مهندسی پزشکی یا مهندسی زیست‌پزشکی (Medical Engineering or Biomedical Engineering) رشته‌ای است که میان علوم مهندسی و پزشکی ارتباط برقرار می‌کند. درواقع، مهندسی پزشکی (BME) استفاده از اصول مهندسی و مفاهیم طراحی در پزشکی و زیست‌شناسی با هدف تشخیص و درمان بیماری‌هاست. با پیشرفت سریع فناوری، ادغام پزشکی و مهندسی و تحولات علوم دور‌از‌انتظار نیست و هر دانش جدیدی در زمینۀ سیستم‌های زنده در کانون توجه قرار می‌گیرد و بستری مناسب برای پیشرفت علم مهندسی در دانش پزشکی می‌تواند باشد. پیشرفت حوزۀ مهندسی پزشکی پیشرفت در حوزه‌های اندام‌های مصنوعی، پروتزهای مصنوعی، دستگاه‌های جراحی، ضربان‌سازهای قلب، دستگاه‌های الکتروانسفالوگرافی، رشد بافت‌های احیاکننده، داروهای شیمیایی، دستگاه‌های دیالیز کلیه، عصا، دندان مصنوعی و میکروسکوپ الکترونی را شامل می‌شود. گرایش‌های متنوعی برای رشتۀ مهندسی پزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی تعریف شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: بیوالکتریک، بیوفیزیک، بیومکاترونیک، بیومواد، مهندسی بالینی، تصویربرداری پزشکی، بیولوژی محاسباتی، مهندسی توان‌بخشی، مهندسی سلول و بافت و ژنتیک و مهندسی عصب.

دانشگاه‌های برتر

مهندسی پزشکی در اسپانیا در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود. درادامه، با دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در اسپانیا در رشتۀ مهندسی پزشکی آشنا می‌شویم.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا (Universitat de Barcelona) یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا به‌شمار می‌رود که سال ۱۴۵۰م در بارسلونا تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی رتبۀ صدوشصت‌وهشتم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، رتبۀ نخست را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بارسلونا تمام‌وقت است و تمامی دروس به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی و کاتالانی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ مذکور در مقطع کارشناسی ارشد به این لینک مراجعه کنید. گفتنی است دانشگاه بارسلونا در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ نوآوری و کارآفرینی در مهندسی پزشکی را نیز ارائه می‌دهد. این دوره به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و برای آشنایی بیشتر با آن، بهتر است به این لینک سر بزنید.

دانشگاه ری خوان کارلوس

دانشگاه ری خوان کارلوس (Rey Juan Carlos University) یکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا است. این دانشگاه دولتی کارش را از سال ۱۹۹۶ در مادرید آغاز کرد و طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، در جایگاه بیست‌وهشتم دانشگاه‌های برتر اسپانیا ایستاده است. دانشگاه ری خوان کارلون پنج پردیس دانشگاهی در موستولز، آلکورکن، ویکالوارو، آرانخوز و فوئنلبرادا دارد. مقطع کارشناسی رشتۀ مهندسی پزشکی در پردیس‌های فوئنلبرادا و آلکورکن دانشگاه مذکور ارائه می‌شود که تحصیل آن چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان دورۀ تمام‌وقت یا پاره‌وقت را می‌توانند برگزینند. شهریۀ رشتۀ مهندسی پزشکی در دانشگاه ری خوان کارلوس برای دانشجویان بین‌المللی حدود سی‌هزار یورو و زبان تحصیل اسپانیایی است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه ری خوان کارلوس می‌توانید کسب کنید.

دانشگاه والنسیا

در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا، نام دانشگاه والنسیا (Universitat de València) نیز دیده می‌شود. دانشگاه دولتی والنسیا سال ۱۴۹۹م در شهر والنسیا بنیان نهاده شد و براساس رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، رتبۀ دَهم را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه والنسیا یک‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی‌اسپانیایی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه والنسیا، این لینک را ببینید.

دانشگاه پمپئو فابرا

دانشگاه پمپئو فابرا (Universitat Pompeu Fabra) دیگر دانشگاه ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا محسوب می‌شود که سال ۱۹۹۹ در بارسلونا تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی دویست‌وچهل‌وهشتمین دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، هشتمین دانشگاه برتر اسپانیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی محاسباتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پمپئو فابرا یک‌ساله و تمام‌وقت یا دوساله و پاره‌وقت است و به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این رشته، به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه UPC

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا (UPC) دانشگاهی دولتی است که در کاتالونیا واقع شده است. این دانشگاه کارش را از سال ۱۹۷۹ شروع کرد و طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه QS، رتبۀ سیصدونوزدهم را در بین دانشگاه‌های مطرح جهان و بنابر رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، رتبۀ ششم را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا کسب کرده است. امکان تحصیل تمام‌وقت و پاره‌وقت رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع دکتری دانشگاه یادشده فراهم است که به‌ترتیب ۳۶ و ۴۸ ماه به‌طول می‌انجامد و دروس به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی و کاتالانی تدریس می‌شوند. جزئیات بیشتر دربارۀ رشته مذکور را از این لینک بخوانید.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید

نام دانشگاه کارلوس سوم مادرید (Charles III University of Madrid) نیز در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۸۹ در مادرید تأسیس شد و براساس رده‌بندی اخیر وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، رتبۀ سیصدوپنجاه‌ویکم را در میان دانشگاه‌های معتبر دنیا و طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک، رتبۀ هفدهم را در بین دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه یادشده چهارساله و تمام‌وقت و زبان تدریس انگلیسی است و کلاس‌هایش در پردیس لگانیس دانشگاه کارلوس سوم مادرید برگزار می‌شود. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه کارلوس سوم مادرید می‌توانید به‌دست آورید.

دانشگاه Rovira i Virgili

از دیگر دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا دانشگاه Rovira i Virgili است. این دانشگاه دولتی سال ۱۹۹۱ در شهرهای تاراگونا و روس کاتالان بنیان نهاده شد و طبق جدیدترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، بیست‌ویکمین دانشگاه برتر اسپانیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ فناوری سیستم‌های نانو و مهندسی پزشکی و انرژی در مقطع دکتری دانشگاه یادشده سه‌ساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی و کاتالانی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل این رشته در دانشگاه Rovira i Virgili بیشتر آشنا خواهید شد.

دانشگاه UIC

دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا ( (UICیکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا محسوب می‌شود. این دانشگاه از سال ۱۹۹۷ کارش را در شهر کاتالونیا شروع کرد و بنابر تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، رتبۀ پنجاه‌ودوم را در میان دانشگاه‌های برتر اسپانیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی کاتالونیا چهارساله و زبان تدریس آن انگلیسی است و کلاس‌هایش در پردیس سانت کوگات دانشگاه UIC برگزار می‌شود.

دانشگاه CEU سان پابلو

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ مهندسی پزشکی در اسپانیا دانشگاه CEU سان پابلو (Universidad CEU San Pablo) است که سال ۱۹۹۳ در مادرید تأسیس شد. طبق رده‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه خصوصی در جایگاه شصت‌وششم دانشگاه‌های برتر اسپانیا قرار دارد. مقطع کارشناسی رشتۀ مهندسی پزشکی در پردیس مؤسسۀ فناوری مونتپرینسیپ دانشگاه CEU سان پابلو ارائه می‌شود. گفتنی است تحصیل این رشته چهار سال به‌طول می‌انجامد و دروس به زبان‌ انگلیسی‌اسپانیایی تدریس می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ کارشناسی مهندسی پزشکی در دانشگاه CEU، این لینک را مطالعه کنید.

منابع: