دانشگاه شامبری (Université Savoie Mont Blanc) دانشگاهی دولتی واقع در منطقۀ ساووآ فرانسه است که در دو شهر انسی و شامبری پردیس دارد. پردیس انسی بیشتر رشته‌های مرتبط با مهندسی و اقتصاد و مدیریت و پردیس شامبری بیشتر رشته‌های مرتبط با علوم تجربی و علوم انسانی و علوم اجتماعی را ارائه می‌دهد. هم‌اکنون، دانشگاه شامبری از بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند و هجده آزمایشگاه پژوهشی نیز در خود جای داده است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شرایط تحصیل در دانشگاه شامبری را شرح می‌دهیم.

رشته‌های دانشگاه شامبری

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه شامبری از‌این‌قرارند: اقتصاد، حقوق، مدیریت، جغرافیا و نقشه‌برداری، تاریخ، باستان‌شناسی، ارتباطات، زبان‌های خارجی، ادبیات فرانسوی،‌ ریاضی، فیزیک، شیمی، روان‌شناسی، علوم زمین، علوم زیستی، زیست‌شناسی، تربیت‌بدنی، مهندسی الکترونیک، مهندسی مخابرات و جامعه‌شناسی.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد؛ ازجمله شیمی، حقوق کسب‌وکار، حقوق بین‌الملل، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، علوم انرژی خورشیدی،‌ جغرافیا، علوم زمین، مدیریت محیط‌زیستی، تاریخ، علوم کامپیوتر، مهندسی سیستم‌های پیچیده، مکاترونیک، زبان‌های خارجی، مدیریت (خرید، بازاریابی، مالی و ارتباطات)، ریاضی، آموزش، روان‌شناسی،‌ شبکه و علوم مخابرات، علوم زبان، جامعه‌شناسی و گردشگری (مدیریت رویداد، بازاریابی هتل،‌ گردشگری و کسب‌وکار بین‌المللی).

ناگفته نماند انرژی و سازه‌های خورشیدی، مکاترونیک، فروش بین‌المللی، بازاریابی و ارتباطات، طراحی دیجیتال و حقوق بین‌الملل برخی از رشته‌هایی است که در دانشگاه مذکور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه شامبری

هیئت‌امنای دانشگاه شامبری برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ شهریۀ دانشجویان بین‌المللی را برابر با دانشجویان ساکن دراتحادیۀ اروپا تعیین کرده است و این دانشجویان برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو در سال باید بپردازند. این تصمیم هیئت‌امنا در پاسخ به تصمیم دولت برای افزایش شهریۀ دانشجویان بین‌المللی بود؛ چراکه دولت فرانسه شهریۀ سالانۀ دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی را به‌ترتیب ۲،۷۰۰ و ۳،۷۰۰ یورو اعلام کرده بود. ناگفته نماند دانشجویان بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی خود از بورسیه‌های دولتی فرانسه مانند بورسیه ایفل می‌توانند استفاده کنند.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه شامبری


هزینۀ زندگی در شهر شامبری

اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر شامبری ۵۳۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۳۰ یورو تخمین زده می‌شود. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۹۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۴۰ یورو در ماه است. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۶۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۱۵ یورو در ماه می‌رسد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۷۰ یوروست. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰.۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز کمتر از ۱ یورو. شایان ذکر است برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۱.۴ و ۵۰ یورو باید بپردازید.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: