بسیاری از کشورهای اروپایی به‌دلایل زیادی گزینۀ مناسبی برای تجربۀ تحصیل خارج از کشورند؛ اما ادامه‌تحصیل خارج از کشور ممکن است با معایبی همراه باشد. به‌طورکلی، امکان آشنایی با فرهنگ‌ها و افراد جدید و دیدن جاذبه‌های گردشگری کشورهای مختلف از مزایای تحصیل خارج از کشور و مواجهه با محیط جدید و ناشناخته و زبان‌های جدید از معایب آن به‌شمار می‌روند. تحصیل در آلمان نیز مانند تمام کشورهای دیگر مزایا و معایبی دارد. در این مطلب، برخی از مزایا و معایب تحصیل در آلمان را شرح می‌دهیم تا راحت‌تر دربارۀ تحصیل در این کشور بتوانید تصمیم‌گیری کنید.

مزایای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان مزایای بسیار زیادی دارد. برای مثال، تحصیل در بیشترِ دانشگاه‌های این کشور رایگان است و هزینۀ زندگی در کشورهای اروپایی به‌طورکلی درمقایسه‌با کشورهایی مانند آمریکا و کانادا ارزان‌تر است و احتمال دارد در اروپا فرصت‌های شغلی بیشتری برای دانشجویان وجود داشته باشد. درادامه، با تعدادی از مزایای تحصیل در آلمان آشنا خواهیم شد.

۱. تحصیل رایگان

از سال ۲۰۱۴، تحصیل در تمام شانزده استان آلمان رایگان شده است و دانشجویان فقط با پرداخت مبلغی اندک بابت انجام امور اداری، در این کشور می‌توانند تحصیل کنند. این قانون برای تمام دانشجویان آلمان، اعم از دانشجویان بومی و بین‌المللی، اجرا می‌شود. این یعنی مبلغ شهریه در آلمان ثابت است و مانند کشورهای دیگر باتوجه‌به ملیت دانشجویان تغییر نمی‌کند. ناگفته نماند تحصیل در تمامی دانشگاه‌های این کشور رایگان نیست و بهتر است پیش از ثبت درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های این کشور، وبگاه مؤسسۀ مدنظر را بررسی کنید.

۲. مؤسسه‌های آموزشی برتر

مؤسسه‌های آموزشی برتر


دانشگاه‌های برتر آلمانی در سراسر این کشور پخش شده‌اند و دانشجویان از میان چهل شهر دانشجویی آلمان، شهری مناسب را برای تحصیل و زندگی‌شان می‌توانند انتخاب کنند. به‌طورکلی، ۴۷ دانشگاه آلمانی در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان و دانشگاه فنی مونیخ در صدر قرار دارند.

۳. امکان داشتن درآمد زیاد

تا فوریۀ‌۲۰۱۹، نرخ بیکاری آلمان حدود ۳.۱درصد گزارش شده است؛ به‌همین‌دلیل، آلمان ازجمله کشورهای اروپایی با نرخ بیکاری بسیار اندک به‌شمار می‌رود. علاوه‌براین به‌گفتۀ وبگاه Statista، دانشجویانی که از دانشگاه‌های آلمانی فارغ‌التحصیل می‌شوند، بین ۳۳،۰۰۰ تا ۵۸،۰۰۰ دلار در سال می‌توانند درآمد کسب کنند. البته میزان درآمد به تحصیلات و رشتۀ تحصیلی دانشجویان بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت با تحصیل در آلمان، انتظار درآمد نسبتاً زیادی می‌توانید داشته باشید.

۴. چهارمین قدرت اقتصادی دنیا

آلمان یکی از کشورهای قدرتمند اقتصادی دنیاست. درواقع، بسیاری از شرکت‌های چندملیتی در این کشور قرار دارند و دانشجویان با مهاجرت تحصیلی به آلمان، بخت زیادی برای یافتن فرصت‌های شغلی و کسب تجربۀ کاری ازطریق برنامه‌های کارآموزی در این شرکت‌ها خواهند داشت.

۵. یادگیری زبان آلمانی

بسیاری از دانشجویان مزایای یادگیری زبان آلمانی را نمی‌دانند. به‌طورکلی در اروپا، تعداد افراد آلمانی‌زبان از افراد ایتالیایی‌زبان یا فرانسوی‌زبان یا اسپانیایی‌زبان بیشتر است. علاوه‌براین، آلمانی زبان بسیاری از شخصیت‌های مشهور، ازجمله کافکا و نیچه است. افرادی مانند فروید، موتزارت، بتهوون و انیشتین نیز به زبان آلمانی صحبت می‌کردند. آلمان دومین صادرکنندۀ بزرگ دنیا و یکی از رهبران صنعت مهندسی و حوزۀ علوم به‌حساب می‌آید؛ به‌همین‌دلیل، یادگیری زبان آلمانی می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

معایب تحصیل در آلمان

زندگی و تحصیل در آلمان علاوه‌بر مزایای بسیارش، معایبی نیز دارد. هنگام صحبت از مزایا و معایب تحصیل در آلمان، ممکن است تعداد مزیت‌ها بیشتر باشد؛ اما گاهی از بعضی مشکلات نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. درادامه، برخی از معایب تحصیل در آلمان را شرح می‌دهیم.

۱. مهاجرت به آلمان

اگرچه هزینۀ زندگی در آلمان از بعضی کشورهای اروپایی دیگر ارزان‌تر است، براساس نتیجه‌های نظرسنجی‌های دانشجویی، می‌توان گفت هزینۀ ماهانۀ زندگی در این کشور حدود ۸۵۰ یوروست و پرداخت این هزینه‌ها برای برخی دانشجویان دشوار به‌نظر می‌رسد. هزینۀ ذکرشده در آلمان قبض تلفن‌همراه، کتاب، پوشاک، موادغذایی، بیمۀ درمانی، هزینۀ تحصیل و اجارۀ مسکن را شامل می‌شود.

۲. لزوم دانستن زبان آلمانی

لزوم دانستن زبان آلمانی


حتی اگر دورۀ تحصیلی‌تان به زبان انگلیسی ارائه شود، برای زندگی در آلمان بهتر است ابتدا کمی با زبان این کشور آشنا شوید. یادگیری زبان آلمانی کمی دشوار است؛ اما آشنایی اولیه با این زبان در برقراری ارتباط روزانه و رفع سوءتفاهم‌های زبانی کمک می‌کند و فرصت‌های جدید برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر این کشور را به رویتان می‌گشاید؛ چراکه بسیاری از دانشگاه‌های آلمان دوره‌های تحصیلی آلمانی‌زبان را برای دانشجویان بین‌المللی به‌‌رایگان برگزار می‌کنند. بنابراین، این موضوع را هم‌زمان جزو مزایا و معایب تحصیل در آلمان می‌توان دانست.

۳. کمبود امکانات

بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان امکانات عالی ندارند. برای مثال، ممکن است در تمامی دانشگاه‌های این کشور کامپیوترهای پیشرفته نتوانید پیدا کنید. علاوه‌براین، استفاده از برخی امکانات برای دانشجویان ممکن است هزینه دربر داشته باشد. برای نمونه، هزینۀ ماهانۀ عضویت در باشگاه‌های ورزشی این کشور حدود بیست یوروست و این موضوع برای برخی دانشجویان مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند.

۴. ساختار دوره‌های آموزشی

این یکی لزوماً از معایب تحصیل در آلمان به‌شمار نمی‌رود؛ اما بهتر است قبل از تصمیم‌گیری برای تحصیل در این کشور، آن را مدنظر قرار دهید. به‌طورکلی، ساختار دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان با مؤسسه‌های آموزشی در کشورهایی مانند آمریکا متفاوت است و پیشنهاد می‌شود دانشجویان قوانین آکادمیک این کشور را با دقت بررسی کنند. برای مثال، ممکن است برای شرکت در امتحانات در آلمان به ثبت‌نام مستقل نیاز باشد و اگر برای شرکت در امتحان ثبت‌نام نکنید، فرصتتان را از دست خواهید داد.

۵. محدودیت‌های کار

دانشجویان غیراروپایی مشغول تحصیل در دانشگاه‌های آلمان اجازه دارند در سال فقط ۱۲۰ روز تمام‌وقت یا ۲۴۰ روز پاره‌وقت کار کنند. اگر دانشجویان این کشور به کار بیشتر نیاز داشته باشند، از مسئولان استخدامی آلمان باید مجوز دریافت کنند و گاهی ممکن است درخواستشان برای دریافت مجوز کار بیشتر از محدودیت رد شود.

نتیجه‌گیری

تحصیل در آلمان مانند هر کشور دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. آلمان از سیستم آموزشی کارآمدی بهره می‌برد و درصورت انتخاب شهر و دانشگاه مناسب، تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی، ازجمله تحصیل رایگان در پی دارد. مشکلات زندگی و تحصیل دانشجویان بین‌المللی در آلمان مانند هر کشور دیگر بخشی از مرحلۀ تطبیق با شرایط و محیط و کسب تجربه‌های جدید است. بااین‌حال با اولویت‌بندی و درنظرگرفتن معیارهای مهم برای انتخاب مقصدتان، تصمیم درستی می‌توانید بگیرید.

اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به آلمان و شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان دارید، با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.


منبع: