دانشگاه کیل (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel) یکی از دانشگاه‌های دولتی آلمان است که در شهر کیل آلمان قرار دارد و قدمتش به سال ۱۶۶۵ باز می‌گردد. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان حدود ۲۶هزار نفر دانشجو در هشت دانشکده است. استادان و فارغ‌التحصیلان و پژوهشگران این دانشگاه در‌مجموع دوازده جایزۀ نوبل برده‌اند. ناگفته نماند دانشگاه کیل به فعالیت در حوزۀ حقوق بین‌الملل شهرت دارد و شهر کیل اولین مؤسسۀ حقوق بین‌الملل آلمان و اروپا را در خود جای داده است. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دربارۀ دانشگاه کیل آلمان و هزینه‌های زندگی در شهر کیل بیشتر توضیح می‌دهیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه کیل

دانشگاه کیل هشت دانشکده دارد: دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ کشاورزی و علوم تغذیه، دانشکدۀ ریاضی و علوم طبیعی، دانشکدۀ کسب‌وکار و اقتصاد و علوم اجتماعی و دانشکدۀ مهندسی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی از‌این‌قرارند: علوم کشاورزی، زیست‌شیمی، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی برق و اطلاعات، زبان‌شناسی، جغرافیا، علوم زمین، علوم کامپیوتر، تاریخ هنر، ریاضی، پزشکی، موسیقی‌شناسی، علوم آموزش، داروسازی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، حقوق، جامعه‌شناسی، علوم ورزشی، اقتصاد و مهندسی صنایع.

افزون‌براین، در دانشگاه مذکور این رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود: علوم کشاورزی، علوم زمین، پژوهش دارو، مطالعات آلمانی،‌ جغرافیا، علوم کامپیوتر، جامعه‌شناسی، باستان‌شناسی، هنرهای زیبا، تاریخ هنر، ادبیات لاتین، ریاضی، زیست‌شناسی مولکولی، علوم آموزش، داروسازی، فلسفه، فیزیک، روان‌شناسی، علوم ورزشی، علوم سیاسی، شیمی و دندان‌پزشکی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز عبارت‌اند از: اقتصاد، امورمالی، مهندسی مواد، زیست‌شناسی، فیزیک اقلیمی، مدیریت محیط‌زیستی، ادبیات و فرهنگ انگلیسی، علوم مواد لبنی، مدیریت بیمارستان و حقوق.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کیل

تحصیل در دانشگاه کیل برای همۀ دانشجویان رایگان است و در هر نیمسال دانشجویان فقط حدود ۲۷۰ یورو برای هزینه‌های اداری ثبت‌نام باید بپردازند. این مبلغ استفادۀ رایگان از حمل‌ونقل عمومی در شهر و استفادۀ رایگان از قطار در ایالت شلسویگ‌هولشتاین را نیز شامل می‌شود. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی برای دریافت کمک‌هزینۀ زندگی از نهادهای دولتی مانند DAAD می‌توانند اقدام کنند.

هزینۀ زندگی در شهر کیل

هزینۀ زندگی در شهر کیل

هزینۀ زندگی در شهر کیل برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۴۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۱۶ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۸۶ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۰۷۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۵۵ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۹۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۳ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت به ۸ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر به ۴۵ یورو می‌رسد. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۰.۹ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو. همچنین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۶ و ۶۰ یورو باید پرداخت کرد.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: