اگر به فرایندهای کشاورزی علاقه‌مندید، تحصیل رشته‌های مرتبط با کشاورزی در ایتالیا گزینه‌ای مناسب برایتان است. هدف دانشجویان این رشته تولید موادغذایی به کارآمدترین روش و مطابق با نکته‌های محیط‌زیستی است. با تحصیل در این رشته‌ها، دانش لازم برای مدیریت و کاشت و برداشت محصولات غذایی را کسب می‌کنید. گفتنی است بیش از ۴۰درصد مردم جهان در صنعت کشاورزی کار می‌کنند و فرصت‌های متنوعی برای فارغ‌التحصیلان رشتۀ کشاورزی در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا برترین دانشگاه‌ برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا است و تاریخ تأسیسش به قرن یازدهم میلادی باز می‌گردد. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه نیز دنیا محسوب می‌شود که از سال ۱۰۸۸م بی‌وقفه فعال بوده است و هم‌اکنون، بیش از ۶۵هزار نفر دانشجو در ۳۴۰ رشته مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ مهندسی،‌ دانشکدۀ علوم پایه و دانشکدۀ پزشکی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه بولونیا از‌این‌قرارند: کشاورزی، اقتصاد و مدیریت، آموزش، مهندسی و معماری، علوم انسانی، زبان و ادبیات، حقوق،‌ پزشکی، داروسازی و زیست‌فناوری، علوم سیاسی، روان‌شناسی، علوم طبیعی، جامعه‌شناسی، علوم ورزشی، آمار و دام‌پزشکی.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا است. این دانشگاه در سال ۱۲۲۲م شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۴۴هزار نفر دانشجو در هشت دانشکدۀ خود است. دانشکده‌های دانشگاه پادوا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کشاورزی و دام‌پزشکی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ روان‌شناسی و دانشکدۀ علوم پایه. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد نیز از‌این‌قرارند: علوم جنگل، کشاورزی پایدار، زیست‌فناوری در علوم تغذیه، مدیریت کسب‌وکار، اقتصاد و امورمالی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کنترل سیستم، پزشکی و جراحی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری داروشناسی، علوم داده، زیست‌شناسی مولکولی و فیزیک.

دانشگاه فلورانس

دانشگاه فلورانس سال ۱۳۲۱م بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۱هزار نفر دانشجو در ۱۳۰ رشتۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه که یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا به‌شمار می‌آید دَه دانشکده دارد: دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم بهداشت، دانشکدۀ علوم انسانی و آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک، دانشکدۀ علوم سیاسی و دانشکدۀ روان‌شناسی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه فلورانس بدین‌شرح‌اند: علوم کشاورزی، علوم حیات‌وحش، طراحی صنعتی، آمار، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، پرستاری، فلسفه، تاریخ، زمین‌شناسی، فیزیک، علوم سیاسی، مدیریت منابع طبیعی، معماری، باستان‌شناسی، شیمی و روابط بین‌الملل.

دانشگاه فلورانس

دانشگاه میلان

یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا دانشگاه میلان است که در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و هم‌اکنون، از بیش از ۶۱هزار نفر دانشجو در ۱۴۰ رشته میزبان می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی و علوم غذایی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ دام‌پزشکی، دانشکدۀ علوم ورزشی و دانشکدۀ زبان و ارتباطات. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه میلان از‌این‌قرارند: علوم داده و اقتصاد، علوم کامپیوتر، شیمی صنعتی، محیط‌زیست و اقتصاد غذایی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری مولکولی، گیاه‌شناسی، زیست‌فناوری اقتصادی، توسعۀ پایدار، علوم اجتماعی،‌ اقتصاد و علوم سیاسی، علوم رفتارشناختی و روابط بین‌الملل.

دانشگاه ناپل

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل کشاورزی در ایتالیا دانشگاه ناپل است. این دانشگاه در سال ۱۲۲۴م بنیان نهاده شد و امروزه، بیش از ۹۳هزار نفر دانشجو در ۲۶ دپارتمان آن در حال تحصیل هستند. دانشگاه ناپل چهار دانشکده دارد: دانشکدۀ کشاورزی و دام‌پزشکی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ پلی‌تکنیک و علوم پایه. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کشاورزی، معماری،‌ اقتصاد، داروسازی، حقوق،‌ مهندسی،‌ پزشکی، جراحی، دام‌پزشکی، علوم زیست‌فناوری، ریاضی، فیزیک، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و علوم انسانی.

منبع: