دانشگاه لا روشل (La Rochelle Université) دانشگاهی دولتی است که در شهر لا روشل فرانسه قرار دارد. این دانشگاه کارش را از سال ۱۹۹۳ شروع کرد و جدیدترین دانشگاه فرانسه به‌شمار می‌آید. هم‌اکنون، نزدیک به ۹هزار نفر دانشجو در سه دانشکدۀ دانشگاه مذکور مشغول تحصیل هستند که از این تعداد سهم دانشجویان بین‌المللی به ۱۰درصد می‌رسد. دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه از ۹۲ کشور گوناگون هستند. دانشگاه لا روشل با ۱۵۷ دانشگاه دنیا همکاری می‌کند و ۱۰ آزمایشگاه و ۴ فدراسیون پژوهشی را نیز در خود جای داده است. ناگفته نماند بودجۀ پژوهشی این دانشگاه بیش از ۳۰میلیون یورو تخمین زده می‌شود. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه لا روشل را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه لا روشل

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، دانشگاه لا روشل سه دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی و مدیریت و دانشکدۀ ادبیات و هنر و علوم انسانی و اجتماعی و دانشکدۀ علوم و فناوری. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه از‌این‌قرارند: کارشناسی ادبیات، کارشناسی حقوق، کارشناسی مدیریت، کارشناسی جغرافیا و نقشه‌برداری، کارشناسی تاریخ، کارشناسی مهندسی عمران، کارشناسی ریاضی، کارشناسی فیزیک و شیمی، کارشناسی علوم زمین، کارشناسی علوم زیست و کارشناسی علوم سلامت.

این دانشگاه رشته‌های متنوعی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها بدین‌شرح‌اند‌: کارشناسی ارشد زبان‌های خارجی، کارشناسی ارشد مدیریت و تجارت بین‌الملل در آسیا، کارشناسی ارشد حقوق کسب‌وکار، کارشناسی ارشد حقوق بیمه، کارشناسی ارشد حقوق دیجیتال، کارشناسی ارشد مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی، کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار، کارشناسی ارشد بازاریابی، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیست، کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، کارشناسی ارشد تاریخ، کارشناسی ارشد آموزش، کارشناسی ارشد زیست‌فناوری، کارشناسی ارشد عمران، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد ریاضی و کارشناسی ارشد علوم مواد.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه لا روشل

دانشجویان بین‌المللی دانشگاه لا روشل از پرداخت مابه‌تفاوت شهریۀ دانشجویان بین‌المللی و دانشجویان ساکن اتحادیۀ اروپا معاف هستند و شهریۀ همۀ دانشجویان این دانشگاه یکسان است. شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو برآورد می‌شود. این دانشگاه اسکالرشیپ خاصی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر نگرفته است؛ بااین‌حال، دانشجویان از بورسیه‌های دولتی فرانسه می‌توانند استفاده کنند.

هزینۀ زندگی در لا روشل

هزینۀ زندگی در لا روشل

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر لا روشل ۶۵۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۲۵ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۹۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت ۶۰ مگابیت‌برثانیه ۱۵ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۳ و ۲۳ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۶۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴.۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۹ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: