۵ژوئیۀ۲۰۲۱، رویکرد چندمرحله‌ای کانادا برای بازگشایی مرزها آغاز و اعلام شد که مسافران واکسینه شده معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا به این کشور می‌توانند وارد شوند. براساس جدیدترین اطلاعیه‌های وبگاه دولت کانادا، مسافران واکسینه شده اکنون به کانادا می‌توانند سفر کنند و قانون فدرال قرنطینه اجباری و انجام آزمایش COVID-19 در روز هشتم قرنطینه برای آنان لغو شده است. همچنین، مسافران واکسینه شده که از‌طریق سفر هوایی به کانادا وارد شده‌اند، دیگر به اقامت در هتل‌های تأییدشدۀ دولتی نیازی ندارند.

ناگفته نماند همچنان مسافران برای ورود به کانادا از محدودیت‌های سفر به این کشور باید معاف باشند. در اطلاعیه‌ای دیگر، اعلام شده است دارندگان تأییدیۀ اقامت دائم کانادا (COPR) نیز از محدودیت‌های سفر به این کشور معاف‌اند. قانون انجام آزمایش COVID-19 پیش از سفر و بلافاصله پس از رسیدن به کانادا برای تمام مسافران نیز همچنان پابرجاست و واکسینه‌بودن صرفاً مسافران را از قرنطینه اجباری و اقامت اجباری در هتل‌های تأییدشده و انجام آزمایش در روز هشتم معاف نمی‌کند. مسافران اطلاعات هویتی و مدارکشان را پیش از شروع سفر در اپلیکیشن ArriveCAN یا در وبگاه Canada.ca/ArriveCAN باید آنلاین ثبت کنند. جزئیات بیشتر دربارۀ شرایط لازم و قوانین ورود به کانادا از ۵ژوئیۀ۲۰۲۱ در این اپلیکیشن دردسترس افراد قرار خواهد گرفت. هفتۀ گذشته، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، اعلام کرد این اولین گام برای بازگشایی مرزهای کاناداست و دولت این کشور همراه با دولت‌های استانی برای ایجاد مدرک ملی اثبات واکسیناسیون همکاری می‌کنند.

مسافران واکسینه شده فقط درصورتی از قرنطینه اجباری معاف خواهند بود که نتیجۀ آزمایششان پس از رسیدن به کانادا منفی باشد و نشانه‌های بیماری COVID-19 را نداشته باشند و برنامه‌ای مطلوب برای قرنطینه ارائه کرده باشند. مسافران چهارده روز پیش از ورود به کانادا واکسیناسیون را باید تکمیل کرده باشند و مدرک تزریق واکسنشان به زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی صادر یا به این زبان‌ها ترجمۀ رسمی شده باشد. درحال‌حاضر، تنها واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و آسترازنکا در وزارت بهداشت کانادا تأیید شده‌اند و واکسن‌های تزریق‌شده از هر کشوری پذیرفتنی است.

گفتنی است احتمال دارد فهرست واکسن‌های تأییدشده در کانادا در آینده تغییر کند. تمام مسافران، ازجمله مسافران واکسینه‌نشده، شرایط و روز تزریق واکسن و شرکت تولیدکنندۀ واکسن خود را باید ثابت کنند. افرادی که واکسیناسیونشان را تکمیل نکرده‌اند، ازجمله افرادی که پیش‌تر از بیماری COVID-19 بهبود یافته‌اند یا تنها یک دُز از واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، همچنان مشمول قوانین قرنطینه و اقامت اجباری در هتل و انجام آزمایش در روز هشتم قرنطینه خواهند بود. افزون‌براین، کودکانی که واجدشرایط دریافت واکسن نیستند، از قوانین قرنطینۀ اجباری چهارده‌روزه و انجام آزمایش کرونا در روز هشتم قرنطینه باید پیروی کنند. والدین واکسینه شده که همراه با فرزندانشان به کانادا سفر می‌کنند، زودتر از حالت عادی قرنطینه می‌توانند خارج شوند.



منبع: