فلسفه و به‌دنبال آن اخلاق به‌منظور بررسی مشکلات انسانی مرتبط با موجودیت و دانش و ارزش‌های اخلاقی حاکم بر رفتار انسان به‌وجود آمده است. این مشکلات با استدلال‌های منطقی و استفاده از رویکردهای نظام‌مند می‌توانند با فلسفه سنجیده شوند. درواقع، فلسفه تلاش می‌کند با استفاده از ابزار منطقی دربارۀ موضوع‌هایی دانش کسب کند که با پژوهش‌های تجربی نتیجه نمی‌دهد. فلسفه سه زیرشاخۀ اصلی دارد: فلسفۀ طبیعی (Natural Philosophy) و فلسفۀ اخلاق (Moral Philosophy) و فلسفۀ متافیزیک (Metaphysical Philosophy). از دیگر شاخه‌های فلسفه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: معرفت‌شناسی، منطق، متافیزیک، زیبایی‌شناسی و فلسفۀ زبان، فلسفۀ حقوق، فلسفۀ ذهن، فلسفۀ دین و فلسفۀ علم.

اخلاق بخشی از فلسفه است که ارزش‌های بنیادین و مجموعۀ اصول اخلاقی را تعریف می‌کند و درنهایت، به تعریف رفتار مطلوب در انسان منجر می‌شود. حوزۀ اخلاق عبارت‌ است از‌: اخلاق کاربردی (Applied Ethics) و اخلاق هنجاری (Normative Ethics) و فرااخلاق (Meta-Ethics). اخلاق در انجام صحیح بسیاری از فعالیت‌های حرفه‌ای مانند اخلاق پزشکی و اخلاق زیست‌محیطی و اخلاق تجاری نقش ایفا می‌کند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل در ایتالیا در رشتۀ فلسفه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های برتر

فلسفه در ایتالیا در مقاطع تحصیلی و گرایش‌های متنوعی ارائه می‌شود. درادامه، با دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل فلسفه آشنا خواهیم شد.

دانشگاه تورین

دانشگاه تورین (University of Turin) دانشگاهی دولتی است که از سال ۱۴۰۴م کارش را در تورین آغاز کرد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ چهارصدوهشتادوپنجم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق جدیدترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، رتبۀ ششم را در بین دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ فلسفۀ بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورین دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. جزئیات تحصیل فلسفۀ بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یاد‌شده را از این لینک بخوانید.

دانشگاه بلونیا

دانشگاه بلونیا (Università di Bologna) سال ۱۰۸۸م در بلونیا تأسیس شد. بنابر رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ صدوشصت‌وششم را در بین دانشگاه‌های مطرح جهان و براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک، رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا از‌آنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ فلسفه در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه‌ساله و تمام‌وقت است و دروس به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با چندوچون تحصیل فلسفه در دانشگاه بلونیا، به این لینک سر بزنید.

دانشگاه کا فوسکاری

دانشگاه کا فوسکاری (Ca' Foscari University of Venice) از دیگر دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فلسفه در ایتالیا به‌شمار می‌آید. این دانشگاه دولتی سال ۱۸۶۹ در ونیز بنیان نهاده شد و طبق رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، سی‌وهفتمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ فلسفه و مطالعات بین‌الملل و اقتصاد در مقطع کارشناسی دانشگاه کا فوسکاری سه ‌سال به‌طول می‌انجامد و تمام‌وقت است و دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل این رشته در دانشگاه کا فوسکاری کسب خواهید کرد.

دانشگاه آمریکایی رُم

دانشگاه آمریکایی رُم (The American University of Rome) دانشگاهی خصوصی است که کارش را از سال ۱۹۶۹ در رُم آغاز کرد. بنابر تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه رتبۀ صدوپنجم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ مطالعات مذهبی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده یک‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ مذکور در دانشگاه یادشده، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه باری آلدو مورو

دانشگاه باری آلدو مورو (University of Bari Aldo Moro) آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ فلسفه در ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۲۵ در شهر باری تأسیس شد و در رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، رتبۀ هجدهم را در بین دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرد. تحصیل رشتۀ فلسفه و سیاست و اقتصاد در پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه باری آلدو مورو یک‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان‌ انگلیسی تدریس می‌شوند. جزئیات تحصیل رشتۀ یادشده در دانشگاه باری آلدو مورو را از این لینک بخوانید.

منبع: