موضوع عجیبی نیست که دانشجویان بین‌المللی اروپا را برای تحصیل انتخاب کنند. دلایل متعددی برای این انتخاب وجود دارد؛ از‌جمله وجود دانشگاه‌های برتر جهان، انطباق با سبک زندگی دانشجویی، هزینه‌های تحصیل و زندگی ارزان و تفریحات متنوع‌. پیش‌تر دربارۀ بهترین شهرهای دانشجویی جهان و بهترین شهرهای دانشجویی در آلمان، اسپانیا، فرانسه، نروژ، ایتالیا و کانادا مطالبی منتشر کرده‌ایم که به ‌صفحه‌های لینک‌ داده‌شده می‌توانید مراجعه و اطلاعات بیشتری دربارۀ آن‌ها کسب کنید. در این مطلب، پنج شهر از بهترین شهرهای دانشجویی اروپا را معرفی خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بولونیا

شهر بولونیای ایتالیا یکی از بهترین شهرهای دانشجویی اروپا به‌شمار می‌رود. یونسکو این شهر را «شهری خلاق برای موسیقی» لقب داده است؛ چراکه سالانه صدها کنسرت در ژانرهای مختلف موسیقی راک، الکترونیک، آلترنتیو و… در آنجا برگزار می‌شود. غذاهای متنوع ایتالیایی در بولونیا نیز زبانزد هستند؛ از پنیرهای متنوع گرفته تا ژامبون‌های خوش‌مزه و سرکه‌های معروف در منطقۀ بولونیا از خوراکی‌های جذاب این شهر محسوب می‌شوند. نهاد ملی «کتابخانۀ فیلم بولونیا» (Cineteca di Bologna) نیز برای بازیابی و بایگانی فیلم از سراسر جهان در شهر بولونیا انتخاب شده است. افزون‌براین، در این شهر سه موزۀ بزرگ خودرو به‌چشم می‌خورد: موزۀ دکاتی و موزۀ فراری و موزۀ بوگاتی. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شهر بولونیای ایتالیا، این لینک را ببینید.

برلین

شهر برلین آلمان یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی اروپا است که از پنج دانشگاه بزرگ دولتی و حدود بیست دانشگاه خصوصی و فنی‌وحرفه‌ای میزبانی می‌کند. دانشگاه‌های برتر آلمان، همچون دانشگاه‌های برلین و هومبولت برلین و فنی برلین در این شهر واقع‌اند. تحصیل در بیشترِ رشته‌ها در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های برلین رایگان است. دانشجویان بین‌المللی زیادی به‌دلیل برگزاری رویدادهای متنوع فرهنگی و تاریخی و وجود موزه‌هایی مانند موزۀ جنگ و خانه‌های سینما جذب پایتخت آلمان، شهر برلین می‌شوند. ناگفته نماند تخفیف‌های دانشجویی بسیاری برای بازدید از گالری‌ها و کتابخانه‌ها و فروشگاه‌های این شهر در نظر گرفته شده است و دانشجویانی با منبع درآمد کمتر نیز در این شهر می‌توانند زندگی کنند. به‌منظور آشنایی بیشتر با شرایط و هزینه‌های زندگی در شهر برلین آلمان، به این لینک مراجعه کنید.

سالامانکا

در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی اروپا، نام شهر سالامانکای اسپانیا نیز دیده می‌شود.  نام مستعار این شهر «شهر طلایی» (La Dorada) است که دو‌ونیم ساعت با پایتخت اسپانیا، مادرید، فاصله دارد. دانشگاه سالامانکا، قدیمی‌ترین دانشگاه کشور اسپانیا، در این شهر قرار دارد که کارش را از سال ۱۲۱۸م آغاز کرده است. سالامانکا به نوشیدنی‌های متنوع و روستاهای کوچک و زیبایش معروف است. نکتۀ جالب اینکه خالص‌ترین گویش زبان اسپانیایی در شهر سالامانکا صحبت می‌شود. این شهر به‌اندازۀ مادرید و بارسلونا گردشگر جذب نمی‌کند و این موضوع باعث می‌شود شهری آرام و عالی برای دانشجویان بین‌المللی باشد. درضمن همان‌طورکه گفتیم، سالامانکا فاصلۀ زیادی با مادرید و کشور پرتغال ندارد و برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به گردشگری شهری عالی به‌‌حساب می‌آید. از جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر سالامانکا به لانه‌های لک‌لک‌ها بر سر بام ساختمان‌ها می‌توان اشاره کرد که این شهر را به مأمنی آرام برای پرندگان تبدیل کرده است. ناگفته نماند در ماه سپتامبر جشنواره‌های جذاب و در ماه آوریل مراسم مذهبی هفتۀ مقدس (Holy Week) در این شهر اجرا می‌شود.

مارسی

شهر مارسی نیز یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی اروپا شناخته می‌شود. این شهر در سواحل جنوب کشور فرانسه واقع شده است و بیش از دَه موزۀ متنوع در زمینه‌های گوناگون دارد؛ از موزه‌های تمدن‌های اروپا و مدیترانه گرفته تا موزۀ تاریخ و موزۀ تاریخ طبیعی مارسی و موزۀ هنرهای زیبا (قدیمی‌ترین موزۀ این شهر). بنای Palais Longchamp یکی از جاذبه‌های گردشگری مارسی است که موزۀ هنرهای زیبا و یکی از باغ‌های زیبا و مهم فرانسه در آن قرار دارد. این اثر تاریخی که به «قلعۀ آب» (Château d’eau) نیز مشهور است، گنجینه‌ای از نقاشی‌های ایتالیایی قرن شانزدهم تا نوزدهم را در خود جای داده و هنری ژاک اسپراندیو آن را در مدت حدود سی سال ساخته است. شهر مارسی دومین شهر ثروتمند فرهنگی فرانسه به‌شمار می‌رود و پنج دانشگاه برتر فرانسه در این شهر واقع شده‌اند: دانشگاه اکس‌مارسی، دانشگاه École Centrale مارسی (مدرسۀ مرکزی مارسی)، دانشگاه اکس‌مارسی ۲، دانشگاه پروانس اکس‌مارسی ۱ و مؤسسۀ عالی Bâtiment et des Travaux Publics. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ زندگی و تحصیل در شهر مارسی فرانسه به لینک‌های داده‌شده مراجعه کنید.

ویلنیوس

شهر ویلنیوس لیتوانی یکی از شهرهای دانشجویی ارزان اتحادیۀ اروپا و آخرین نام در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی اروپا محسوب می‌شود. تحقیقات دانشگاه ویلنیوس حاکی از آن است دانشجویان بین‌المللی برای زندگی در این شهر فقط به ۴۸۹ یورو در ماه نیاز دارند. از دلایل مهمی که این شهر دانشجویان بین‌المللی فراوانی را به خود جذب می‌کند، به هنر و فرهنگ، مقرون‌به‌صرفه‌بودن، زندگی شبانه، فرصت‌های شغلی، تنوع، تحمل‌پذیری و مهاجرپذیربودن و سهولت رفت‌وآمد می‌توان اشاره کرد. دانشگاه ویلنیوس معروف‌ترین دانشگاه این شهر و کشور لیتوانی است که جزو دانشگاه‌های برتر جهان نیز به‌شمار می‌رود و دوره‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. شهر ویلنیوس را با موسیقی، رقص، تئاتر، مجسمه‌سازی، عکاسی و سینما می‌شناسند و رویدادهای فرهنگی متعددی در این شهر برگزار می‌شود. جشنوارۀ بین‌المللی فیلم ویلنیوس، روزهای پایتخت، جشنوارۀ جاز ویلنیوس و شب فرهنگ ازجملۀ این رویدادهای فرهنگی هستند.

منبع: