دانشگاه استاوانگر سال ۲۰۰۵ در شهر استاوانگر، پایتخت نفت و انرژی کشور نروژ، تأسیس شد. هم‌اکنون، بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند دانشگاه استاوانگر شش دانشکده و دو مرکز پژوهشی و یک موزۀ باستان‌شناسی در خود جای داده است. در‌حال‌حاضر، این دانشگاه ازنظر انتشار پژوهش به نسبت کادر علمی سومین دانشگاه برتر نروژ شناخته می‌شود و زمینه‌های اصلی فعالیت آن انرژی و سلامت و محیط‌زیست است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ، دانشگاه استاوانگر را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه استاوانگر

دانشکده‌های دانشگاه استاوانگر از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر و آموزش، دانشکدۀ هنرهای نمایشی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ علوم اجتماعی و مدرسۀ کسب‌وکار. این دانشگاه فقط در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد نوازندگی، کارشناسی ارشد علوم داده، کارشناسی ارشد انرژی و محیط‌زیست، کارشناسی ارشد کسب‌وکار بین‌الملل، کارشناسی ارشد مهندسی محیط‌زیست، کارشناسی ارشد فناوری‌های دریایی، کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار، کارشناسی ارشد ریاضی و فیزیک، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد انگلیسی و مطالعات ادبی، کارشناسی ارشد مهندسی سازه و مواد، کارشناسی ارشد شهرسازی، کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، کارشناسی ارشد مدیریت دارایی، کارشناسی ارشد مهندسی نفت و کارشناسی ارشد مهندسی تحلیل ریسک.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه استاوانگر

تحصیل در دانشگاه استاوانگر نروژ رایگان است و دانشجویان، تنها مبلغ اندکی در هر نیمسال برای هزینه‌های اداری باید بپردازند. دانشگاه مذکور اسکالرشیپی برای دانشجویان در نظر نگرفته و هزینۀ زندگی در این شهر برعهدۀ دانشجوست.

زندگی در شهر استاوانگر

افزون‌بر انتخاب رشته و دانشگاه، داشتن اطلاعات کافی دربارۀ شهر محل تحصیل نیز یکی از نکته‌های مهم برای تحصیل در خارج کشور است. در این بخش به وضعیت آب‌وهوا و هزینۀ زندگی در شهر استاوانگر نگاهی می‌اندازیم.

زندگی در شهر استاوانگر

آب‌وهوای شهر استاوانگر

شهر استاوانگر تابستان‌هایی خنک و نیمه‌ابری و زمستان‌هایی طولانی و بادخیز و ابری دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۲- تا ۱۹ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از ۱۰- یا بیشتر از ۲۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب به ۱۹ و ۱۲ درجۀ سانتی‌گراد و بیشینه و کمینۀ دمای هوا در فوریه به‌ترتیب به ۳ و ۲- درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند حدود هفت ماه از سال بارندگی است و در تمام طول سال احتمال بارش باران وجود دارد. علاوه‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر باد با سرعت ۱۹ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

هزینۀ زندگی در شهر استاوانگر

هزینۀ زندگی در شهر استاوانگر برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۱،۱۰۰ یورو در ماه است. هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز این شهر به حدود ۹۶۶ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به حدود ۸۱۳ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۶۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۴۴ یورو در ماه است.

گفتنی است هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۸ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۸۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۴ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۳ یورو، یک کیلوگرم موز ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو. همچنین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۳.۶ و ۷۰ یورو باید پرداخت کرد.

منبع: