علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا دلایل زیادی برای انتخاب این کشور برای ادامه‌تحصیل دارند. سطح عالی نظام آموزش و سلامت، امکان کار و اقامت پس از فارغ‌التحصیلی، مهاجرپذیری و طبیعت زیبا ازجمله دلایل دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب کاناداست. علاوه‌بر‌این، پنج دانشگاه کانادا جزو صد دانشگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۱ شناخته شده‌اند؛ اما چه رشته‌ای را می‌خواهید انتخاب کنید؟ در این مقاله، روی رشته‌های مهندسی متمرکز می‌شویم و دلایل تحصیل مهندسی در کانادا را توضیح می‌دهیم.

دوره‌های باکیفیت

در بسیاری از کشورهای دیگر، مانند آمریکا و انگلستان و استرالیا، مدرک ارائه‌شدۀ دانشگاه‌های کانادا مدرکی معتبر شناخته می‌شود. افزون‌بر‌این، نیمی از مردم کانادا تحصیلات دانشگاهی دارند و این امر اعتبار و سطح دانشگاه‌های کانادا را نشان می‌دهد. تحصیل مهندسی در کانادا برای دانشجویانی بسیار مفید است که قصد دارند برای کار به کشورهای دیگر سفر کنند؛ چراکه دانشگاه‌های کانادا روی کسب تجربۀ کاری به‌شدت تأکید و دانشجویانشان را تشویق می‌کنند تا در دوران تحصیل کارورزی کنند. این موضوعی است که برای کارفرمایان آینده بسیار جذاب تلقی می‌شود.

برخی از رشته‌های مهندسی پرطرفدار در کانادا از‌این‌قرارند: مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، مهندسی برق و مهندسی شیمی. برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل مهندسی نیز عبارت‌اند از: دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش‌کلمبیا، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه مک‌مستر و دانشگاه مونترال. تعدادی از این دانشگاه‌ها دوره‌هایی برای تقویت پایۀ علمی دانشجویان در رشته‌هایی مانند ریاضی و شیمی و فیزیک برگزار می‌کنند. برای مثال، دانشجویان دانشگاه بریتیش‌کلمبیا دورۀ کارورزی را در داخل یا خارج از کانادا می‌توانند پشت‌سر بگذارند‌. در این دورۀ کارورزی، آنان حتی با پنج شرکت می‌توانند کار و سالانه بیش از ۸۰هزار دلار کانادا درآمد کسب کنند.

درآمد عالی

یکی دیگر از نکته‌های مهمی که کشور کانادا را به گزینه‌ای مناسب برای تحصیل مهندسی تبدیل می‌کند، این است که رشته‌های مهندسی همیشه بازار پررونقی دارند و دستمزدشان عالی است. حقوق میانگین هر مهندس در کانادا حدود ۷۱هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود. دراین‌میان، حقوق سالانۀ مهندسان تازه‌کار به ۴۱هزار دلار کانادا و حقوق سالانۀ مهندسان زبده به ۱۱۳هزار دلار کانادا می‌رسد. البته دستمزد هر مهندس بسته به گرایش تحصیلی و تجربه و محل کار متفاوت است؛ اما درمجموع، رشته‌های مهندسی به‌دلیل کمبود نیرو از درآمد مطلوبی برخوردار‌ند و بازار کار مناسبی برای فارغ‌التحصیلان وجود دارد. ناگفته نماند یکی از ویژگی‌های مهم رشته‌های مهندسی این است که مهارت‌های هر رشته را در صنایع گوناگون می‌توان استفاده کرد و به صنعتی خاص وابسته نیست.

درآمد عالی

مدارک لازم برای ورود به رشتۀ مهندسی

در برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا، رقابت شدیدی برای ورود به رشته‌های مهندسی وجود دارد و داوطلبان به‌منظور دریافت پذیرش از مقطع کارشناسی، علاوه‌بر معدل کل نمرۀ مطلوبی در دروس ریاضی و شیمی و فیزیک باید گرفته باشند. افزون‌براین برای شرکت در دوره‌های کارشناسی ارشد، معدل کارشناسی‌ متقاضیان حداقل باید چهارده باشد.

داوطلبان برای تحصیل مهندسی در کانادا در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مدرکی به‌منظور اثبات دانش زبان انگلیسی باید ارائه دهند. آیلتس و تافل آزمون‌هایی بین‌المللی هستند که در همۀ دانشگاه‌های کانادا پذیرفته می‌شوند. حداقل نمرۀ لازم برای پذیرش در هر دانشگاه متفاوت است؛ اما در دانشگاه‌های کانادا، نمرۀ آیلتس ۶.۵ برای اکثر رشته‌های مهندسی پذیرفتنی است. برای اطلاع از شرایط دقیق پذیرش از هر دانشگاه، به وبگاه آن‌ها می‌توانید مراجعه کنید.

منبع: