زمانی‌که تصمیم نهایی را برای تحصیل در خارج از کشور گرفتید، تحقیق دربارۀ دانشگاه‌ها و طرز اپلای و ثبت درخواست پذیرش را باید آغاز کنید. فرایند اپلای برای دانشگاه‌های خارج از کشور در ابتدا کمی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ اما مضطرب نشوید. هرچه سریع‌تر جست‌وجو برای اطلاعات و فرایند اپلای را شروع کنید، احتمال دریافت پذیرش از دانشگاه مدنظرتان بیشتر خواهد بود. اپلای برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی مانند تحصیل در فرانسه، آلمان، ایتالیا، سوئد و انگلستان یا دانشگاه‌های هر کشور دیگری به‌اندازه‌ای که فکر می‌کنید، پیچیده و دشوار نیست. برای این کار، فقط به جزئیات باید توجه و مدارک لازم را هرچه‌سریع‌تر آماده کنید. در این مقاله، تعدادی از نکات مهم برای اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور را بیان خواهیم کرد تا با این فرایند بیشتر آشنا شوید.

۱. چند گزینه داشته باشید

یکی از نکات مهم برای اپلای در دانشگاه‌ها، داشتن گزینه‌های جایگزین است. حتی اگر هدف روشنی در ذهن دارید و می‌دانید در چه دانشگاهی می‌خواهید تحصیل کنید، بهتر است حداقل در سه دانشگاه در مکان‌های مختلف اپلای کنید. گاهی اوقات به هر دلیلی از دانشگاه مدنظرتان پذیرش نمی‌گیرید؛ اما از پاسخ منفی ناامید نشوید. تلاش کنید تصویر بزرگ‌تر آینده‌تان را در ذهن داشته باشید و اجازه ندهید موانع شما را ناامید کنند.

۲. واقع‌بین و مطلع باشید

شرایط لازم آکادمیک برای اپلای در دانشگاه‌های مدنظرتان را با دقت بررسی کنید تا احتمال پذیرش در دانشگاه مقصد را بتوانید تخمین بزنید. واقع‌بین‌بودن از نکات مهم برای اپلای در دانشگاه‌هاست. اگر دقیقاً شرایط لازم را نمی‌دانید، با دپارتمان دانشجویان بین‌المللی یا مشاوران پذیرش در دانشگاه مدنظرتان تماس بگیرید. بیشترِ اوقات، جزئیات این شرایط در وبگاه دانشگاه‌ها دردسترس است و فقط دربارۀ آن‌ها باید جست‌وجو کنید و از به‌روزبودنشان مطمئن شوید.

۳. از فرایند اپلای مطلع شوید

از فرایند اپلای مطلع شوید


برای اپلای اغلب مستقیماً ازطریق وبگاه دانشگاه مدنظرتان باید اقدام کنید. ابتدا تمام مدارک لازم را در وبگاه دانشگاه باید ثبت یا ازطریق پست فیزیکی برای دانشگاه ارسال کنید. در بعضی از کشورها، ازطریق پلتفرم آنلاین مشخصی فرایند اپلای را می‌توانید آغاز کنید؛ در‌این‌صورت، کارتان راحت‌تر می‌شود و هم‌زمان به دانشگاه‌های بیشتری می‌توانید دسترسی داشته باشید. برخی از این پلتفرم‌ها امکانات بیشتری مانند امکان کمک برای انتخاب مقطع تحصیلی را نیز دراختیار افراد می‌گذارند؛ بنابراین، حتی اگر از رشتۀ مطلوب برای ادامه‌تحصیل مطمئن نیستید، از این ابزارها می‌توانید بهره ببرید. پیش از شروع فرایند اپلای برای دانشگاه‌ها، قوانین و شرایط تحصیل در کشور مقصد مدنظرتان را بررسی کنید؛ چراکه کشورهای مختلف بسته به ملیت و وضعیت شما ممکن است شرایط خاصی برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ها در نظر گرفته باشند یا از شما بسته به وضعیتتان مدارک خاص و اضافه‌ای درخواست کنند.

۴. به جزئیات دقت کنید

یکی دیگر از نکات مهم برای اپلای در دانشگاه‌ها، توجه به جزئیات است. توجه به جزئیات به‌خصوص زمانی اهمیت ویژه‌ای دارد که هم‌زمان برای پذیرش در چند دانشگاه اقدام می‌کنید. مطمئن شوید تمام مراحل ثبت درخواست را با دقت دنبال کرده‌اید. برای این کار بهتر است دانشگاه‌های محبوبتان را در اولویت قرار دهید. توجه کنید اگر دقیق نباشید، ممکن است احتمال دریافت پذیرش از مقصد مطلوبتان را از دست بدهید؛ بنابراین، از مراحل فرایند پذیرش در کشورها و دانشگاه‌های مدنظرتان مطمئن شوید.

۵. انگیزه‌نامه‌ای عالی بنویسید

بعضی از دانشگاه‌ها در فرایند اپلای از شما انگیزه‌نامه درخواست می‌کنند. با کمی جست‌وجو در اینترنت مثال‌های زیادی از شکل و محتوای انگیزه‌نامه‌ها می‌توانید بیابید؛ اما بهتر است در نوشتن انگیزه‌نامه کمی متفاوت‌تر از نمونه‌های موجود در اینترنت عمل کنید. در نوشتن انگیزه‌نامه، باید صادق باشید و تمام تجربه‌های مرتبط با شرایط لازم اپلای در دورۀ مدنظرتان را به‌اشتراک بگذارید. در انگیزه‌نامه حتماً دلایلتان برای انتخاب دانشگاه و رشتۀ خاص و انتظارتان از نتیجۀ شرکت در دورۀ تحصیلی مدنظر را توضیح دهید.

۶. به تشریفات اداری توجه کنید

توجه به مراحل و تشریفات اداری از دیگر نکات مهم برای اپلای در دانشگاه‌های خارج از کشور است. برای اپلای در دانشگاه‌ها تمام مدارکتان را به زبان کشور مقصد باید ترجمه کنید و تأیید مترجمان و مسئولان لازم را بگیرید. گاهی اوقات فقط یک مُهر در سرنوشتتان برای پذیرش در دانشگاه مدنظر می‌تواند تأثیرگذار باشد. تمام مدارک را پیش از ارسال با دقت بررسی و آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن آماده کنید. اگر مدارک را زود آماده کنید، برای اصلاح اشتباه‌های احتمالی فرصت بیشتری خواهید داشت.



منبع: