دانشگاه ماربورگ (Philipps-Universität Marburg) سال ۱۵۷۲م در شهری به همین نام بنیان نهاده شد و یکی از دانشگاه‌های بسیار قدیمی آلمان به‌شمار می‌آید. هم‌اکنون، در این دانشگاه دولتی بیش از ۲۳هزار نفر دانشجو در شانزده دپارتمان مشغول تحصیل هستند. دانشگاه ماربورگ شانزده مرکز پژوهشی نیز در خود جای داده است؛ ازجمله مرکز علوم مواد، مرکز فرهنگ دیجیتال، مرکز آموزش، مرکز ذهن و رفتار و مرکز مطالعات جنسیتی. ناگفته نماند شهر ماربورگ خانۀ قدیمی‌ترین مراکز پزشکی آلمان محسوب می‌شود و صنف پزشکان این کشور با الهام از این شهر Marburger Bund نام گرفته است. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دانشگاه ماربورگ را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه ماربورگ

همان‌طور‌که در مقدمه گفتیم، دانشگاه ماربورگ شانزده دپارتمان دارد: دپارتمان حقوق، دپارتمان اقتصاد و کسب‌وکار، دپارتمان علوم اجتماعی و فلسفه، دپارتمان روان‌شناسی، دپارتمان الهیات، دپارتمان تاریخ، دپارتمان مطالعات آلمانی، دپارتمان زبان و فرهنگ خارجی، دپارتمان ریاضی و علوم کامپیوتر، دپارتمان فیزیک، دپارتمان شیمی، دپارتمان داروسازی، دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان پزشکی و دپارتمان آموزش.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه مذکور از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی، شیمی، علوم داده، جغرافیا، علوم زیست‌پزشکی، علوم کامپیوتر، ریاضی، فیزیک، روان‌شناسی، باستان‌شناسی، زبان و ادبیات آلمانی، ادبیات اروپا، تاریخ، تاریخ زبان و فرهنگ، تاریخ هنر، فلسفه، مدیریت، تربیت‌بدنی، علوم آموزش، مطالعات رسانه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد.

دانشگاه ماربورگ در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: زیست‌شیمی، شیمی، علوم داده، علوم زیست‌پزشکی، علوم کامپیوتر، زبان‌شناسی، ریاضی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، نوروساینس، فیزیک، روان‌شناسی، هنرهای زیبا، ادبیات آلمانی، تاریخ، مطالعات ایرانی، باستان‌شناسی کلاسیک، موسیقی‌شناسی، فلسفه، آموزش، مدیریت، علوم سیاسی، حسابداری و امورمالی و جامعه‌شناسی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه ماربورگ

تحصیل در دانشگاه دولتی ماربورگ برای تمام دانشجویان، اعم از دانشجویان بین‌المللی و ساکن آلمان یا کشورهای اتحادیۀ اروپا، رایگان است. گفتنی است دانشجویان بین‌المللی فقط مبلغ ناچیزی برای هزینه‌های اداری هر نیمسال باید پرداخت کنند. این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ اما علاقه‌مندان برای دریافت کمک‌هزینۀ تحصیلی به وبگاه DAAD می‌توانند مراجعه کنند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه ماربورگ

هزینۀ زندگی در شهر ماربورگ

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ماربورگ حدود ۸۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر حدود ۵۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر ۹۲۵ یورو در ماه است. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۱۵۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۳۱ یورو در ماه می‌رسد. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۲.۲ و ۳۰ یورو باید پرداخت کنید.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌ ۴۵ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت تعدادی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۹ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۰.۸ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: