شهر ورسای فرانسه (Versailles) شهری در دپارتمان ایولین و منطقۀ پرجمعیت ایل دو فرانس است. این شهر بیش از یک قرن پایتخت پادشاهی فرانسه بوده و به‌دلیل وجود مجموعه کاخ و باغ‌های ورسای نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. شهر ورسای فرانسه از شهرهای ثروتمند اطراف پاریس به‌شمار می‌رود و همواره گردشگران زیادی را جذب می‌کند. علاوه‌براین دانشگاه سنت کوئنتین ایولین ورسای، ازجمله دانشگاه‌های دولتی فرانسه، در این شهر قرار گرفته است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در فرانسه، دربارۀ شهر ورسای بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر ورسای

مساحت شهر ورسای فرانسه تقریباً ۲۶.۱۸ کیلومترمربع است و براساس آمار سال ۲۰۱۸، تقریباً ۸۵،۲۰۵ نفر در آن ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر ۳،۳۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر ورسای فرانسه

وضعیت آب‌وهوایی شهر ورسای فرانسه


آب‌وهوای شهر ورسای فرانسه در تابستان‌ها نسبتاً گرم و مطلوب و نیمه‌ابری و در زمستان‌ها بسیار سرد و تقریباً همواره ابری و همراه با وزش باد است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از ۱ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از ۴- یا بیشتر از ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به ورسای و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر است. ورسای تابستان‌هایی کوتاه و زمستان‌هایی طولانی دارد. فصل گرم این شهر ۲.۹ ماه، یعنی از ۱۲ژوئن تا ۱۰سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۷ ماه، یعنی از ۱۶نوامبر تا ۷مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر ورسای

ورسای شهری بسیار زیباست و امروزه، به‌عنوان شهری ثروتمند و نسبتاً پرجمعیت شناخته می‌شود. در گذشته، این شهر پایتخت پادشاهی و مهد انقلاب فرانسه بود؛ ولی امروزه به‌عنوان مرکز اداری و قضایی مهم شناخته و به‌طورکلی، کیفیت زندگی در آن بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود.

دانشگاه‌های شهر ورسای فرانسه

دانشگاه سنت کوئنتین ایولین دانشگاه اصلی شهر ورسای فرانسه است. این دانشگاه یکی از چهار دانشگاه جدید منطقۀ ایل دو فرانس و از دانشگاه‌های زیرمجموعۀ دانشگاه فدرال پاریس‌ساکلی محسوب می‌شود. همچنین، مؤسسۀ آموزش عالی ISIPCA، مؤسسۀ فعال در زمینۀ ساخت عطر و محصولات آرایشی و فرمولاسیون طعم غذا، در این شهر قرار گرفته است.

دانشگاه سنت کوئنتین ایولین ورسای

دانشگاه سنت کوئنتین ایولین ورسای (Université de Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines - UVSQ) دانشگاهی دولتی است که سال ۱۹۹۱ در شهر ورسای فرانسه تأسیس شد. این دانشگاه هشت پردیس دارد و پردیس اصلی‌اش در شهر ورسای واقع است. درحال‌حاضر، بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می‌کنند. بیشترِ دوره‌های آموزشی دانشگاه ورسای به علوم تجربی، علوم اجتماعی، مهندسی، تکنولوژی و پزشکی مربوط است. شایان ذکر است این دانشگاه دوره‌هایی میان‌رشته‌ای نیز در زمینه‌های اقتصاد، اخلاق، محیط‌زیست و توسعۀ پایدار ارائه می‌کند.

هزینه زندگی در شهر ورسای فرانسه

هزینه زندگی در شهر ورسای فرانسه


هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر ورسای ارزان نیست؛ اما درمقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس بسیار کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر ورسای در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر ورسای، برای خرید غذا از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۴.۵۰ یورو و از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۵۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر باید پرداخت کرد. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱، ۱.۰۳، ۱.۵۰، ۲.۰۷، ۱۵.۰۳، ۹.۹۹ و ۱۳.۹۷ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۲۸ و ۱.۹۹ و ۲.۱۹ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲.۳۳ و ۱.۳۳ و ۲.۳۳ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. در شهر ورسای، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۱.۹۰ و ۷۵.۱۰ یوروست. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۲.۳۰ یورو و کرایه ۱.۵۸ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۳۳.۶۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در ورسای ۱.۶۳ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید که بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. به‌طورکلی، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر ورسای در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۲۵ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۸۳۶.۲۵ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۶۳۳.۳۳ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۴۷۵ یورو تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر ورسای فرانسه، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱۵۵.۳۶ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۲۷.۵۰ یورو در ماه است.


برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.
منابع: