رشد جمعیت و نیروی کار نقش مهمی در تقویت اقتصاد کانادا ایفا می‌کند و همواره این کشور روی مهاجران تازه‌وارد برای کمک به رشد اقتصادی حساب کرده است. با‌توجه‌به افزایش سن جمعیت و کاهش نرخ زاد‌و‌ولد، استقبال از مهاجران در سال‌های اخیر پررنگ‌تر از قبل دنبال می‌شود. ناگفته نماند با وضع محدودیت ورود به خاک کانادا برای مهار ویروس کرونا، روند مهاجرت کاهش چشمگیری را شاهد بود. بر‌اساس گزارش مرکز آمار کانادا، در ۱ژانویۀ‌۲۰۲۱ این کشور کمترین آمار رشد سالانۀ جمعیت را از سال ۱۹۱۶ تجربه کرده است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، توضیح می‌دهیم چرا باید انتظار افزایش پذیرش مهاجر به کانادا را داشته باشیم.

نزدیک‌شدن به پایان کرونا

برنامۀ واکسیناسیون در کشور کانادا مردم را به پایان این پاندمی امیدوار کرده است. یکی از نشانه‌های این موضوع افزایش درصد پذیرش مهاجران تازه‌وارد به نزدیکی شرایط قبل از کروناست؛ چراکه در سال ۲۰۲۱ در‌مقایسه‌با سال ۲۰۲۰ پذیرش مهاجران ۲۵درصد افزایش یافته است. اگرچه این میزان هنوز کمتر از دوران پیشاکروناست، بازگشت به میزان پیشاکرونا و نزدیک‌شدن به پایان دوران پاندمی را نوید می‌دهد.

یکی از دلایل افزایش پذیرش مهاجر، کاهش محدودیت‌های سفر به کاناداست. دراین‌میان، پیشنهاد اقامت دائم به افرادی افزایش یافته است که برای تحصیل یا کار در کانادا ساکن بودند. گفتنی است موفقیت دولت در رسیدن به هدف تعیین‌شده برای میزان مهاجران تازه‌وارد در سال جاری به سرعت واکسیناسیون و بازگشایی مجدد کشور کاملاً مرتبط است. دولت فدرال امیدوار است پس از کرونا نیروی ماهر بیشتری جذب کند. برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که در‌حال‌حاضر، کانادا گزینۀ اول برای نیروی ماهر خارجی است.

مزایای افزایش پذیرش مهاجر به کانادا


مزایای افزایش پذیرش مهاجر به کانادا

مزایای مهاجرت برای مهاجران و کشور کانادا بسیار است. یکی از دلایل مهم کانادا برای گسترش برنامۀ پذیرش مهاجرت تحصیلی به کانادا ، این است که به رشد اقتصادی و جوان‌شدن نیروی کار ماهر آن کمک می‌کند. مهاجران یکی از عناصر مهم اقتصادی در کانادا هستند که سالانه میلیاردها دلار به تولید ناخالص ملی کمک می‌کنند. علاوه‌بر‌این با ورود هر مهاجر تازه‌وارد، سرمایه‌ای وارد کشور می‌شود؛ چراکه مهاجران برای خرید مسکن و لوازم زندگی و مصارف دیگر پول خرج می‌کنند. مهاجران ساختار نیروی کار کانادا را نیز شکل می‌دهند و گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد مهاجران تازه‌وارد به کانادا از میانگین جمعیت نیروی کار در این کشور جوان‌تر هستند.

ناگفته نماند برنامه‌های مهاجرتی که نیروهای ماهر و دانشجویان بااستعداد را در اولویت قرار می‌دهد، باعث می‌شوند فضای کاری قوی‌تری در بخش‌های پررقابت کاری، مانند خدمات علمی و فنی ایجاد شود. در بسیاری از کسب‌وکارها، اولین عامل محدودکنندۀ رشد کمبود نیروی کار ماهر است. مهاجرت این مشکل را حل کرده است؛ زیرا مهاجران ۵۰درصد از نیروی کار تحصیل‌کرده در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی پایه را تشکیل می‌دهند. شایان ذکر است مهاجران به نوآوری و ایجاد اشتغال نیز کمک می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که نرخ کارآفرینی مهاجران در کشور کانادا بیشتر از نرخ کارآفرینی افراد متولد این کشور است. نکتۀ مهم دیگر اینکه کسب‌وکار مهاجران می‌تواند میزان تجارت با این کشور را گسترش دهد.

منبع: