تاریخ تأسیس شهر والنسیا به پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد و هم‌اکنون، با بیش از هشتصدهزار نفر جمعیت پس از شهرهای مادرید و بارسلونا، سومین شهر بزرگ اسپانیاست. بندر والنسیا نیز پنجمین بندر شلوغ اروپا و شلوغ‌ترین بندر دریای مدیترانه شناخته می‌شود. ناگفته نماند به‌دلیل تاریخچۀ طولانی این شهر و جذابیت‌های گردشگری‌اش، اکثر فرصت‌های شغلی در شهر والنسیا در حوزۀ مشاغل خدماتی است. درکنار مشاغل خدماتی، صنایع تولیدی و کشاورزی نیز در این شهر رونق دارند. ناگفته نماند شهر والنسیا از دو دانشگاه والنسیا و پلی‌تکنیک والنسیا میزبانی می‌کند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، دانشگاه های والنسیا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه والنسیا

برترین نام در میان دانشگاه های والنسیا دانشگاه والنسیا (Universitat de València) است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های بسیار قدیمی اسپانیاست که تاریخ تأسیسش به سال ۱۴۹۹م می‌رسد. امروزه، دانشگاه والنسیا ازجمله دانشگاه‌های برتر و پیشرو اسپانیا محسوب می‌شود و درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. اکثر ‌رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه به زبان اسپانیایی هستند؛ اما برخی از رشته‌ها نیز به‌صورت ترکیبی از زبان اسپانیایی و انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه والنسیا هجده دانشکده دارد: دانشکدۀ ارتباطات و زبان‌شناسی و مترجمی، دانشکدۀ فلسفه و علوم آموزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ فیزیک، دانشکدۀ فیزیوتراپی، دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ تاریخ و جغرافیا، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ ریاضیات، دانشکدۀ پزشکی و دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ تربیت‌مدرس و دانشکدۀ مهندسی.

برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در دانشگاه یادشده از‌این‌قرارند: معماری، تاریخ، فلسفه، الهیات، هنر، هنرهای نمایشی، ادبیات، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، ریاضی، آمار، اقتصاد، حسابداری، مدیریت، ارتباطات، علوم سیاسی، جغرافیا، جامعه‌شناسی، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، علوم ورزشی، علوم زیست‌شناسی، علوم کشاورزی، پزشکی و دندان‌پزشکی، آموزش، روان‌شناسی و حقوق. ناگفته نماند هزینۀ تحصیل در اغلب رشته‌های این دانشگاه حدود ۲،۶۰۰ یورو در سال است.

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا (Universidad Politécnica de Valencia) دومین نام در فهرست دانشگاه های والنسیا است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۸ با تمرکز روی علوم و فناوری شروع به کار کرد. هم‌اکنون، بیش از ۳۷هزار نفر دانشجو در سه پردیس دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه ۴۸ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۸۱ رشته در مقطع دکتری ارائه می‌دهد. برخی از دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار، دانشکدۀ هنرهای زیبا، مدرسۀ مهندسی صنایع، مدرسۀ انفورماتیک، مدرسۀ مهندسی کشاورزی و محیط‌‌‌‌زیست، مدرسۀ معماری، مدرسۀ مهندسی ساخت، مدرسۀ مهندسی عمران، مدرسۀ مهندسی طراحی و مدرسۀ دکتری. برخی از رشته‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: مهندسی ساخت، مهندسی عمران و معماری، صنایع، فناوری ارتباطات، هنر و علوم انسانی، مهندسی و معماری، جنگلداری و کشاورزی، مدیریت، علوم بهداشت و علوم پایه. شهریۀ سالانۀ تحصیل در این دانشگاه به حدود ۲،۶۰۰ یورو می‌رسد.

هزینه زندگی در والنسیا

هزینه زندگی در والنسیا

هزینۀ زندگی در شهر والنسیا برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۶۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۲۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۱۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۱۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۳۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۲۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۷ یورو در ماه است. ناگفته نماند برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۴۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۳۸ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۴ یورو.

منبع: