دانشگاه ورسای (Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines) دانشگاهی دولتی است که از سال ۱۹۹۱ کار خود را شروع کرد و هشت پردیس در شهرهای فرانسه دارد. این دانشگاه یکی از پنج دانشگاه آکادمی ورسای و عضوی از مجموعه دانشگاه‌های پاریس ساکلی به‌شمار می‌آید. هم‌اکنون، بیش از نوزده‌هزار نفر دانشجو در دویست رشتۀ ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می‌کنند. ناگفته نماند بیش از هزار پژوهشگر و دانشمند و استاد دانشگاه در ۳۲ آزمایشگاه دانشگاه ورسای مشغول کار هستند. در این مقاله‌‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه،‌ دانشگاه ورسای فرانسه را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه ورسای

دانشگاه ورسای در چهار حوزۀ تحصیلی فعالیت می‌کند: هنر و ادبیات و زبان،‌ حقوق و اقتصاد و مدیریت، علوم اجتماعی و انسانی و فناوری و سلامت. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: ادبیات‌، موسیقی‌شناسی، اقتصاد حقوق، مدیریت، علوم سیاسی، جغرافیا، تاریخ، جامعه‌شناسی، شیمی، علوم زیستی، انفورماتیک،‌ ریاضی، فیزیک، مهندسی آی‌تی،‌ مهندسی مکاترونیک و‌ مهندسی سیستم‌های دیجیتال.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های گوناگونی ارائه می‌شود؛ ازجمله آموزش، اقتصاد، مدیریت ورزشی، میراث فرهنگی، مدیریت زمین و توسعۀ محلی، تاریخ، موسیقی‌شناسی، جامعه‌شناسی، ارتباطات، علوم سیاسی،‌ مدیریت، مدیریت بخشی، مدیریت استراتژیک، بازاریابی و فروش، مدیریت دولتی، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط‌زیستی، مدیریت منابع انسانی، مطالعات و توسعۀ محیط‌زیست، مدیریت تولید و خرید، علوم سیاسی، حقوق، حقوق کار، حقوق کسب‌وکار،‌ حقوق بین‌الملل، شیمی، علوم زیستی،‌ ریاضی، علوم کامپیوتر، علوم سلامت، میراث فرهنگی، مدیریت زمین و توسعۀ محلی، علوم زمین، فیزیولوژی، زیست‌شناسی سلولی، میکروبیولوژی، فیزیوتراپی، سلامت عمومی،‌ انرژی،‌ مهندسی آی‌تی،‌ مهندسی مکاترونیک و‌ مهندسی سیستم‌های دیجیتال.

شهریۀ دانشگاه ورسای

سال ۲۰۱۹، دولت فرانسه اعلام کرد دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب حدود ۲،۷۰۰ و ۳،۷۰۰ یورو در سال باید شهریه بپردازند؛ اما بسیاری از دانشگاه‌ها، ازجمله دانشگاه ورسای به این ابلاغیه عمل نمی‌کنند. شهریۀ دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه برابر با دانشجویان اتحادیۀ اروپا است و از همۀ دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سالانه به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو شهریه دریافت می‌شود.

هزینۀ زندگی در شهر ورسای

هزینۀ زندگی در شهر ورسای

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ورسای ۸۲۵ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۴۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۶۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۴۷۵ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۵۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۷ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۹و ۷۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۵۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۰ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۳ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲.۳ یورو.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت تحصیلی به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.

منبع: