شروع تحصیلات عالی تجربه‌ای هیجان‌انگیز است؛ اما ادامه‌تحصیل خارج از کشور در عین هیجان‌انگیزبودن، ممکن است با ترس از تغییر همراه باشد. تحصیل خارج از کشور مزایا و معایبی دارد. برای مثال، با انتخاب دانشگاهی خارجی برای ادامه‌تحصیل از مکان‌های جدید می‌توانید دیدن کنید و با افراد مختلف آشنا شوید و دربارۀ فرهنگ‌های مختلف چیزهای جدیدی یاد بگیرید. درمقابل، رویا‌رویی با محیط ناشناخته و زبان جدید و افراد ناآشنا ممکن است شما را کمی بترساند. تحصیل در فرانسه نیز مانند تمام کشورهای دیگر مزایا و معایبی دارد. در این مطلب، برخی از مزایا و معایب تحصیل در فرانسه را شرح می‌دهیم تا درنهایت بتوانید راحت‌تر درباره این کشور تصمیم‌گیری کنید.

مزایای تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه مزایای زیادی دارد. برای مثال، هزینۀ تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی به‌طورکلی درمقایسه‌با کشورهایی مانند آمریکا ارزان‌تر است و احتمال دارد در اروپا فرصت‌های شغلی بیشتری برای دانشجویان وجود داشته باشد. درادامه، با تعدادی از مزایای تحصیل در فرانسه آشنا خواهیم شد.

۱. تحصیل ارزان

دانشگاه‌های فرانسه برخلاف بسیاری از دانشگاه‌های دنیا مانند دانشگاه‌های آمریکایی، دوره‌های تحصیلی کم‌هزینه‌ای برگزار می‌کنند. این یعنی برای تحصیل در فرانسه به دریافت وام‌های دانشجویی و بازپرداخت آن‌ها نیازی نخواهید داشت. علاوه‌براین، دولت فرانسه کمک‌هزینه‌های زیادی برای تحصیل در نظر گرفته است و دانشجویان از امکانات تخفیف در شهریه و هزینه‌های زندگی در این کشور می‌توانند بهره‌مند شوند. البته همۀ دانشجویان از این امکانات نمی‌توانند استفاده کنند؛ اما نگران نباشید؛ چراکه هزینۀ تحصیل در فرانسه درمجموع از بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی دیگر کمتر است.

۲. هزینۀ کم مسکن و حمل‌ونقل

هزینۀ کم مسکن و حمل‌ونقل


هزینۀ حمل‌ونقل در فرانسه برای دانشجویان بسیار مقرون‌به‌صرفه است. درواقع، شبکۀ حمل‌ونقل TER در فرانسه به دانشجویان و افراد جوان ساکن تمام شهرهای فرانسه تخفیف می‌دهد. افزون‌براین، بسیاری از دانشجویان در شهرهایی مانند پاریس از سیستم کرایۀ دوچرخۀ کارآمد و ارزان برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنند. ناگفته نماند سازمان CAF کمک‌هزینه‌ای برای اجارۀ مسکن دانشجویان اعطا می‌کند. این کمک‌هزینه به تمام دانشجویان، ازجمله دانشجویان فرانسوی و دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرد. ارزش کمک‌هزینۀ سازمان CAF حدود صد تا دویست یورو در ماه است؛ البته حدود دو ماه پس از ثبت درخواست، برای متقاضیان واریز می‌شود. دانشجویان برای دریافت این کمک‌هزینه شرایط زیر را باید داشته باشند:

  • به‌تنهایی یا همراه با چند نفر دیگر آپارتمانی اجاره کرده باشند؛
  • با صاحب‌خانه ارتباط فامیلی نداشته باشند؛
  • از حمایت مالی برخوردار نباشند.

۳. فرصت‌های شغلی پس از تحصیل

بسیاری از دانشجویان پس از پایان تحصیل خارج از کشور به‌دنبال شغل می‌گردند. به‌طورکلی، گرفتن ویزای کاری یا اجازۀ اقامت در بسیاری از کشورها ساده نیست؛ اما خوشبختانه فرانسه در این فهرست قرار نمی‌گیرد. هر شخصی که تمام‌وقت در فرانسه تحصیل کند، از مزایای مجوز کار یک‌ساله پس از تحصیل می‌تواند بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به فرانسه

معایب تحصیل در فرانسه

زندگی و تحصیل در فرانسه علاوه‌بر مزایای ذکرشده، معایبی نیز دارد. هنگام صحبت از مزایا و معایب تحصیل در فرانسه، ممکن است تعداد مزیت‌ها بیشتر باشد؛ اما گاهی از این مشکلات نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. درادامه، برخی از معایب تحصیل در فرانسه را برمی‌شماریم.

۱. موانع مربوط به زبان

موانع مربوط به زبان


بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه از زبان انگلیسی برای ارتباط با دانشجویان خارجی استفاده می‌کنند و تحصیل در این دانشگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما همان‌طورکه می‌دانید، بسیاری از افراد بومی فرانسه فقط به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. به‌همین‌دلیل، شاید ارتباط برقرارکردن با دانشجویان یا افراد دیگر در جامعۀ محلی به زبان فرانسوی برایتان دشوار شود و این یعنی برای زندگی در میان جامعۀ فرانسوی‌زبان زبان فرانسوی را باید یاد بگیرید. ازآنجاکه با یادگیری زبان‌های جدید فرصت‌های کاری بهتری خواهید یافت، این موضوع را هم‌زمان جزو مزایا و معایب تحصیل در فرانسه می‌توان دانست.

۲. تحصیل خصوصی گران

اگرچه بسیاری از دوره‌های آموزشی در فرانسه در دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شوند، رشته‌های معدودی را تنها در مؤسسه‌های آموزش عالی و کالج‌های خصوصی می‌توانید پیدا کنید و تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه، مانند تمام کشورهای دیگر ممکن است گران باشد.

۳. هزینۀ زندگی نسبتاً زیاد

همان‌طور‌که گفتیم، دانشجویان در فرانسه از مزایای تخفیف‌ها و کمک‌هزینه‌های دانشجویی می‌توانند استفاده کنند؛ اما زندگی در این کشور ممکن است پرهزینه باشد. به‌گفتۀ وبگاه اکونومیست، پاریس یکی از شهرهای گران دنیا و هم‌ردۀ شهرهایی مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور است؛ بنابراین، ممکن است کنارآمدن با زندگی پرهزینه در این کشور کمی برایتان دشوار باشد. اگر به تحصیل در فرانسه علاقه‌مندید، بهتر است شهرهای کوچک‌تر مانند برست و لیموژ را نیز در میان گزینه‌هایتان قرار دهید.

نتیجه‌گیری

تحصیل در فرانسه مانند هر کشور دیگری مزایا و معایب خاص خودش را دارد. فرانسه سیستم آموزشی کارآمدی دارد و درصورت انتخاب شهر و دانشگاه مناسب شرایطتان، تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. معایب و مشکلات زندگی و تحصیل در کشور مقصد بخشی از مرحلۀ تطبیق با شرایط و کسب تجربه‌های جدید است که دانشجویان بین‌المللی در همه‌جای دنیا با آن مواجه می‌شوند. بااین‌حال با اولویت‌بندی معیارهای مهم برای انتخاب مقصدتان، تصمیم درستی می‌توانید بگیرید.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی فرانسه

منبع: