شهر نیس با جمعیتی نزدیک به ۳۵۰هزار نفر یکی از مناطق پرجمعیت کشور فرانسه است. این شهر درکنار دریای مدیترانه و پای رشته‌کوه آلپ قرار دارد و به‌درستی «نیس زیبا» (Nice la Belle) لقب گرفته است. تاریخ تأسیس شهر نیس به ۳۵۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد؛ اما در آن منطقه شواهدی از استفاده از آتش در ۳۸۰هزار سال پیش پیدا شده است. ناگفته نماند به‌دلیل تاریخچه و آب‌وهوای مطبوع‌، این شهر یکی از جاذبه‌های بزرگ گردشگری کشور فرانسه به‌حساب می‌آید که سالانه بیش از چهارمیلیون نفر گردشگر از آن بازدید می‌کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شهر نیس را معرفی می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر نیس

تابستان‌های شهر نیس کوتاه و شرجی با آسمانی صاف؛ اما زمستان‌هایش سرد و طولانی و اغلب نیمه‌ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۵ تا ۲۸ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از ۲ یا بیشتر از ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب ۲۸ و ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه به‌ترتیب ۱۲ و ۵ درجۀ سانتی‌گراد است. افزون‌براین، حدود نُه ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در یازده ماه از سال وجود دارد. نکتۀ مهم دیگر اینکه هفت ماه از سال در این شهر باد با میانگین سرعت حدود ۱۲ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

بیشتر بخوانید: ویزای تحصیلی فرانسه

دانشگاه کوت دازور

سال ۲۰۱۹، دانشگاه کوت دازور با دانشگاه سوفیا آنتی‌پولیس ادغام شد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: زبان‌های خارجی، ادبیات، ریاضی، موسیقی‌شناسی،‌ فلسفه‌، فیزیک، هنرهای نمایشی، شیمی، حقوق، اقتصاد و مدیریت، الکترونیک، تاریخ، ارتباطات، روان‌شناسی و علوم زمین. در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کوت دازور نیز رشته‌های گوناگونی ارائه می‌شود؛ از‌جمله ادبیات، ریاضی، آموزش، بانکداری و امورمالی، روان‌شناسی، علوم زمین، علوم سیاسی، مواد و مهندسی، هنر، شیمی مولکولی، تمدن و فرهنگ، حسابرسی، علوم کامپیوتر، اقتصاد،‌ الکترونیک، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت محیط‌زیست، مدیریت سرمایه، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، مهندسی سلامت، علوم اجتماعی و گردشگری.

هزینۀ زندگی در شهر نیس

هزینۀ زندگی در شهر نیس

هزینۀ زندگی در شهر نیس برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۸۶۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۵۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۳۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۹۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۱،۴۰۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۴ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۵۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

بیشتر بخوانید : مهاجرت تحصیلی به فرانسه

منبع: