دانشگاه رن ۲ (Université Rennes 2) دانشگاهی دولتی است که در منطقۀ آپر بریتانی فرانسه قرار دارد. این دانشگاه یکی از چهار دانشگاه آکادمی رن به‌شمار می‌آید و پردیس اصلی آن از سال ۱۹۶۹ کارش را در شهر رن شروع کرد. هم‌اکنون، بیش از ۲۳هزار نفر دانشجو در پنج دانشکدۀ این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند که از این تعداد سهم دانشجویان بین‌المللی تقریباً ۳هزار نفر است. همچنین، دانشگاه رن از بیست مرکز پژوهشی بهره می‌برد که بیش از پانصد پژوهشگر در آن‌ها فعالیت می‌کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه رن ۲ را بیشتر معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه رن ۲

دانشگاه رن ۲ پنج دانشکده دارد: دانشکدۀ هنر و ادبیات و ارتباطات، دانشکدۀ زبان‌های مدرن، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ علوم ورزشی. این دانشگاه در مقطع کارشناسی رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد؛ ازجمله کارشناسی تاریخ هنر و باستان‌شناسی، کارشناسی اطلاعات و ارتباطات، کارشناسی علوم انسانی، کارشناسی علوم و فناوری تربیت‌بدنی، کارشناسی ریاضی، کارشناسی موسیقی‌شناسی، کارشناسی هنرهای نمایشی، کارشناسی هنرهای تجسمی، کارشناسی جغرافیا، کارشناسی تاریخ، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی علوم آموزش و کارشناسی جامعه‌شناسی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه رن ۲ نیز عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد علوم باستان‌شناسی، کارشناسی ارشد تاریخ هنر، کارشناسی ارشد ارتباطات در سازمان‌ها، کارشناسی ارشد ارتباطات سیاسی، کارشناسی ارشد ارتباطات و اطلاعات، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم انسانی دیجیتال، کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی، کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، کارشناسی ارشد علوم و فناوری تربیت‌بدنی، کارشناسی ارشد اقتصاد منابع انسانی، کارشناسی ارشد مدیریت و تجارت بین‌الملل، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم آموزش، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد جغرافیا، کارشناسی ارشد تاریخ، کارشناسی ارشد موسیقی‌شناسی، کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی و کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه رن ۲

شهریۀ دانشگاه رن ۲ برای دانشجویان فرانسوی و بین‌المللی یکسان است و این دانشگاه اختلاف شهریۀ دانشجویان بین‌المللی را اِعمال نکرده و شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو اعلام کرده است. گفتنی است این دانشگاه امکان کار در پردیس دانشگاه را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. علاوه‌براین، دانشجویان بین‌المللی برای تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیلشان از بورسیه‌های دولت فرانسه می‌توانند استفاده کنند.

هزینۀ زندگی در شهر رن

هزینۀ زندگی در شهر رن

هزینۀ زندگی در شهر رن برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۸۳۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۸۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۴۳۵ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۰۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۸۱۶ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۶۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۶ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا نیز برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۳ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۴۱ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۹۵ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰.۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۹ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۲ یورو. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۵۱ یورو باید پرداخت کرد.

منبع: