فرانسه از بازگشایی مرزهای کشورش به‌روی مسافرانی از کانادا و آمریکا خبر داد. فرانسه پس از اقدامات موفقیت‌آمیز کشورهای کانادا و آمریکا در مهار کرونا و روند مثبت واکسیناسیون و کاهش موارد ابتلا به کرونا در این دو کشور، محدودیت‌های سفر از کانادا و آمریکا را به این کشور برداشته و این دو را در فهرست سبز خود قرار داده است.

تصمیم بازگشایی مرزهای فرانسه روی مسافران کانادا و آمریکا پنج‌شنبه ۱۷ژوئن۲۰۲۱ (۲۷خرداد) گرفته شده است. یکی از مقام‌های دولتی فرانسه اعلام کرده است دو کشور آمریکا و کانادا از فهرست نارنجی به فهرست سبز منتقل شده‌اند؛ بنابراین، مسافران از مبدأ کانادا و آمریکا بدون محدودیت و بدون نیاز به ارائۀ دلیلی محکم به فرانسه می‌توانند سفر کنند. ناگفته نماند فرانسه از گردشگران واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده نیز استقبال می‌کند. مسافران واکسینه‌شده با یکی از واکسن‌های تاییدشدۀ آژانس دارویی اروپا (EMA) بدون نیاز به انجام آزمایش‌های کرونا قبل یا پس از ورود به فرانسه می‌توانند وارد این کشور شوند. واکسن‌های تاییدشدۀ آژانس دارویی اروپا عبارت‌اند از: فایزر (Pfizer)، آسترازنکا (Astra Zeneca)، مدرنا (Moderna) و جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson). دراین‌میان، مسافران واکسینه‌نشده پیش از رسیدن به فرانسه نتایج منفی آزمون PCR یا آزمایش آنتی‌ژن انجام‌شده در ۷۲ ساعت گذشته را باید ارائه دهند.

در‌حال‌حاضر علاوه‌بر کانادا و آمریکا، کشورهای اتحادیۀ اروپا و منطقۀ شنگن، استرالیا، کره‌جنوبی، اسرائیل، ژاپن، لبنان، نیوزلند و سنگاپور در فهرست سبز کشورهای بدون محدودیت سفر به فرانسه قرار دارند. ۴ژوئن، فرانسه فهرستی منتشر و در آن اعلام کرده بود مسافرانی از کشورهای اتحادیۀ اروپا، ایسلند، سوئیس، لیختن‌اشتاین و نروژ به فرانسه می‌توانند سفر کنند؛ فهرستی که در آن، کانادا و ایالات متحدۀ آمریکا جزو کشورهای نارنجی محسوب می‌شدند.

از ۹ژوئن۲۰۲۱ (۱۹خرداد)، مسافران واکسینه‌شده با واکسن‌های تأییدشدۀ آژانس دارویی اروپا (EMA) از کشورهای کانادا و آمریکا بدون محدودیت و افراد واکسینه‌نشده فقط با دلایل ضروری به فرانسه می‌توانستند سفر کنند. مسافران واکسینه‌نشده ۷۲ ساعت قبل از رسیدن به فرانسه آزمایش PCR یا ۴۸ ساعت قبل از سفر آزمایش آنتی‌ژن باید می‌دادند و پس از ورود به فرانسه نیز، باردیگر آزمایش آنتی‌ژن را باید پشت‌سر می‌گذاشتند و یک هفته در قرنطینه می‌ماندند.

فرانسه در حالی تصمیم گرفته است مرزهای کشورش را به‌روی مسافرانی از کانادا و آمریکا باز کند که در فهرست کشورهای ایمن اروپایی دربرابر ویروس کرونا، در رتبۀ سوم قرار دارد. شایان ذکر است انتظار می‌رود به‌زودی شورای اتحادیۀ اروپا توصیه‌ای دربارۀ حذف ممنوعیت ورود مسافران به اروپا از مبدأ آمریکا صادر کند.

منبع: