رشتۀ آمار علم کسب اطلاعات از داده است. دانش آمار کمک می‌کند روش‌های مناسب جمع‌آوری داده و تحلیل صحیح آن‌ها و ارائۀ مؤثر نتیجۀ تحلیل را بیاموزید؛ به‌همین‌سبب، این رشته نقشی بزرگ در فرایند اکتشافات علمی و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و پیش‌بینی‌های گوناگون ایفا می‌کند. برای فارغ‌التحصیلان رشتۀ آمار در تمام بخش‌های جامعه از نهادهای دولتی تا کسب‌وکارهای خصوصی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها موقعیت شغلی وجود دارد. در مقام آماردان، در ساخت داروهای جدید یا استراتژی بازار کسب‌وکارها یا مدیریت سرمایه‌گذاری سازمان‌ها می‌توانید مؤثر باشید. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، پنج دانشگاه برتر برای تحصیل آمار در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس برترین دانشگاه برای تحصیل آمار در فرانسه است. این دانشگاه از سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرد و مجموعه‌ای از کالج‌های مختلف است و هم‌اکنون، از بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه PSL عبارت‌اند از: حسابداری و حسابرسی، بانکداری و امورمالی، بیمه، مهندسی پزشکی، شیمی، علوم شناختی و علوم زمین.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن دیگر دانشگاه مطرح برای تحصیل آمار در فرانسه است و تاریخ تأسیس آن به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد؛ اما از سال ۲۰۱۸ و پس از ادغام با چند دانشگاه دیگر، روند جدیدی آغاز کرد. درحال‌حاضر، دانشگاه سوربن میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکده است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ هنر و باستان‌شناسی.

دانشگاه پاریس

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل آمار در فرانسه دانشگاه پاریس است. هم‌اکنون، بیش از ۶۴هزار نفر دانشجو در سه دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این سه دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ سلامت و بهداشت و دانشکدۀ علوم پایه و دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی. در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پاریس، رشته‌های انگلیسی‌زبان متنوعی ارائه می‌شود؛ ازجمله علوم اعصاب،‌ علوم زمین، بانکداری و امورمالی، حقوق، بهداشت عمومی، زیست‌مهندسی، مهندسی پزشکی، فیزیک، شیمی، علوم زیستی، علوم آموزش و علوم دیجیتال.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس ساکلی

در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل آمار در فرانسه، نام دانشگاه پاریس ساکلی نیز دیده می‌شود. این دانشگاه جانشین دانشگاه پاریس ساد (Université Paris-Sud) به‌شمار می‌آید و امروزه، از بیش از ۶۰هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پاریس ساکلی بدین‌شرح‌اند: آموزش، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، علوم دارویی و بهداشت زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، محیط‌زیست، سیستم‌های تغذیه و کشاورزی و منابع غذایی، شیمی، علوم کامپیوتری، علوم انسانی، علوم زیستی و بهداشت، ریاضی، فیزیک، بهداشت عمومی، علوم سیاسی، علوم ورزشی، حقوق، اقتصاد و مدیریت.

دانشگاه مون‌پلیه

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل آمار در فرانسه دانشگاه مون‌پلیه است. این دانشگاه در قرن سیزدهم میلادی بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ۱۵هزار نفر دانشجو در پانزده دانشکده و مدرسۀ آن مشغول تحصیل هستند. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مون‌پلیه عبارت‌اند از: مکانیک، مهندسی عمران، بوم‌شناسی، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌فناوری، علوم آموزشی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، دندان‌پزشکی، الکترونیک، ریاضی، انفورماتیک، فیزیک و اخترفیزیک.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: