شاید شما نیز به سرواژه‌های مقابل مدرک کارشناسی توجه کرده باشید. در این مطلب، تفاوت بین BA و BSc و BBA را بیان و انواع مدرک کارشناسی را معرفی می‌کنیم و انواع مدارک تخصصی‌تر کارشناسی، ازجمله BFA و BAS و LLB را توضیح می‌دهیم. دانستن تفاوت میان این‌ها کمک می‌کند بهتر بدانید کدام نوع مدرک برای آیندۀ شغلی‌تان مناسب‌تر است.

مدرک BA

مدرک BA مخفف Bachelor of Arts به‌معنای کارشناسی هنر است و معمولاً به رشته‌های علوم انسانی (مانند تاریخ و فلسفه و ادبیات) و انواع رشته‌های زبان اطلاق می‌شود. مدرک BA معروف‌تر از دیگر مدارک کارشناسی و بر مهارت‌های نوشتن و تفکر انتقادی و بیان ایده‌ها متمرکز است و به‌دلیل انعطاف‌پذیری‌اش، دانشجویان بهتر می‌توانند شغل آینده‌شان را بیابند.

مدرک BSc

مدرک BSc مخفف Bachelor of Sciences به‌معنای کارشناسی علوم است و معمولاً به رشته‌هایی گفته می‌شود که دروس مرتبط با STEM (مانند شیمی و مهندسی مکانیک و ریاضیات) را مطالعه می‌کنند. علاوه‌براین، رشته‌هایی مانند اقتصاد، روان‌شناسی، معماری و تجارت بسته به دانشگاه مدنظر ممکن است مدرک کارشناسی BSc یا BA اعطا کنند. تفاوت اصلی میان مدرک کارشناسی BSc و مدرک کارشناسی BA در محتوای دوره‌هاست: مدرک کارشناسی BA بر گسترۀ بیشتری از علوم تمرکز دارد؛ اما مدرک کارشناسی BSc تخصصی‌تر و انعطاف‌پذیری‌اش کمتری است.

مدرک BBA

مدرک BBA مخفف Bachelor of Business Administration به‌معنای کارشناسی مدیریت بازرگانی است و مؤسسه‌های آموزش عالی به‌تازگی به اعطای آن روی آورده‌اند. مدرک BBA برای دانشجویانی مناسب است که علاقه‌ دارند در حوزۀ تجارت تحصیل کنند و مدرک بگیرند. مدرک BBA بر مهارت‌های ارتباطات و رهبری متمرکز است و احتمال دارد دوره‌های کارآموزی در تجارت یا صنایع نیز داشته باشند. کسانی که قصد دارند در حوزۀ تجارت تخصصی فعالیت کنند، مدرک BBA راهی عالی برای شروع کار حرفه‌ای‌شان به‌حساب می‌آید.

انواع دیگر مدرک کارشناسی

غیر از مدارک مذکور، انواع دیگری از مدرک کارشناسی در دنیا وجود دارد که برخی از دانشکده‌های خاص اعطا می‌کنند. برخی از این مدارک عبارت‌اند از: ۱. مدرک BFA (Bachelor of Fine Arts) که به‌معنای کارشناسی هنرهای زیباست و به فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری مانند تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی داده می‌شود؛ ۲. مدرک BAS (Bachelor of Applied Sciences) که به‌معنای کارشناسی علوم کاربردی و مدرکی تخصصی در مهندسی یا مدیریت پروژه است؛ ۳. مدرک BEng (Bachelor of Engineering) که به کارشناسی مهندسی مشهور است؛ ۴. مدرک LLB که مدرکی در حوزۀ حقوق است و به مدرک کارشناسی حقوق نیز شهرت دارد؛ ۵. مدرک کارشناسی LLM که ویژۀ کسانی است که به‌دنبال شغل وکالت هستند.

نتیجه‌گیری

حال شاید به این موضوع فکر کنید که کدام نوع کارشناسی برایتان مناسب‌تر یا کدام‌یک معتبرتر است. در ابتدا باید بگوییم هیچ‌کدام از انواع مدرک کارشناسی یادشده بر دیگری برتری ندارند و همۀ آن‌ها نزد دانشگاه‌ها پذیرفتنی هستند. به این نکته نیز توجه کنید که اگر بخواهید در مقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه‌تحصیل دهید، طبق قوانین دانشگاه مدنظرتان مدرک کارشناسی باید بگیرید. به‌عنوان نمونه، برخی از مؤسسه‌های تحصیلات تکمیلی ترجیح می‌دهند متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک کارشناسی BSc داشته باشند.

منبع: