رشتۀ مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های پرطرفدار در ایران و سراسر دنیاست. این رشته از خلاقیت و دانش و ابزارهای تحلیلی استفاده می‌کند تا ایده‌ای به واقعیت تبدیل شود. مهندسان مکانیک ایده را طراحی می‌‌کنند، آن را توسعه می‌دهند، می‌سازند و آزمایش می‌کنند؛ اما چرا باید این رشته را انتخاب کرد؟ شاید اولین دلیل این باشد که مهندسی مکانیک یکی از رشته‌های پیشرو در توسعۀ فناوری‌های جدید در صنایعی همچون حمل‌ونقل، سلامت، ساخت‌وساز و رباتیک است. دلیل دیگر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته در اکثر مواقع در کمتر از شش ماه مشغول کار می‌شوند و با مهارت‌هایی که به‌دست آورده‌اند، درآمدی مناسب در هر جای دنیا می‌توانند کسب کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مکانیک در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL بهترین دانشگاه برای تحصیل مکانیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۰ تآسیس شد و کالج‌های مختلفی در خود جای داده است. هم‌اکنون، دانشگاه PSL از بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. این دانشگاه رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. چند مورد از این رشته‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی و بیمه، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم شناختی، کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی و کارشناسی ارشد علوم زمین.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک دومین دانشگاه برتر برای تحصیل مکانیک در فرانسه به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سال ۱۷۹۴ شروع به کار کرد و هم‌اکنون میزبان بیش از ۳‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دپارتمان‌های دانشگاه اکول پلی‌تکنیک از این قرارند: دپارتمان مکانیک، ‌دپارتمان فیزیک، دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان زبان، دپارتمان ریاضیات محض، دپارتمان ریاضیات کاربردی و دپارتمان مدیریت. برخی از رشته‌های تحصیلی نیز عبارت‌اند از: شیمی، ریاضیات و آمار، زمین‌شناسی، ‌آموزش، اقتصاد، کسب‌وکار، زبان و زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مهندسی، فیزیک و نجوم، علوم کامپیوتر و علوم زیست‌شناسی.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن یکی دیگر از دانشگاه‌های شاخص برای تحصیل مکانیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۸ به‌عنوان دانشگاه شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده بدین‌شرح‌اند: زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی،  علوم آموزش، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی سال ۲۰۱۹ به جای دانشگاه پاریس ساد (Université Paris-Sud) شروع به کار کرد. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۶۰هزار نفر دانشجوست و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مکانیک در فرانسه به‌شمار می‌آید. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پاریس ساکلی از‌این‌قرارند: ریاضی، فیزیک، بهداشت عمومی، علوم سیاسی، علوم ورزشی، حقوق، اقتصاد و مدیریت، آموزش، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، محیط‌زیست، شیمی، علوم کامپیوتری، علوم انسانی، علوم زیستی، علوم دارویی.

مدرسۀ عالی نرمال لیون

مدرسۀ عالی نرمال لیون حدود سال ۱۸۸۰ میلادی بنیان شد و درحال‌حاضر، ۲،۳۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در آن مشغول تحصیل هستند. این مدرسه یکی از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل مکانیک در فرانسه است و یازده دپارتمان دارد‌: دپارتمان ریاضی، دپارتمان فیزیک، دپارتمان آموزش و علوم انسانی دیجیتال، دپارتمان زبان و ادبیات خارجی، دپارتمان علوم انسانی، دپارتمان هنر و ادبیات، ‌دپارتمان بیولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان علوم زمین و دپارتمان علوم اجتماعی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مدرسۀ عالی نرمال عبارت‌اند از: تاریخ باستان، جغرافیای دیجیتال، ریاضی، آموزش و دانش در جامعه، علوم و نوآوری، علوم زمین، تاریخ اندیشۀ سیاسی، تاریخ فلسفه، مطالعات فیلم، اقتصاد و علوم زیستی.

دانشگاه مون‌پلیه

دانشگاه مون‌پلیه سال ۱۲۲۰م در شهر مون‌پلیه تأسیس شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی فرانسه محسوب می‌شود. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۱۵هزار نفر دانشجو در پانزده دانشکده و مدرسۀ خود است و یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مکانیک در فرانسه به‌شمار می‌آید. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مون‌پلیه عبارت‌اند از: دندان‌پزشکی، الکترونیک، ریاضی، انفورماتیک، فیزیک و اخترفیزیک، مکانیک و مهندسی عمران، بوم‌شناسی، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌فناوری، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم آموزشی.

دانشگاه اکس مارسی

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مکانیک در فرانسه دانشگاه اکس مارسی است. این دانشگاه در قرن پانزدهم میلادی شروع به کار کرد و در حال حاضر از حدود ۸۰هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. دانشگاه اکس مارسی نوزده دانشکده در خود جای داده است‌: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ علوم سیاسی، دانشکدۀ ادارۀ امور عمومی، دانشکدۀ دولت محلی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ مدیریت، مؤسسۀ مدیریت اجرایی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ زبان‌، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی مدیترانه‌ای، مرکز آموزش موسیقی، مرکز روزنامه‌نگاری و ارتباطات، مؤسسۀ خدمات ناحیه‌ای، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی و دانشکدۀ مامایی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی باستان‌شناسی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد ایمنی‌شناسی، کارشناسی ارشد باستان‌شناسی،‌ کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناسی ارشد اخترفیزیک و کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: