رشتۀ اقتصاد یکی از زیرشاخه‌های علوم اجتماعی است که نحوۀ تولید، توزیع، تجارت و مصرف کالاها و خدمات را بررسی می‌کند. هدف اقتصاد بهبود تخصیص منابع و ایجاد بازارهای پایدار و پیش‌بینی‌شدنی است که تضمین کند شهروندان با رفاه می‌توانند زندگی کنند. رشتۀ اقتصاد دو زیرشاخه دارد: ۱. اقتصاد خُرد که تعامل بین عوامل مختلف اقتصادی را تحلیل می‌کند؛ ۲. اقتصاد کلان که روی اقتصاد کلی جامعه متمرکز است. دانشجویان رشتۀ اقتصاد دربارۀ نرخ بهره، نرخ ارز، شاخص‌های اقتصادی، بازارهای سهام، چگونگی خلق پول، نحوۀ عملکرد مبادلۀ کالا، سیاست‌های عمومی و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آن‌ها بر قانون‌گذاری، مالیات، خدمات و مقررات آموزش می‌بینند.

دانشجویان برای آنکه بتوانند اقتصاددانانی عالی باشند، به مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی و توانایی‌های تحلیلی نیاز دارند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصادی به‌عنوان اقتصاددان، تحلیلگر ریسک مالی، حسابداران، تحلیلگر سرمایه‌گذاری، آمارشناسی و... می‌توانند مشغول کار شوند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل در ایتالیا در رشتۀ اقتصاد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های برتر

رشتۀ اقتصاد در ایتالیا در مقاطع تحصیلی و گرایش‌های متنوعی ارائه می‌شود. درادامه، با دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل رشتۀ اقتصاد آشنا خواهیم شد.

دانشگاه بلونیا

دانشگاه بلونیا (Università di Bologna) یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ اقتصاد در ایتالیا به‌شمار می‌آید که سال ۱۰۸۸م در بلونیا تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی رتبۀ صدوشصت‌وششم را در بین دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ نخست را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ اقتصاد گردشگری در مقطع کارشناسی این دانشگاه سه‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با رشتۀ مذکور، این لینک را بخوانید. دانشگاه بلونیا رشتۀ سیاست بین‌الملل و اقتصاد را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته دوساله و تمام‌وقت است و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس و کلاس‌ها در پردیس فورلی برگزار می‌شود. با مراجعه به این لینک، دربارۀ رشتۀ یادشده اطلاعات بیشتری می‌توانید کسب کنید.

دانشگاه ساپینزا

دانشگاه ساپینزای رُم (Sapienza University of Rome) یکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ اقتصاد در ایتالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه دولتی کارش را از سال ۱۳۰۳م در شهر رُم شروع کرد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مذکور صدوهفتادویکمین دانشگاه‌ مطرح دنیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ساپینزا دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. جزئیات بیشتر دربارۀ رشتۀ یادشده را از این لینک می‌توانید بخوانید. دانشگاه ساپینزا رشتۀ اقتصاد بهداشت و درمان را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ رشتۀ مذکور، به این لینک سر بزنید.

دانشگاه تور ورگاتا رُم

نام دانشگاه تور ورگاتا رُم (Tor Vergata University of Rome) نیز در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ اقتصاد در ایتالیا به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۸۲ در رُم بنیان نهاده شد. بنابر جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS، دانشگاه مذکور رتبۀ چهارصدونَودوچهارم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، ردۀ دَهم را در بین دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ استراتژی گردشگری و میراث فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تور ورگاتا رُم دو‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشتۀ مذکور در این دانشگاه می‌توانید آشنا شوید. ناگفته نماند دانشگاه تور ورگاتا رُم رشتۀ اقتصاد را نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد که تحصیل آن دو‌ساله و تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ رشتۀ یادشده، این لینک را ببینید.

مدرسۀ مطالعات پیشرفتۀ لوکا

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ اقتصاد در ایتالیا مدرسۀ مطالعات پیشرفتۀ لوکا (IMT School for Advanced Studies Lucca) است. این مدرسه کارش را از سال ۲۰۰۵ در شهر لوکا آغاز کرد و طبق آخرین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، هشتادوششمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ اقتصاد و شبکه‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل تجارت (ENBA) در مقطع دکتری مدرسۀ مطالعات پیشرفتۀ لوکا چهارساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی‌‌ تدریس می‌شوند. جزئیات بیشتر دربارۀ این رشته را از این لینک بخوانید.

منبع: