رشتۀ اقتصاد یکی از زیرشاخه‌های علوم اجتماعی است که نحوۀ تولید، توزیع، تجارت و مصرف کالاها و خدمات را بررسی می‌کند. هدف اقتصاد بهبود تخصیص منابع و ایجاد بازارهای پایدار و پیش‌بینی‌شدنی است که تضمین کند شهروندان با رفاه می‌توانند زندگی کنند. رشتۀ اقتصاد دو زیرشاخه دارد: ۱. اقتصاد خُرد که تعامل بین عوامل مختلف اقتصادی را تحلیل می‌کند؛ ۲. اقتصاد کلان که روی اقتصاد کلی جامعه متمرکز است. دانشجویان رشتۀ اقتصاد دربارۀ نرخ بهره، نرخ ارز، شاخص‌های اقتصادی، بازارهای سهام، چگونگی خلق پول، نحوۀ عملکرد مبادلۀ کالا، سیاست‌های عمومی و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آن‌ها بر قانون‌گذاری، مالیات، خدمات و مقررات آموزش می‌بینند. در مقالۀ حاضر، قصد داریم دربارۀ تحصیل رشتۀ اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا بیشتر توضیح دهیم.

رتبه‌بندی

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل اقتصاد به‌شمار می‌آید و در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، چهل‌وششمین دانشگاه‌ معتبر جهان شناخته شده است. افزون‌بر‌این، این دانشگاه در رشتۀ اقتصاد ردۀ بیست‌وسوم را در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا ازآنِ خود کرده است.

مقاطع تحصیلی رشتۀ اقتصاد

تحصیل رشتۀ اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری امکان‌پذیر است و کلاس‌ها در دانشکدۀ اقتصاد ونکوور برگزار می‌شود. درادامۀ مطلب، با این مقاطع تحصیلی بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارشناسی اقتصاد

دانشکدۀ اقتصاد ونکوور در مقطع کارشناسی رشتۀ اقتصاد گرایش‌های متنوعی ارائه می‌دهد. یکی از این گرایش‌ها اقتصاد بین‌الملل (BIE) نام دارد که تحصیل آن چهارساله و تمام‌وقت است و دانشجویان سراسر جهان برای پذیرش در آن می‌توانند درخواست دهند. برنامۀ درسی دانشجویان مقطع کارشناسی اقتصاد بین‌الملل متشکل از نظریه‌های اقتصادی و مهارت‌های تجاری با تمرکز بر تجارت بین‌الملل و تجارت مالی و توسعه است. نکتۀ جالب اینکه دوره گروه‌محور (Cohort-Based Degree) برگزار می‌‌شود. با مراجعه به لینک، با چندوچون تحصیل در رشتۀ مذکور می‌توانید بیشتر آشنا شوید.

افزون‌براین، دوره‌های Major مقطع کارشناسی اقتصاد و برنامه‌های مشترک ویژۀ دانشجویانی است که با استفاده از اپلیکیشن ثبت‌نام کرده یا در سال سوم این دانشگاه در حال تحصیل باشند. متقاضیان دوره‌های Major و برنامه‌های مشترک در رشته‌های ترکیبی اقتصاد و فلسفه یا اقتصاد و علوم سیاسی یا اقتصاد و ریاضیات یا اقتصاد و آمار می‌توانند تحصیل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، این لینک را مطالعه کنید. ناگفته نماند دوره‌های Minor مقطع کارشناسی نیز مخصوص دانشجویانی است که در رشته‌هایی به‌جز اقتصاد مشغول تحصیل هستند و قصد دارند به اقتصاد تغییر رشته دهند. اطلاعات بیشتر دربارۀ دوره‌های یادشده در این لینک در‌دسترس است.

کارشناسی ارشد اقتصاد

تحصیل رشتۀ اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع کارشناسی ارشد دوازده‌ ماه طول می‌کشد و هر سال پنجاه نفر از دانشجویان برتر پذیرفته می‌شوند. این دوره با هدف آماده‌سازی دانشجویان برای استخدام در بخش دولتی یا خصوصی یا ادامه‌تحصیل در مقطع دکتری طراحی شده است. شهریۀ سالانۀ تحصیل رشتۀ اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۲۳،۰۰۰ دلار کانادا اعلام شده است.

علاوه‌بر شهریۀ دانشگاه، هزینه‌های دیگری برای زندگی در شهر ونکوور لازم است؛ ازجمله ۹،۶۰۰ تا ۱۴،۴۰۰ دلار کانادا در سال بابت هزینۀ مسکن و قبوض آب و برق، ۳،۰۰۰ دلار کانادا در سال بابت هزینۀ موادغذایی، ۶۵۰ دلار کانادا در سال بابت هزینۀ بیمه و خدمات درمانی، ۱،۲۰۰ دلار کانادا در سال بابت کتاب و لوازم موردنیاز تحصیل و ۳،۰۰۰ دلار کانادا در سال بابت هزینۀ پوشاک و هزینه‌های متفرقه. در بدو ورود به ونکوور نیز دانشجویان حدود ۵۰۰ دلار کانادا بابت هزینۀ اقامت موقت (مثلاً در هتل) باید پرداخت کنند. شایان ذکر است بورسیه‌های متنوعی برای تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا وجود دارد که با مراجعه به این لینک، با آن‌ها می‌توانید آشنا کنید.

دکتری اقتصاد

تحصیل رشتۀ اقتصاد در دانشگاه بریتیش کلمبیا در مقطع دکتری چهار تا شش سال به‌طول می‌انجامد. درحال‌حاضر، هفتاد نفر دانشجو در این مقطع مشغول تحصیل هستند و دانشگاه یادشده سالانه پانزده نفر دانشجو می‌پذیرد. فارغ‌التحصیلان دکتری رشتۀ اقتصاد در ارگان‌های دولتی و بانک‌های مرکزی و بخش‌های خصوصی می‌توانند مشغول ‌کار شوند. گفتنی است شهریۀ تحصیل رشتۀ اقتصاد در مقطع دکتری دانشگاه مذکور برای دانشجویان بین‌المللی حدود ۸،۸۰۰ دلار کانادا در سال اعلام شده است.افزون‌بر شهریۀ دانشگاه، هزینه‌های دیگری نیز برای زندگی در شهر ونکوور لازم است که در بخش «کارشناسی ارشد اقتصاد» همین مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. گفتنی است دانشگاه بریتیش کلمبیا بورسیه‌های مختلفی برای دانشجویان مقطع دکتری رشتۀ اقتصاد در نظر گرفته است که برای آشنایی بیشتر با آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.

منبع: