اسکالرشیپ فول فاند یا کامل (Full Scholarship/ Full-ride Scholarship) نوعی بورسیه است که تقریباً تمام هزینه‌های در طول تحصیل، ازجمله شهریۀ دانشگاه و هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد و با دریافت آن بدون نگرانی بابت مسائل مالی، روی تحصیل می‌توانید تمرکز کنید. متأسفانه فرصت‌های زیادی برای گرفتن اسکالرشیپ‌های فول وجود ندارد. اسکالرشیپ‌های فول کمیاب‌اند و رقابت زیادی برای دریافتشان وجود دارد؛ اما این موضوع نباید باعث شود که برای دریافت آن‌ها ثبت‌نام نکنید. در این مطلب، چند نمونه از راهکارهای گرفتن اسکالرشیپ فول را معرفی خواهیم کرد.

در مکان درست جست‌وجو کنید

شما برای یافتن اسکالرشیپ کجا می‌روید؟ بهتر است اولین اقدامتان جست‌وجو در وبگاه دانشگاه انتخابی‌تان باشد؛ چراکه در وبگاه دانشگاه‌ها، اغلب فهرست تمام بورسیه‌ها و اسکالرشیپ‌های دانشگاه و احتمالاً تعدادی از اسکالرشیپ‌های خارجی و نحوۀ دریافتشان نوشته شده است. ناگفته نماند اسکالرشیپ‌های خارجی اسکالرشیپ‌هایی هستند که بودجه‌شان از خارجِ دانشگاه تأمین می‌شود. علاوه‌بر وبگاه دانشگاه، از ابزارهای آنلاین مخصوص جست‌وجوی بورسیه‌ها در کشورها و دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف مانند InternationalScholarships.com و FastWeb.com و صفحه جست‌وجوی اسکالرشیپ در وبگاه QS می‌توانید بهره ببرید.

از پیش آماده شوید

آماده‌شدن از قبل یکی از راهکارهای پیشنهادی برای گرفتن اسکالرشیپ است. اگر می‌دانید برای تأمین هزینه‌های تحصیلتان به اسکالرشیپ فول نیاز دارید، بهتر است تاحدممکن برای گرفتن بورسیه از پیش آماده شوید. این موضوع به دریافت اسکالرشیپ‌های نیازمندِ مصاحبه کمک زیادی می‌کند. اگر برای دریافت اسکالرشیپ مصاحبه لازم باشد، بهتر است آن را مانند تمام مصاحبه‌های رسمی دیگر در نظر بگیرید؛ یعنی برای مصاحبه آماده شوید و لباس رسمی بپوشید و پاسخ‌های مناسب برای پرسش‌های احتمالی و پرسش‌های خودتان را از پیش آماده کنید.

سخت تلاش کنید و انگیزه داشته باشید

اگرچه بعضی از اسکالرشیپ‌های فول به‌جای عملکرد آکادمیک متقاضیان به نیاز مالی آن‌ها توجه می‌کنند، بعضی دیگر هر دو شرط را در نظر می‌گیرند یا بورسیه را فقط به دانشجویان برجسته اعطا می‌کنند. شکی نیست در طول تحصیلتان باید سخت تلاش کنید؛ اما این نکته را نیز بدانید که یکی از راهکارهای گرفتن اسکالرشیپ فول تلاش فراوان است؛ چراکه رقیبانتان افراد بسیار سخت‌کوشی خواهند بود. در بعضی از دانشگاه‌ها، متقاضیان ثبت‌نام به‌‌طور خودکار برای دریافت اسکالرشیپ در نظر گرفته می‌شوند که در این مواقع، داشتن نمره‌های عالی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. تلاش آکادمیک ممکن است خسته‌کننده باشد؛ بنابراین، سعی کنید با یادآوری مداوم هدف‌ها، انگیزه‌تان را از دست ندهید و هرازچندگاهی به خودتان استراحت بدهید.

از متقاضیان دیگر پیشی بگیرید

رقابت برای دریافت اسکالرشیپ‌های فول بسیار زیاد است؛ بنابراین، برای افزایش احتمال برنده‌شدن همواره باید پیشرفت کنید و از متقاضیان دیگر پیشی بگیرید. تأمین‌کنندگان بورسیه اغلب برای مهارت‌های رهبری و کارهای داوطلبانه ارزش زیادی قائل‌اند. با انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه، می‌توانید خودی نشان دهید و شوروشوق و علاقه‌تان به فعالیت‌های خارج از کلاس را ثابت کنید. برای این کار، با گروه‌های محلی در کارهای داوطلبانه برای هدف‌های مفید می‌توانید همکاری کنید. یکی دیگر از راهکارهای پیشی‌گرفتن از رقیبان برای گرفتن اسکالرشیپ فول، داشتن کارنامۀ آکادمیک درخشان و نشان‌دادن ویژگی‌های شخصیتی برجسته و ارزشمند ازطریق توصیه‌نامه است؛ بنابراین، بهتر است با مربیان و استادان آکادمیکتان رابطه‌ای قوی برقرار کنید؛ چراکه هرچه بیشتر شناخته شوید، توصیه‌نامه‌های دریافتی‌تان دقیق‌تر و شخصی‌تر خواهد بود.

دستورالعمل ثبت‌نام را با دقت بخوانید

شاید این راهکار خیلی واضح به‌نظر برسد؛ اما احتمالاً دلتان نمی‌خواهد به‌دلیل کمبود یک مدرک یا اطلاعات خواسته‌شده در دستورالعمل ثبت‌نام بورسیه فرصت‌هایتان را تصادفاً از دست دهید؛ پس پیش از ثبت‌نام، حتماً تمام دستورالعمل‌ها و راهنماهای اپلای را به‌دقت و بارها بخوانید تا نکته‌ای را از قلم نیندازید. اگر اطلاعات راهنماها کافی نیست، با ارسال ایمیل از تأمین‌کنندۀ بورسیه اطلاعات دقیق را بخواهید.

کاور لتر یا مقالۀ بورسیۀ عالی بنویسید

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای گرفتن اسکالرشیپ فول نوشتن مقاله یا کاور لتر (Cover Letter) با بهترین کیفیت ممکن است. مطمئن شوید نامه‌تان واضح، دقیق، بدون غلط املایی و دستوری و با فرمت صحیح نوشته شده و معرفی‌نامه‌ای قوی است که روی نکته‌های اصلی تأکید می‌کند. برای نوشتن بهترین مقاله، تنها به ویرایش خودتان اتکا نکنید و از یکی از دوستانتان بخواهید نوشته‌تان را بخواند و تاحدممکن غلط‌های تایپی و نگارشی‌تان را اصلاح کند.



منبع: