دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی در آلمان یک‌ونیم تا دو سال طول می‌کشد و در بسیاری از دانشگاه‌های این کشور تدریس می‌شود. تحصیل این رشته رایگان است؛ ولی دانشجویان بین‌المللی باید هر نیمسال هزینۀ ناچیزی در حدود صد تا سیصد یورو برای انجام کارهای اداری و ثبت‌نام پرداخت کنند. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته‌هایی مثل مهندسی برق، ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتر برای تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند اقدام کنند.

برنامۀ درسی مهندسی پزشکی در آلمان تمام جنبه‌های این رشته مانند زیست‌شناسی مولکولی، فیزیولوژی بدن، زیست‌شناسی و ریاضیات را دربر می‌گیرد و عمل و نظریه تلفیق می‌شوند تا دانش گسترده‌ و عمیقی به دانشجویان ارائه دهند. سرفصل‌های دروس این رشته عبارت‌اند از: تحقیق، تولید محصولات جدید، علوم زندگی، فیزیک، شیمی و علوم طبیعی. گفتنی است در پایان دورۀ کارشناسی ارشد دانشجویان به ارائۀ سمینار و پایان‌نامه ملزم خواهند بود. شرایط عمومی دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در این رشته در آلمان ازاین‌قرارند: مدرک‌ها و ریزنمره‌های تحصیلی پیش از کارشناسی ارشد، تسلط به زبان انگلیسی و آلمانی (نمرۀ موردنیاز آزمون زبان هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است)، مقاله، انگیزه‌نامه، رزومۀ کامل و به‌روزشده، گذرنامه و توصیه‌نامه‌.

معرفی دانشگاه‌های مهندسی پزشکی در آلمان

تقریباً تمامی دانشگاه‌های آلمان رشتۀ مهندسی پزشکی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. درادامه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه فنی مونیخ

نام دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) بین نُه دانشگاه فنی برتر آلمان دیده می‌شود و در رتبه‌بندی مجلۀ معتبر QS، این دانشگاه در ردۀ شصت‌ویکم دانشگاه‌های مطرح جهان قرار گرفته است. دانشگاه دولتی TUM سال ۱۸۶۸ تأسیس شد و درحال‌حاضر، حدود ۱۸۰ حوزۀ بینارشته‌ای در زمینه‌های علوم مهندسی، علوم طبیعی و زندگی، مدیریت، علوم اجتماعی و پزشکی ارائه می‌دهد. دانشگاه فنی مونیخ در دو نیمسال‌ زمستان و تابستان دانشجو می‌پذیرد و پذیرش در آن بسیار رقابتی است. نمرۀ عالی زبان‌های انگلیسی و آلمانی در GRE و GATE و تجربۀ کاری و نمونه‌کار از‌جمله امتیازهایی هستند که ورود دانشجویان به دانشگاه فنی مونیخ را آسان می‌کنند. نکتۀ مهم آن است که دانشگاه فنی مونیخ کمک‌های مالی مختلفی در قالب جایزه و بورسیه‌های تحصیلی براساس شایستگی‌ و سوابق علمی به دانشجویان بومی و بین‌المللی اعطا می‌کند. بنابراین، این دانشگاه یکی از مراکز آموزشی برتر در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان به‌شمار می‌رود.

دانشگاه هایدلبرگ

دیگر دانشگاه برتر برای تحصیل مهندسی پزشکی در آلمان دانشگاه دولتی هایدلبرگ (Heidelberg University) است. این دانشگاه کارش را از ۱۳۸۶م آغاز کرد و قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی آلمان شناخته می‌شود. امروزه، دانشگاه هایدلبرگ ۵۸ رشته در مقطع کارشناسی و ۶۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ارائه می‌دهد. در نظرسنجی سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD)، دانشگاه هایدلبرگ در میان مراکز محبوب آموزشی دانشجویان بین‌المللی مقطع دکتری قرار گرفته است. افزون‌براین براساس رتبه‌بندی QS، این دانشگاه سومین دانشگاه برتر آلمان و هفدهمین دانشگاه مطرح اروپا و شصت‌وششمین دانشگاه معتبر دنیا محسوب می‌شود. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در دانشگاه هایدلبرگ دوساله و شهریۀ هر نیمسال حدود ۱۷۰ یوروست و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه آخن

نام دانشگاه آخن نیز در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در آلمان در رشته مهندسی پزشکی به‌چشم می‌خورد. دانشگاه یادشده در نزدیکی مرز آلمان و بلژیک و هلند در منطقۀ نوردراین‌وستفالن واقع شده است. این دانشگاه سال ۱۸۷۰ بنیان نهاده شد و امروزه، آن را به‌عنوان مرکزی دولتی و تحقیقاتی می‌شناسند. شهر آخن در غربی‌ترین نقطۀ آلمان قرار دارد و آن را مرکزی حرفه‌ای می‌دانند که تعداد زیادی از مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های‌ بین‌المللی در آن به ‌فعالیت علمی و صنعتی مشغول هستند. دانشجویان دانشگاه آخن از ۱۳۸ کشور مختلف برای تحصیل به این دانشگاه آمده و آن را به محیطی چندفرهنگی تبدیل کرده‌اند. تمرکز اصلی این دانشگاه بر مهندسی فناوری و تحقیقات بینارشته‌ای در زمینه‌های سوخت‌های مصنوعی پایدار، استخراج داده‌ها، فناوری تولید، بهداشت و منابع تجدیدپذیر است. براساس رتبه‌بندی QS، دانشگاه آخن در رتبۀ هفتم دانشگاه‌های برتر آلمان و صدوچهل‌وپنجم دانشگاه‌های مطرح جهان قرار دارد. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آخن دوساله است و دانشجویان برای تحصیل در این مقطع مدرک زبان آلمانی (آزمون TestDaf) سطح C1 باید ارائه دهند.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منابع: