ایتالیا به‌ ویژگی‌های زیادی شهرت دارد؛ اما وقتی از آموزش سخن به‌میان می‌آید، رشته‌های تحصیلی خاصی باعث درخشش دانشگاه‌ها و کالج‌های ایتالیایی میان دانشگاه‌ها و کالج‌های دیگر می‌شود. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ایتالیا رشته‌هایی مانند طراحی و هنر و معماری یا رشته‌های حوزۀ علوم انسانی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب می‌کنند و برای این انتخاب دلایل خودشان را دارند. در این مطلب، تعدادی از بهترین رشته های کارشناسی ارشد ایتالیا در سال ۲۰۲۱ را معرفی و به دلایل محبوبیتشان اشاره خواهیم کرد.

بهترین زمینه‌های تحصیلی در ایتالیا

ایتالیا از پایتخت‌های فرهنگی بزرگ دنیا به‌شمار می‌رود. این کشور زادگاه افرادی همچون لئوناردو داوینچی، بوتیچلی، دانته آلیگیری و بسیاری از هنرمندان، مجسمه‌سازان، معماران، شاعران و نویسندگان مشهور دیگر دنیاست و تاریخچه‌ای بسیار غنی دارد؛ بنابراین، اگر به تحصیل در زمینه‌های معماری، طراحی یا علوم انسانی علاقه‌مندید، ایتالیا مقصد مناسبی می‌تواند برایتان باشد. تحصیل در ایتالیا به کلاس‌های درس خلاصه نمی‌شود و با وجود موزه‌ها و بناهای تاریخی و آثار هنری مشهور این کشور، تجربۀ عملی بی‌نظیری در آن کسب خواهید کرد. درادامه، با تعدادی از بهترین زمینه‌ها و رشته ‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا ۲۰۲۱ آشنا خواهید شد.

۱. تحصیل در زمینۀ طراحی در ایتالیا

از بهترین رشته های کارشناسی ارشد ایتالیا ۲۰۲۱ رشتۀ طراحی است. در ایتالیا، دوره‌های تحصیلی زیادی در زمینۀ طراحی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان طراحی مُد و لباس، طراحی داخلی، طراحی سیستم‌های حمل‌ونقل، طراحی گرافیک و طراحی اکسسوری را نام برد. ایتالیا زادگاه بسیاری از خانه‌های مُد مشهور دنیا، مانند تروساردی، پرادا، گوچی، ورساچه، دولچه اند گابانا، آرمانی، والنتینو، جان‌فرانکو فرره و روبرتو کاوالی است؛ به‌همین‌دلیل، انتخاب این کشور برای تبدیل‌شدن به طراح خبره انتخاب هوشمندانه‌ای است. از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ دوره‌های طراحی در ایتالیا به دانشگاه پلی‌دیزاین (POLI.design) میلان و مؤسسۀ مد میلانو (Milano Fashion Institute) و دانشگاه بوزن بولزانو می‌توان اشاره کرد. با تحصیل طراحی در مدرسه‌های طراحی ایتالیا، تجربه‌ای کم‌نظیر در زمینۀ آموزش به‌دست خواهید آورد. سبک تدریس این دوره‌ها بر درس‌های تئوری و سمینارها متمرکز است؛ ولی کارگاه‌های عملی و کارهای پژوهشی آن‌ها با همکاریِ برندهای مشهور ایتالیایی، همچون آلفا رومئو، بولگاری، دیزل و فندی برگزار می‌شود. رُم و میلان و تورین از شهرهای برتر برای تحصیل در زمینۀ طراحی در ایتالیاست.

۲. تحصیل در زمینۀ هنر در ایتالیا

به‌گفتۀ یونسکو، بسیاری از مکان‌های میراث جهانی و آثار هنری در ایتالیا یافته شده‌اند. ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های هنری، از هنرهای تجسمی مانند نقاشی و مجسمه‌سازی گرفته تا موسیقی و تاریخ هنر، فرصت‌های بسیار زیادی دارد. علاوه‌براین، در این کشور همراه با تحصیل در رشته‌های مرتبط به هنر، از مزایای نزدیک‌بودن به بسیاری از آثار هنری مشهور در دنیا می‌توانید استفاده کنید. ازجمله دانشگاه‌‌های برتر ایتالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مرتبط با هنر دانشگاه کاتولیکا ساکرو کوره (Università Cattolica del Sacro Cuore) و دانشگاه تور ورگاتا رُم و آکادمی NABA است. همچنین، اگر به تحصیل در زمینۀ موسیقی علاقه‌مندید، با تحصیل در کنسرواتوارهای شهرهایی نظیر رُم و میلان و بولونیا دانش و استعدادهایتان را در این زمینه می‌توانید افزایش دهید؛ اما برای تحصیل طولانی باید آماده شوید که ممکن است تا پنج سال طول بکشد.

۳. تحصیل در زمینۀ معماری در ایتالیا

در فهرست بهترین رشته های کارشناسی ارشد ایتالیا ۲۰۲۱، نام رشتۀ معماری نیز دیده می‌شود؛ چراکه بعضی از بناهای تاریخی برجستۀ دنیا در ایتالیا قرار دارند و بی‌شک، میراث معماری رُم باستان بر طراحی و ساخت ساختمان‌های بسیاری در دنیا تأثیر گذاشته است. از دانشگاه‌های مطرح ایتالیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ معماری مؤسسۀ طراحی اروپا (Istituto Europeo Di Design – IED) و آکادمی دموس (Domus Academy) است. دوره‌های تحصیلی مدرسه‌های معماری در ایتالیا براساس سبک معماری معاصر طراحی شده‌ا‌ند و به شما امکان می‌دهند ایده‌های خلاقانه‌تان را گسترش دهید و عملی کنید. همچنین با تحصیل در دوره‌های مذکور، این فرصت را پیدا خواهید کرد که در پروژه‌های بازسازی بناهای محلی همکاری کنید. از شهرهای برتر ایتالیا برای تحصیل در رشتۀ معماری رُم و سیه‌نا و مانتوا هستند.

۴. تحصیل در زمینۀ علوم انسانی در ایتالیا

ایتالیا علاوه‌بر شهرت جهانی‌اش در زمینۀ تاریخ، به فلسفه و ادبیات نیز کمک شایان توجهی کرده است. آثار فیلسوفان و نویسندگان ایتالیایی، همچون اومبرتو اکو، نیکولو ماکیاولی، جووانی پیکو دلا میراندولا، دانته و بوکاچو حتی به قسمت‌های دیگر اروپا و جهان صادر شده است. به‌همین‌دلیل، دانشگاه‌های اروپایی دوره‌های گسترده‌ای در زمینه‌های فلسفه و تاریخ و نویسندگی خلاق به دانشجویان ارائه می‌کنند. از دانشگاه‌های ایتالیایی ارائه‌دهندۀ رشته‌های مرتبط با علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه کافوسکاری ونیز و دانشگاه ورونا و دانشگاه بولونیا و از شهرهای مطرح ایتالیا برای تحصیل در زمینۀ علوم انسانی به ونیز و سیه‌نا و بولونیا می‌توان اشاره کرد.



منبع: