شهر پوتسدام مرکز و بزرگ‌ترین شهر استان براندنبورگ آلمان محسوب می‌شود و درکنار پایتخت آلمان، شهر برلین، قرار گرفته است. این شهر بیش از هزار سال قدمت دارد و از قرن نوزدهم یکی از مراکز علوم در آلمان شناخته می‌شود. هم‌اکنون، سه کالج و یک دانشگاه و بیش از سی مؤسسۀ پژوهشی در این شهر فعالیت می‌کنند. ناگفته نماند شهر پوتسدام برای کاخ‌های عظیم‌اش شهرتی جهانی دارد و بزرگ‌ترین میراث جهانی آلمان (کاخ‌های سن‌سوسی) در این شهر قرار گرفته است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، وضعیت زندگی در شهر پوتسدام را بیشتر تشریح می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر پوتسدام

در شهر پوتسدام، تابستان‌ها دلپذیر و نیمه‌ابری و زمستان‌ها طولانی و بادخیز است؛ به‌گونه‌ای که در آگوست، بیشینه و کمینۀ هوا به‌ترتیب به ۲۵ و ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه، به‌ترتیب به ۳ و ۲- درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. آسمان این شهر نزدیک به شش ماه از سال ابری است و حدود نُه ماه در سال احتمال بارندگی باران یا برف می‌رود. ناگفته نماند پنج ماه در سال ساکنان پوتسدام بادهایی با سرعت متوسط هفده کیلومتر‌بر‌ساعت را شاهد هستند.

دانشگاه پوتسدام

دانشگاه پوتسدام سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و درحال‌حاضر، حدود بیست‌هزار نفر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه هفت دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشکدۀ مهندسی دیجیتال، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ علوم بهداشت. دانشگاه پوتسدام در زمینه‌های علمی مختلفی فعالیت می‌کند؛ ازجمله علوم انسانی، آموزش، حقوق، تربیت‌بدنی، علوم زیستی، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتری، روان‌شناسی، هنر و کسب‌وکار. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده ازاین‌قرارند: اخترفیزیک، زیست‌شیمی و زیست‌شناسی مولکولی، بوم‌شناسی، حفاظت و نگه‌داری از منابع طبیعی، علوم داده، علوم پلیمر، سم‌شناسی، سلامت الکترونیک، سیاست‌های اقتصادی و شیوه‌های کمّی، مطالعات جنگ بین‌المللی، الهیات یهودی، زبان‌شناسی، مدیریت دولتی، ادبیات و فرهنگ انگلیسی.

دانشگاه پوتسدام


هزینه زندگی در شهر پوتسدام

هزینۀ زندگی در شهر پوتسدام برای هر نفر صرف‌نظر از اجارۀ مسکن، حدود ۷۶۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۱۲ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۱۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۸۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۵۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۸۸ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۴۲ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۴ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۶۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۲۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۴ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۵ و ۴۲ یورو باید پرداخت کرد.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: