رشتۀ ریاضی علم اعداد و ساختار و تغییر است و از فلسفه ریشه می‌گیرد. این رشتۀ باستانی برای محاسبه و شمارش و اندازه‌گیری استفاده می‌شود و رشته‌ای پیچیده است که نظریه‌ها و کشف الگوها و توسعۀ قانون را شامل می‌شود. ریاضی به «ملکۀ علوم» مشهور است و در طول تاریخ، ریاضی‌دانان مشهوری چون گالیله، انیشتین، فیثاغورس و ارشمیدس نوآوری‌هایی در این رشته به‌وجود آورده و نظریه‌ها و راه‌حل‌های جدیدی برای مسائل تحلیلی تعریف کرده‌اند. اصول ریاضی را در رشته‌هایی مانند پزشکی، علوم طبیعی، مهندسی، امور مالی و علوم اجتماعی نیز می‌توان یافت. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ریاضی در‌صورت تمایل در گرایش‌های متنوعی چون ریاضی کاربردی، آمار، فیزیک یا مهندسی می‌توانند ادامه‌تحصیل دهند. پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد نیز، آنان به‌عنوان محقق عملیاتی و آماری، مهندس هوا‌فضا، حسابدار، آزمایش‌کنندۀ نرم‌افزار یا معلم می‌توانند مشغول ‌کار شوند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشتۀ ریاضی در دانشگاه تورنتو بیشتر سخن خواهیم گرفت.

رتبه‌بندی

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه کانادا برای تحصیل رشتۀ ریاضی به‌شمار می‌آید و در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، بیست‌وششمین دانشگاه‌ معتبر جهان و برترین دانشگاه کانادا شناخته شده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه یادشده در رشتۀ ریاضی جایگاه چهاردهم را در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا ازآنِ خود کرده است. رشتۀ ریاضی در دانشگاه تورنتو در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی ریاضی

تحصیل رشتۀ ریاضی در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو چهار سال به‌طول می‌انجامد و در پردیس‌های سنت‌جورج و اسکاربورو ارائه می‌شود. ازجمله مدارک لازم برای تحصیل این رشته عبارت‌اند از: ارائۀ مدرک دیپلم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی و مدرک معتبر زبان انگلیسی (نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس یا ۱۰۰ برای تافل یا ۱۲۰ برای دولینگو). در پردیس سنت‌جورج دانشگاه تورنتو، دوره‌های ریاضی کاربردی، ریاضی و فیزیک، ریاضی و فلسفه، کاربردهای ریاضی در اقتصاد و دارایی و ریاضی و کاربردهای آن ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جزئیات تحصیل ریاضی در پردیس سنت‌جورج دانشگاه تورنتو، به این لینک مراجعه کنید. در پردیس اسکاربورو دانشگاه تورنتو نیز، دوره‌های گوناگون رشتۀ ریاضی ارائه می‌شود. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل ریاضی در پردیس اسکاربورو دانشگاه تورنتو می‌توانید به‌دست آورید.

مقطع تحصیلات تکمیلی ریاضی

تحصیل رشتۀ ریاضی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس سنت‌جورج دانشگاه تورنتو امکان‌پذیر است. مقطع کارشناسی ارشد این رشته پژوهش‌محور است و فرصت‌های مناسبی برای تحصیل در حوزه‌های ریاضی محض و کاربردی دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. تحصیل تمام‌وقت و پاره‌وقت این رشته برای دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ریاضی با معدل حداقل B- به‌ترتیب ۱۲ و ۲۴ ماه طول می‌کشد. نکتۀ مهم این است دانشجویانی که مدرک کارشناسی‌شان ریاضی نیست، فقط تمام‌وقت در این رشته می‌توانند تحصیل کنند که مدت آن ۱۶ یا ۲۴ ماه است. ناگفته نماند برخی از افراد هنگام پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، ممکن است به‌‌صورت مشروط مستقیماً در مقطع دکتری ریاضی دانشگاه تورنتو پذیرفته شوند.

مقطع دکتری ریاضی در دانشگاه تورنتو نیز پژوهش‌محور است و دوره‌های آموزشی و امتحان‌های جامع و ارائۀ پایان‌نامه را شامل می‌شود. هنگام تحصیل در این مقطع، فرصت‌های تحقیقاتی بیشتری در زمینه‌های اصلی ریاضی محض و کاربردی پیش روی دانشجویان قرار دارد. علاقه‌مندان از دو راه برای پذیرش در مقطع دکتری می‌توانند اقدام دهند: ۱. پس از اتمام دورۀ کارشناسی ارشد: در این روش، متقاضیان مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل B+ باید ارائه دهند و رزومه و سابقۀ عالی در ریاضی داشته باشند. ناگفته نماند در این روش، تحصیل رشتۀ ریاضی در مقطع دکتری چهار سال طول می‌کشد؛ ۲. ورود مستقیم پس از دورۀ کارشناسی: در این روش، متقاضیان مدرک کارشناسی معتبر با حداقل نمرۀ ۳.۷ (GPA) باید ارائه دهند توانایی‌شان در این رشته را نشان دهند. تحصیل رشتۀ ریاضی در مقطع دکتری دانشگاه تورنتو از این طریق پنج سال به‌طول می‌انجامد.

مدارک موردنیاز

مدارک موردنیاز برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ ریاضی در دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: ۱. مدارک تحصیلی پیشین (کارشناسی با حداقل معدل B- و کارشناسی ارشد با حداقل معدل A-)؛ ۲. رونوشت رسمی از ریزنمره‌های دروس گذرانده‌شده در مقاطع پیشین؛ ۳. حداقل سه توصیه‌نامۀ رسمی از استادان؛ ۴. انگیزه‌نامه؛ ۵. رزومه و سابقۀ علمی درخشان؛ ۶. مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ ۶.۵ برای آیلتس یا ۱۰۰ برای تافل یا ۱۲۰ برای دولینگو)؛ ۷. ثبت‌نام آنلاین در دانشگاه و پرداخت ۱۲۵ دلار کانادا به‌عنوان اپلیکیشن‌فی.

منبع: