رشتۀ مهندسی مکانیک دنیای اطراف ما را ساخته است؛ چراکه مهندسان مکانیک وظیفۀ طراحی و توسعۀ اجزای مختلفی از خودرو و ساختمان تا هواپیما و ایستگاه فضایی را برعهده دارند. دانشجویان رشتۀ مکانیک ترکیبی از علوم و ریاضی و کامپیوتر را می‌آموزند و با ماشین و تولید و نگه‌داری از آن آشنا می‌شوند. موضوع‌های کار رشتۀ مکانیک بی‌پایان‌اند و فارغ‌التحصیلان این رشته در صنایع مختلف، ازجمله خودروسازی و نظامی و سلامت می‌توانند مشغول کار شوند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مکانیک در اسپانیا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید

برترین دانشگاه برای تحصیل مکانیک در اسپانیا دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید است که سال ۱۹۷۱ در این شهر تأسیس شد؛ اما سابقۀ دانشکده‌های آن به قرون هجدهم و نوزدهم باز می‌گردد. هم‌اکنون، بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در بیش از ۱۵۰ رشتۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید نوزده دانشکده و مدرسه دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مدرسۀ معماری،‌ مدرسۀ مهندسی دریا، مدرسۀ مهندسی مخابرات، مدرسۀ ساخت‌وساز، دانشکدۀ تربیت‌بدنی، مدرسۀ مهندسی هوافضا، مدرسۀ مهندسی کشاورزی، مدرسۀ منابع طبیعی، مدرسۀ مهندسی صنایع، مدرسۀ مهندسی معدن و انرژی، مدرسۀ مهندسی طراحی صنعتی، مدرسۀ مهندسی عمران، مدرسۀ مهندسی کامپیوتر، مدرسۀ نقشه‌برداری و مدرسۀ مُد مادرید. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه از‌این‌قرارند: نوآوری دیجیتال، علوم کامپیوتر، مهندسی فوتونیک و مهندسی نرم‌افزار.

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا

دومین دانشگاه معتبر برای تحصیل مکانیک در اسپانیا دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا یا بارسلوناتِک است. این دانشگاه سال ۱۹۷۱ بنیان نهاده شد و بزرگ‌ترین دانشگاه مهندسی در کاتالونیا به‌حساب می‌آید. درحال‌حاضر، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در ۱۸۷ رشتۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بارسلوناتِک مشغول تحصیل هستند. دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا چهارده مدرسه دارد؛ ازجمله مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ مهندسی کشاورزی، مدرسۀ ساخت و تولید، مدرسۀ مهندسی عمران، مدرسۀ مهندسی صنایع، مدرسۀ علوم دریایی، مدرسۀ مهندسی هوافضا، مدرسۀ ریاضی و آمار، مدرسۀ مهندسی صنایع و مدرسۀ معماری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: ارتباطات و رسانه، هنر و طراحی و هنرهای نمایشی، معماری، علوم کامپیوتری، زمین‌شناسی، ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، شیمی، اقتصاد، مدیریت، کشاورزی،‌ مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و مهندسی برق.

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا یکی دیگر از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مکانیک در اسپانیاست که از سال ۱۹۷۱ کارش را در شهر والنسیا آغاز کرد و امروزه، میزبان ۳۸هزار نفر دانشجو در چهارده مدرسه و دانشکده است. برخی از این مدرسه‌ها و دانشکده‌ها عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ کسب‌وکار، ‌مدرسۀ مهندسی کشاورزی، مدرسۀ علوم کامپیوتر، مدرسۀ معماری، مدرسۀ مدیریت ساخت، مدرسۀ مهندسی عمران، مدرسۀ مهندسی طراحی، مدرسۀ مهندسی صنایع و مدرسۀ مهندسی مخابرات. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا می‌توان به این‌ها اشاره کرد: مهندسی عمران و معماری، صنایع، فناوری ارتباطات و انفورماتیک، مدیریت، علوم و فناوری بهداشت، علوم بهداشت، هنر و علوم انسانی، مهندسی و معماری، جنگلداری و کشاورزی و علوم پایه.

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا

دانشگاه کارلوس سوم مادرید

دانشگاه کارلوس سوم مادرید سال ۱۹۸۹ در مادرید تأسیس شد. این دانشگاه رشته‌های انگلیسی‌زبان گوناگونی ارائه می‌کند و حدود ۲۰درصد از شانزده‌هزار نفر دانشجوی آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. بیشترِ شهرت دانشگاه کارلوس سوم مادرید به رشته‌های مدیریتی و اقتصاد است؛ اما یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل مکانیک در اسپانیا نیز به‌شمار می‌آید. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی و دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ ارتباطات و علوم انسانی. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه کارلوس سوم مادرید عبارت‌اند از: علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، ارتباطات، علوم سیاسی، زبان و ادبیات، زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، علوم زیستی، علوم ورزشی، علوم دام‌پزشکی، جنگلداری و کشاورزی، حقوق، شیمی، ریاضی، فیزیک، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران، اقتصاد، حسابداری و مدیریت.

دانشگاه بارسلونا اسپانیا

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مکانیک در اسپانیا دانشگاه بارسلوناست. این دانشگاه سال ۱۴۵۰م بنیان نهاده شد و شش ساختمان و شانزده دانشکده دارد. هم‌اکنون، دانشگاه بارسلونا اسپانیا میزبان بیش از ۶۳هزار نفر دانشجو در بیش از دویست رشتۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ پزشکی و علوم سلامت، دانشکدۀ داروسازی و علوم تغذیه، دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ فیزیک، دانشکدۀ علوم زمین، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ روان‌شناسی و دانشکدۀ تاریخ و جغرافیا. ازجمله رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه بارسلونا اسپانیا می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کارشناسی کسب‌وکار، کارشناسی مطالعۀ زبان انگلیسی، کارشناسی فیزیوتراپی، کارشناسی گردشگری، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد کسب‌وکار بین‌المللی، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد زمین‌شناسی، کارشناسی ارشد فلسفه و کارشناسی ارشد فناوری نانو.

منبع: