دانشگاه لیون ۳ (Université Jean Moulin Lyon 3) دانشگاهی دولتی در شهر لیون فرانسه است که بیشتر روی علوم اجتماعی و حقوق تمرکز دارد. تاریخ تأسیس این دانشگاه به سال ۱۹۷۳ باز می‌گردد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۲۹هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه پردیس خود است. ناگفته نماند از این تعداد بیش از ۵هزار نفر دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشگاه لیون ۳ نوزده واحد پژوهش و هفت مدرسۀ دکتری نیز در خود جای داده است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه لیون ۳ را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لیون ۳

دانشگاه لیون ۳ پنج دانشکده دارد: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، دانشکدۀ هنر و تمدن، دانشکدۀ فلسفه و مدرسۀ مدیریت. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: زبان‌های خارجی کاربردی (انگلیسی، آلمانی، عربی، چینی، کره‌ای، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، لهستانی و روسی)، ادبیات فرانسه، حقوق، علوم سیاسی، مدیریت، حسابداری، مدیریت علوم انسانی، مدیریت گروه، علوم مدیریت، جغرافیا و نقشه‌برداری، تاریخ، فلسفه، ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌شود. برخی از این رشته‌ها بدین‌شرح‌اند: نشر دیجیتال، زبان تجارت بین‌الملل، زبان کسب‌وکار بین‌المللی، زبان ارتباطات بین‌المللی، زبان و مدیریت، زبان و حقوق، ادبیات فرانسوی، آموزش، زبان و فرهنگ باستانی، ترجمۀ بازرگانی و حقوقی (انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و ایتالیایی)، ارتباطات دیجیتال، توسعۀ پایدار منطقه‌ای، مدیریت زمین، مهندسی حمل‌ونقل، تاریخ، تاریخ فلسفه، فلسفه، فلسفۀ معاصر، اخلاق، زیبایی‌شناسی، مذاهب و جوامع، بازسازی شرکت‌ها، حسابداری، کنترل مدیریت، بانکداری، مدیریت، حقوق کسب‌وکار، حقوق بیمه، حقوق مالیات، حقوق بین‌الملل، حقوق جزایی، حقوق عمومی،‌ حقوق خصوصی، حقوق اجتماعی، کارآفرینی و مدیریت پروژه، مدیریت سرمایه، مدیریت تولید، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، مدیریت و تجارت بین‌الملل، بازاریابی و فروش و روابط بین‌الملل.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لیون ۳

شهریۀ دانشگاه لیون ۳ برای سال تحصیلی ۲۰۲۱ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو در سال اعلام شده است. این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ اما دانشجویان از بورسیه‌های دولت فرانسه مانند بورسیه ایفل برای تحصیل می‌توانند استفاده کنند.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لیون ۳

هزینۀ زندگی در شهر لیون

هزینۀ زندگی در شهر لیون برای هر نفر بدون هزینۀ اجارۀ‌ مسکن، حدود ۸۴۰ یورو در ماه است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به ۷۰۰ یورو و هزینۀ اجارۀ همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر به ۵۰۰ یورو در ماه می‌رسد. از طرفی دیگر، اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه در خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۱.۹ و ۶۴ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت به حدود ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر به حدود ۵۰ یورو می‌رسد. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۹ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو.

منبع: